Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 19 911 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2009-04-07 22:17 | |
![]() | Det finns inga garantier för att hon inte är farlig längre, men då kan man inte släppa ut någon någon gång. | |
| ALFASUD | 2009-04-07 22:19 | |
![]() | Just Flink är nog ett lite olyckligt exempel, han borde nog egentligen inte ens ha dömts till fängelse men det är en annan diskussion. Apropå mrperfects tidigare resonemang om att låsa in så många som möjligt under så lång tid som möjligt så verkar det dessvärre inte medföra färre våldsbrott, tvärtom så verkar en human syn på straff och vård fungera bättre. Längre/hårdare straff leder helt enkelt inte till färre mord. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:21 | |
![]() | Men ni är flera som pratar om att ge AÖ "en andra chans", "en rast", "visa medkänsla" och dylikt. Jag undrar helt enkelt varför just AÖ ska ha detta, och inte andra brottslingar? Jag tycker att Dudeniro har en viktig poäng här. AÖ får komma till Sverige på grund av någon kohandel som gjorts i maktens korridorer. Undrar just varför det ska vara så förbannat svårt att få HEM en sådan som Dawit Isaak, också svensk medborgare och fängslad för regeringskritisk journalistik. Det vill säga inget våldsbrott. Varför kan inte han få en "andra chans", "en rast" och faktiskt få komma hem (där han har sin familj och där han levt i många år). | |
| mrperfect | 2009-04-07 22:22 | |
![]() | Min reaktion bygger på att jag vill vara 100% säker att det inte händer igen, varken mej eller andra. det är den enkla principen och har inte ett dugg med vredesmod att göra. Rehabiliteringen hjälper ju inte i ett våldsbrott, man kan inte ge livet tillbaka till någon som blivit dödad eller elmlästad. | |
| mrperfect | 2009-04-07 22:23 | |
![]() | Längre/hårdare straff leder helt enkelt inte till färre mord. Om man låser in alla mördare på livstid så kan ju inte de ställa till med mer elände, det är ologiskt. | |
| mrperfect | 2009-04-07 22:24 | |
![]() | Jag tycker vi har lämnat ämnet , vi borde fortsätta i en annan tråd. | |
| Minta | 2009-04-07 22:25 | |
![]() | Men att Dawid Isaak inte släpps beror väl på ede ritreanska myndigheterna? Att AÖ får en andra chans betyder väl inte att andra inte skulle få det, om de bedöms inte vara farliga längre och har avtjänat sitt straff. | |
| pion ekrot | 2009-04-07 22:25 | |
![]() | De flesta mördar väl "bara" en gång? | |
| ALFASUD | 2009-04-07 22:28 | |
![]() | Ja du, man funderar nog inte så värst mycket om påföljden när man har ihjäl någon, och återfall är trots allt inte jättevanliga även om det förekommer. Huvudtesen är nog att ett hårdare samhällsklimat leder till större utanförskap och faktiskt mer brott, och då även grova brott. Det räcker att titta på svensk statistik det begicks inte färre mord när vi hade en mildare syn på straff. Samma sak mellan olika länder, USA verkar betydligt otryggare än Sverige eller Kanada trots längre straff och fler inlåsta mördare. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:29 | |
![]() | Minta, du skrev själv att det inte går att säga säkert att AÖ är ofarlig. Och efter 28 år i amerikanskt fängelse har jag svårt att tro att hon är det. Och visst, glöm Dawit, han får inte komma hem p g a de eritreanska myndigheterna. Men alla andra fängslade svenskar utomlands då? | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:29 | |
![]() | AÖ kommer inte att återfalla i mord. Som pion säger, de flesta mördare återfaller inte i mord. Annika var dessutom 28 år yngre när hon begick mord, i tungt missbruk och med en pojkvän som var grovt kriminell. Det skall mycket till om hon kommer ut efter så lång tid - dessutom i Sverige - och hamnar i samma situation. Större sannolikhet är nog att hon i så fall drabbas av hjärtinfart eller att hon vinner en miljon på Lotto (vilket naturligtvis antagligen skulle uppröra folk mer än om hon återföll i brott). Jag väntar med spänning på lite officiella uttalanden från svenska myndigheter, under tiden hoppas jag AÖ:s flytt går bra. | |
| ALFASUD | 2009-04-07 22:29 | |
![]() | Det begicks inte fler mord när vi hade en mildare syn på straff skall det stå | |
| hinself | 2009-04-07 22:31 | |
![]() | Klart att Reinfeldrt sa så mycket, han fick ju sin roll i terminator 4 !!! | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:31 | |
![]() | Jag tror de flesta mördar noll gånger, actually. | |
| hunters - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:31 | |
![]() | Ja det vore ju gött om Dawit kom hem men det har ju inte så mycket med den här diskussionen att göra. Om man inte frågar själva gud varför allt är så jävla orättvist. (vilket man ju såklart kan göra när man ber sin aftonbön) Jag skulle såklart kunna dra upp Dawit och hävda att han ska rätta sig efter landet där han befinner sig och deras lagar och kultur. Men det tänker jag ju inte göra eftersom jag skulle vara en idiot då. Mr perfect, det största hotet är antagligen inte de som slipper ut ur fängelse utan de som ännu inte sitter där så skaffa dig ögon i nacken grabben för du kan aldrig vara riktigt säker. | |
| Minta | 2009-04-07 22:32 | |
![]() | Men katalias, varför är det inte bättre att bry sig om en än om ingen? | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:32 | |
![]() | Dudeniro, jag håller med om att det är osannolikt att AÖ skulle hamna i liknande situation och återfall till mord. Väldigt osannolikt. Därmed inte sagt att hon är ofarlig. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-04-07 22:33 | |
![]() | Minta, det har jag inte sagt. Jag tycker att svenska myndigheter ska lägga betydligt mer energi på fängslade svenskar utomlands som inte begått våldsbrott, än om någon som har det. | |
| Minta | 2009-04-07 22:33 | |
![]() | Det är ingen. | |
| Minta | 2009-04-07 22:35 | |
![]() | Det borde de naturligtvis och det gör de väl där det går. I Isaaks fall tycks det inte hjälpa utan kanske tom skada fallet. | |