Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 256 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Alma Mi | 2008-12-02 20:01 | |
![]() | Alltså rymden är inte ändrad, men väl kalendern....;) | |
| soluppgång | 2008-12-02 20:02 | |
![]() | Måns: Utveckla gärna. | |
| soluppgång | 2008-12-02 20:03 | |
![]() | Alma: Nä precis. | |
| Alma Mi | 2008-12-02 20:03 | |
![]() | Man ställer ju om klockan på vår och höst, men rymden är samma i alla fall. Man kan göra likadant med månader och år. | |
| Måns_E | 2008-12-02 20:08 | |
![]() | soluppgång, årets kortaste dag infaller den 13 december enligt den julianska kalendern, enligt den gregorianska kalendern så infaller årets kortaste dag den 21 december. Olika system att räkna tid helt enkelt. | |
| olgaviktoria | 2008-12-03 00:24 | |
![]() | Luciarektorns agerande bevisar återigen att skolan är reaktionär och inte öppen för utveckling och förändringar. När jag gick i skolan för 45 år sedan var det ramaskri om en kille lät håret växa över öronen. På den tiden fick inte flickor bli piloter eller militärer. Ska vi tillbaka till den tiden och förbjuda manliga lucior. Nej, tack! | |
| KenKarlsson | 2008-12-03 00:42 | |
![]() | Jag minns en julafton när jag var liten. Högst upp på önskelistan hade jag omsorgsfullt placerat en morakniv. På den här tiden ansågs det som lite "bögigt" att använda morakniv, men det struntade jag i. | |
| emman | 2008-12-03 00:46 | |
![]() | det enda traditionella med Luciafirandet i Sverige är supandet. Att vi super för att fira minnet av ett katolskt helgon är bara efterkonstruktioner och ännu en anledning att "korka upp" =) | |
| Voldemort78 | 2008-12-03 01:07 | |
![]() | Det intressanta i den här tråden liksom i tidningen är inte huruvida det ska vara en manlig eller kvinnlig lucia utan att man faktiskt tillät en manlig kandidiat ställa upp, men när sen resultatet inte blev det "önskade" så valde man att ignorera elevernas önskan. Om vi ska dra paralleller till "vuxenvärlden" så är ju ett praktexempel när palestinierna röstade på hamas... Ett annat är ju "etablissemangets" totala ovilja att inte låta invånarna i de olika länderna få rösta om Lissabonfördraget.. Och när det väl blev ett "Nej" så ska de stackars irländarna rösta ända tills de östar "rätt"... Men samtidigt så är det ju bra av Motalas rektor att "lära" eleverna hur maktfullkomlighet och skendemokrati ser ut i världen... | |
| Alma Mi | 2008-12-03 16:31 | |
![]() | Att låta killen kandidera men bara på låtsas visar ju att rektorn inte är riktigt klok i huvudet. Skicka en nyårsraket i röven på han. *hehe* | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-12-03 16:35 | |
![]() | Jag ställde upp i Luciavalet på min gymnasieskola typ '97 tills elevrådet sa att jag helt enkelt inte fick vara med längre. Dom trodde väl att jag inte skulle få några röster men hallå, gör en sån grej i en skola med några tusen uttråkade tonåringar, vad tror dom att det blir för resultat? | |
| Lyckliga_jag - Ej medlem längre | 2008-12-03 17:27 | |
![]() | Okej, så om vi enas om att demokratin i det här aktuella fallet sattes ur spel (vilket jag väl kan hålla med om) så är majoriteten fortfarande av den åsikten att det är okej med pojkar och män som lucior? Jag tror vi tolkar ordet traditioner lite olika. För mig är traditioner inte det att kvinnan ska stå vid spisen och föda barn eller att kvinnor och män inte ska ha samma lön för samma arbete för att det är/var så förr. Däremot är t.ex. Lucia för mig en gammal fin tradition med en historia, tänkt att sprida stämning. Allt förändras så snabbt just nu och det finns ändå en sorts trygghet i att ha kvar en del gamla traditioner. Säkert känns det jämlikt och bra med en pojklucia men i det här fallet med en högstadieskola tror jag ändå han fick många röster för att det var en rolig grej, nytt och annorlunda ( inget ont om just den här pojken, han är säkert charmig, trevlig och bra på alla sätt ).Men skulle luciaåget förvandlas till ett roligt ”upptåg” vet jag iaf vilket jag föredrar ... | |
| Nemesis_87 | 2008-12-03 17:51 | |
![]() | Personligen tycker jag att det ska vara en tjej som är lucia, men om det har skett en demokratisk röstningsprocess, så ska personen som har vunnit vara lucia. Tjejer är lucia och killar är tomtar, men jag har sett tjejer som tomtar också. Sen att rektorn är en riktig tomte går ju inte att göra något åt. | |
| Alma Mi | 2008-12-03 18:15 | |
![]() | Tycker de ska tvinga rektorn att vara Lucia efter detta pinsamma. Det vore inte mer än rätt. | |
| klibaza | 2008-12-03 18:38 | |
![]() | På min skola är tjejer Lucia och tärnor, pojkarna stjärngossar.Tomtar och änglar kan båda könen vara liksom pepparkaksgubbar/gummor, granar, rudolf......huvudsaken är ju att alla är överens och att diskussionerna huruvida man ska lotta, rösta..etc ska gå till väga | |
| Ray Lopez - Ej medlem längre | 2008-12-04 01:22 | |
![]() | Jag håller med Ken. Ray. | |
| Alma Mi | 2008-12-05 00:39 | |
![]() | Jag håller aldrig med av princip. ;) utsiktfranhojden.wor...70 0-talet/ | |