Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 40 |
| Inloggade | 83 |
Mobilspel
| Pågående | 19 280 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Tamoshante | 2008-12-10 12:46 | |
![]() | JC har rätt med att man skall tänka på sin utbildning som kvinna i Sverige, om man eventuellt senare skaffar barn och familj. Vi har 2008 inte kommit längre än början på1900talet när det gäller att vara hemma med barn, vid en eventuell separation/skilsmässa. Antagligen otroligt lyxigt i dagsläget att kunna vara hemmafru i 16-20 år, ett val som kändes rätt just då utan någon som helst tanke på konsekvenserna vid en skilsmässa önskad av mannen. Medelålders utan en suck på arbetsmarknaden, ingen eller fattigpension, utförsäkrad ut FK och då heller ingen AK. jag fick en gång frågan från högre nivå om jag inte hade några flaskor att panta och jag började asgarva. Jag krattade så mycket att damen i fråga blev högröd innan jag kunde förklara för henne att det inte finns utrymme för att köpa ngt sådant bara för att panta. Tror inte hon ställer den frågan igen. ... hoppet är det sista som överger människan, hoppet och humorn. ... | |
| Tamoshante | 2008-12-10 17:42 | |
![]() | Krafsade hop lite "skit" saker som var trasiga, osäkerhet med guldhalt mm och travade till pantbanken- BINGO 3.300:- | |
| ANDERStG | 2008-12-10 17:49 | |
![]() | Osäker på guldhalten? Då blev du kanske lurad? | |
| _Candid - Ej medlem längre | 2008-12-10 18:12 | |
![]() | Har raderat en rad inlägg som var "chat" ett par personer emellan och personliga påhopp; påminner om att det inte är tillåtet att vara otrevlig mot varandra i trådarna! | |
| skrattblomma - Ej medlem längre | 2008-12-10 18:33 | |
![]() | Jag lever så sparsamt, att jag ibland får dåligt samvete. Jag har god ekonomi men jag är väldigt, väldigt självförsörjande. Jag stickar och syr själv kläder, bakar och lagar hemlagad mat, bygger, snickrar, målar, tapetserar och lagar själv allt som behövs både ute och inne i huset. Jag åker kollektivt. Egentligen är jag stolt över, att jag är så mångsidigt kunnig och att jag lever så enkelt, men handen på hjärtat - jag har dåligt samvete för att jag konsumerar så lite. Jag bidrar väldigt lite i Sveriges BNP. Jag menar, att när jag lever snålt och egentligen har inga dyra behov i livet, så är jag väldigt obetydlig i "näringskedjan". Tänk, om alla levde som jag, så gick ju de företag i konkurs, som tjänar på människors ombytlighet och ständiga behov av mer och mer (onödiga) prylar. Om alla var som jag, att de inte föll för reklamen, som vädjar till människan behov eller skapar dessa behov - så blev ju reklamen olönsam. Massor av företag, som gör pengar på onödiga prylar och faktiskt även reklamföretagen försvann ju då från marknaden. Staten gick då miste om deras skattepengar. Att jag inte köper billiga opedagogiska och /eller elektroniska leksaker eller andra skräp prylar, som går åt sååå enormt just nu på jultiden, bidrar jag ju inte till handelsbytet heller. Tänk, om alla var snåla och självhushållande, miljövänliga, friska, ej missbrukare, så då blev ju massor av företagen olönsamma. Ingen skulle köpa de bensinslukande bilarna, ingen skulle flyga pga den enorma miljöbelastning som flygtrafiken innebär, ingen skulle knarka ihjäl sig eller röka eller övrigt belasta sjukvården, ingen skulle köpa sprit, bråka eller slå ihjäl varandra! Tänk, så många företag/vårdinrättningar/ andra institutioner skulle behöva slå igen sin verksamhet då? Tänk, om alla skulle klara sig av sig själva och socialen inte fanns? Var skulle folk jobba då? Tänk om alla var snåla och självförsörjande och ingen slösade längre! Hur skulle det gå med det Svenska Näringslivet då? | |
| sansh1ne | 2008-12-10 21:43 | |
![]() | Skrattblomma: det är kul att höra om mänskor som lever som du, önskar jag var likadan själv. Har lärt mig göra en del saker på sista tiden så hoppas jag är på väg ditåt. Jag tror du får mer tillfredsställelse av att sy kläder själv än av att shoppa. Jag tror inte du behöver vara orolig för att för många ska bli som du :) unga männsikor har inga såna förebilder egentligen, se bara på t.ex. ebba von sydow som är på väg att shoppa ihjäl sig - inget tal om att använda symaskin där inte. Det finns ju en del program som går ut på att fixa hemma. t.ex. äntligen hemma, men att leva så sparsamt som möjligt är nog ingen livsstil särskilt många går in för frivilligt. Du skrev inte om sånt du inte sparar på. Hoppas du köper alla mediciner du behöver etc, sånt är inte värt att spara på. Ha det bra :) | |
| skrattblomma - Ej medlem längre | 2008-12-11 00:12 | |
![]() | Jag sparar nog på allt. Det beror på min uppfostran. Tack mamma och pappa för att vi var så fattiga. Nu klarar jag mig bra i livet tack vare det! Jag köper mycket böcker, men begagnat så långt det går. Äter inga mediciner, för jag är frisk. Köper kost tillskott från Hälsokost (B12) för jag är vegetarian. Jo, jag "slösar" på nyttig mat, biodynamiskt odlat så långt det går. Fast, från andra sidan äter jag inga o- nyttigheter och där sparar jag ju. Kommer inte på, om jag har något lyx i mitt liv. Återkommer kanske, kommer på det. | |
| Mimikryp | 2008-12-11 00:46 | |
![]() | Det mesta är redan sagt, men jag vill ändå dela med mig av de saker som gör att jag har det bra ställt. Först lite grundfakta; singeltjej, bostadsrätt (lån), en knappt medelmåttig lön, ickerökare. Jag brukar laga mycket mat när jag ändå håller på, av flera anledningar... Jag hatar att laga mat, så när jag ändå ska göra det kan jag lika gärna göra mycket på en gång. Storpack är alltid billigare per kilo än mindre förpackningar. Det kräver mindre energi/el till att värma upp spis/ugn en gång och sedan mikra än att laga mat flera gånger. Använd vattenkokare!!! Det går åt mindre ström och vattnet kokar fortare upp på plattan sedan när du ska koka pasta eller vad som nu ska lagas. Köp dollar eller euro när de står lågt i kurs, och sälj när de är dyra! (Spara kvittot från Forex så tar de inga som helst avgifter.) Själv satsar jag även en hel del på fonder som jag tror på, mest högriskfonder. Även där, köpa när de står lågt i kurs och sälja när de står högt i kurs. Värt att tänka på är förstås att pengar man satsar på fonder eller aktier bör man vara beredd att vara utan. Själv är jag dock envis som fan och tokvägrar att sälja en fond som gått ner och ligger på flera hundralappar minus. Förr eller senare SKA den gå upp, om det så ska ta tjugo år... Jag tänker inte sälja förrän jag tjänar på det. Tvätta sällan och naturligtvis, när det är dags, kör fulla maskiner och överdosera inte tvättmedel och/eller sköljmedel. Köp billigt tvättmedel. De funkar oftast lika bra som märkestvättmedel, och vid behov kan man använda Vanish (inköpt på ÖoB eller liknande) på fläckar som man tvivlar på att lågpristvättmedlet tar bort. Jag köper billiga deodoranter, aldrig för mer än 5 kronor styck. Jag unnar mig riktig parfym, men jag köper den alltid på Tradera, där någon tröttnat på min favvoparfym och säljer en halvfull flaska billigt. Jag skrotade min bil eftersom den ständigt behövde lagas vilket förstås innebar en hel del utgifter, plus förstås skatt, försäkring, besiktning och parkering. (Och bensin när den funkade så jag kunde köra den.) Nu satsar jag på hyrbil de tillfällen jag måste ha bil, vilket faktiskt lönar sig i längden. Sedan är det förstås ännu bättre om man har någon som man kan låna bil av. När någon fyller år eller när nu julen närmar sig, gör egna presenter! Sticka halsdukar, gör godis, baka kakor, måla tavlor... Egenhändigt gjorda gåvor värderas oftast högre än något som man slängt ut en femhundring på utan någon vidare eftertanke. När det är dags att gå till frisören, byt till en som är billigare, eller be någon kompis hjälpa till. (Jo, det går att bli klippt hos en riktig frisör för under hundralappen inne i Stockholm city.) Annars finns det ju frisörskolor där elever under uppsikt av sina lärare/handledare använder dig som testkanin. ;-) Ibland annonseras det ju också om att de vill ha hårmodeller att öva sig på. Då blir man klippt och färgad helt gratis, och får ofta med sig en påse gratisprodukter. Det här med elever som gör jobbet billigare finns ju även när det gäller tandläkare och massage/manikyr. Jag köper sällan skivor jag vill ha så fort de kommit ut, utan jag väntar några år tills de inte kostar mycket mer än en hundring. Jag anmäler mig ofta till olika undersökningar där man ska sitta och diskutera en ny produkt eller tjänst. Det brukar ge 300-400 kronor kontant plus en lättare måltid på plats och ofta en påse med gratis produkter från uppdragsgivaren. Och en grej till när det gäller mat, som kanske är det viktigaste tipset av alla (mina)... Jag bestämmer inte vad jag vill ha för mat och går och köper det, utan jag planerar storkoken efter vad som är billigt i veckans reklamblad. Varje vecka blir det en sväng till både Coop/Konsum, Ica och Hemköp, då de är billiga på olika saker. Jag "lusläser" reklamen... Den lax som jag tycker är billig på Ica är kanske ännu billigare på Hemköp. Ja, och glöm inte att reklamera varor som inte håller måttet! Vi är alldeles för dåliga på det i Sverige! | |
| ewaleena - Ej medlem längre | 2008-12-11 01:02 | |
![]() | Mimikryp: Vilka bra råd!! :) Tar åt mig nästan alla av dom, utom det om bilen då jag pendlar långt varje dag.. | |
| Gilena | 2008-12-11 01:17 | |
![]() | Mimikryp: Sanna expertråd, och mycket handfasta också! Kom att tänka på en sak som kanske eller kanske inte nämnts i tråden tidigare: FÖR KASSSABOK! Hitta hålen i plånboken - lokalisera var det läcker ut i onödan - om det eventuellt finns sådana hål.... läs och lär - gör om & gör rätt! Det är härligt att tänka att man är sparsam som attan, men när man granskar sej själv i sömmarna kan man ibland hitta sånt som är lätt att "glömma av".... | |