Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 222 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| znizze | 2008-12-07 20:45 | |
![]() | aaa men då tror dom helt fel | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 20:46 | |
![]() | znizze ingen reaktion eller svar på det jag skrev..ja ja Vad anser du om detta då? A womans paradise is under her husbands foot. Profeten Muhammed | |
| znizze | 2008-12-07 20:47 | |
![]() | kvinnan har lika många rättigheter... var har du fått fram detta??? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 20:54 | |
![]() | yeah right...Jag vet inte hur vinklad eller sanningsenlig denna sidan är..men ändå www.sanningenomislam..._i slam.asp | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 20:57 | |
![]() | aftonbladet.se/nyhet...e4 15161.ab | |
| znizze | 2008-12-07 20:57 | |
![]() | bino8 här har du så du kan läsa detta är en av alla missuppfattningar många har inom islam! Bland de många aspekter gällande Islam som missuppfattats av icke-muslimer, så är ignoransen, de förutfattade meningarna och feluppfattningarna angående Islams behandling av kvinnor den mest påtagliga. Otaliga verser i Koranen klargör att mannen och kvinnan är jämnställda inför Gud. Enligt Islam är det enda som skiljer människor från varandra enligt Gud, deras nivå av Gudsmedvetenhet. Trots detta, blir många förvånade över det faktum att Islamsk lag garanterade kvinnor rättigheter, som kvinnan i Europa och Amerika skaffat sig alldeles nyligen, för över 1400 år sedan. Tex. så gör Islam helt klart att kvinnan är jämnställd mannen under lagen, och även rent andligt. Islamsk lag förklarar också att kvinnan har rätt till egendom, rätt att driva och leda ett företag, kvinnan har rätt till lika lön för lika arbete. Kvinnan har total kontroll över sin egendom, de kan aldrig giftas bort mot deras egen vilja, de har rätt att behålla sitt efternamn vid giftermål. Självklart har de också rätt att ärva egendom och att få sina äktenskap upplösta vid försummelse eller felbehandling. Islam beskyller ej heller kvinnan som någon ”ond – fresterska” och Islam skulle heller aldrig beskylla kvinna för någon ”arvssynd” eller liknande. Kvinnan deltar i alla de former av dyrkan som mannen deltar i. Faktiskt så var dessa rättigheter, som Islam gav till kvinnan för 1400 år sedan, så gott som okända för Västvärlden ända tills inpå 1900-talet, tex. så var det för mindre än femtio år i Amerika och England, olagligt för en kvinna att köpa ett hus eller en bil utan hennes mans eller fars medverkan och underskrift på kontraktet! Islam tillägnar kvinnan och hennes roll i samhället största respekt. Det skall nämnas att profeten Muhammads (SAW) mission satte stopp för en massa förskräckliga utövanden mot kvinnorna i samhället under hans tid. Tex. så var det Koranen som förbjöd de hedniska arabernas seder att mörda sina nyfödda döttrar. Islam satte också restriktioner på arabernas oinskränkta polygami under den tiden, och det sattes upp många lagar för att beskydda kvinnans välfärd. Idag, har många av de s.k. reformerna tiil kvinnans fördel kommit till efter det att Västvärlden förkastat religionen till förmån för sekularisering. Till och med de i Väst som anser sig följa de s.k. ”Judisk- Kristna traditionerna” följer i själva verket de värderingar som den Västerländska liberalismen satt. Om kvinnan i den Muslimska världen idag inte har sina rättigheter så beror det inte på att Islam inte gav dem det. Problemet är att på många ställen har de främmande traditionerna överskuggat det som Islam egentligen lär ut, antingen genom ignorans eller med inverkan från kolonialismen. | |
| Mårten | 2008-12-07 20:58 | |
![]() | sanningenomislam.se är en helt galet islamofobisk sajt som drivs av trosrörelsen (den paraplyorganisation som bl.a. Livets Ord ingår i) Det citat som anförs är en förvanskning av profeten Muhammeds ord "Var vid din moders fötter, och där är paradiset", som dels är Hadith och inte Koranen, men framförallt har en 100%-igt annan innebörd än hur det framställs på propagandasajten från Livets Ord. | |
| znizze | 2008-12-07 20:58 | |
![]() | www.islamguiden.com denna sida skulle nog vara nyttig att läsa för där har du allt | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:00 | |
![]() | Vad har kvinnan för roll inom familjen, anser du? - Hennes roll är inte i första hand att behaga mannen, men hon har fina kläder under sina döljande tyger, säger han men ett leende. Kvinnan ska sköta familjen på alla sätt utom när det gäller försörjningen. Den tar mannen hand om. Äktenskapet inom islam är inte baserat på kärlek. Hur ska man kunna bli kär när kvinnan alltid slår ned blicken hela tiden i kontakter med det manliga könet? säger han och skrattar till. - Man kan inte bedöma varandra sexuellt heller, fortsätter Abd al Haqq Kielan. Kvinnan har inte rätt att ingå äktenskap på eget initiativ, det är pappan, brodern eller någon annan manlig anhörig som bestämmer vem hon ska gifta sig med, men kärleken kan ofta uppstå inom äktenskapet. Abd al Haqq Kielan | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:00 | |
![]() | Så bilden på den nergrävda kvinnan var gjord i Photo shop? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:02 | |
![]() | Så du anser inte det är förtryck när kvinnan inte får bestämma man utan fadern eller brodern ska göra det? | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:02 | |
![]() | Mårten okej det visste jag inte men bilden på kvinnan är ju riktig, det räcker för mig | |
| znizze | 2008-12-07 21:02 | |
![]() | kvinnan har rätt att bestämma också vem som hon ska gifta sig med jag känner många arab familjer som låter sina döttrar välja men ett MÅSTE ATT GIFTEMÅL BLIR AV kvinnan inom familjen ska ta hand om sina sysslor som vi alla kvinnor naturligt gör medans mannen sliter med att jobba och försörja oss.... | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:03 | |
![]() | jo,,men frågan är om det verkligen hör till islam,,,EGENTLIGEN,elr om de kommer från de män som missbrukar islam/guds namn,,, | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:04 | |
![]() | Jaha och varför säger Abd al Haqq Kielan annat? | |
| malekhamoves | 2008-12-07 21:04 | |
![]() | Men Bino... Tror du att du kan ta ett citat ur en "islamofobisk" hemsida och sedan använda det som en hel grupps grundinställning. För övrigt så har vi levt, och lever än idag i tider då kvinnan "har gjorts underordnad mannen". Det var kanske extra tydligt då våra världsreligioner skapades, därav vissa uttryck, regler och historier i de heliga böckerna... Man kan tycka saker är rätt eller fel angående det som står, men jag tror det samma gäller de som ändå väljer att tillhöra en religion. Vidare så kan man ju fråga sig vad som är förtryck och inte. Vem sätter upp normen för det? Vad är rätt och fel osv... Jaja, finns massor mer att skriva, men det lättaste kanske vore om du fick en koran samt en bibel i julklapp... det kanske blir sista gången du firar runt den här tiden på året. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:04 | |
![]() | En annan fråga vad tycker du om hedersmord? | |
| Myspruppen - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:05 | |
![]() | men ska å ska,,det håller jag inte med om,,att kvinnan SKA,å det oavsett vilken religion man har,,,men det är väl en annan tråd=) | |
| malekhamoves | 2008-12-07 21:05 | |
![]() | Jahmen sluta nu Bino... Läs koranen istället. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-12-07 21:06 | |
![]() | Bibel har jag redan fast jag ej har den tron, Koranen vill jag inte ens ha. Jag visste inte att den sidan va som den va förrens Mårten berättade, men håller fast ang bilden på den sidan,att en bild är mer än 1000 ord | |