Spelrum
Giraffen21
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 476

Forumkategorier

Användare Inlägg  
upa - Ej medlem längre2008-12-27 14:43
Antal inlägg: 2565

Nej, jag tror det är få mediciner som har viktuppgång som biverkan. Däremot ökad aptit. Som jag sa innan, gör medicinen att man samlar på sig vatten, dvs ökar i vikt, handlar det inte om fetma.

Ekliptikan - Ej medlem längre2008-12-27 14:43
Antal inlägg: 319

trashone, hej hej

micro113, ja, men när man tar mediciner som ändrar ämnesomsättningen kanske man bör försöka lägga om livsstil lite? Annars finns det väl ganska stor risk att man ersätter en depression med en annan, man börjar äta en medicin för att man är ledsen över något, t.ex. brustet hjärta, när man med hjälp av medicinen sen kommer över den känslan upptäcker man att man på grund av viktuppgången tycker sämre om sig själv. Det kan ju tänkas att man känslomässigt går plus minus noll men får betala för det både i att ha tryckt i sig kemikalier och eventuellt även sämre fysisk hälsa.

trashone - Ej medlem längre2008-12-27 14:47
Antal inlägg: 18678

Vad jag vet så står det att man får ökad törst av litium och bör passa sig för läskedryck.
Jag tror faktiskt att många är känsliga och en medicin lätt kan påverka vikten.

Budalv - Ej medlem längre2008-12-27 14:50
Antal inlägg: 2199

Det vore ju fantastiskt om alla bara kunde få bättre karaktär och lärde sig ta ansvar. Då skulle man ju även kunna lägga ned brottsförebyggande verksamhet och en massa annat.
Personligen tycker jag det känns en smula ödesdigert att vänta på att det ska hända.

trashone - Ej medlem längre2008-12-27 14:50

Fet=oansvarig?

Canopus - Ej medlem längre2008-12-27 14:50
Antal inlägg: 127

sa realistiskt; om du sitter på charterplanet och det kommer en person som ska sitta bredvid dig och väger ..låt säga 150, då är man inte så munter. Annars anser jag mig inte ha några större fördomar om folk, möjligen om man (hjälp) är fördomsfull omedvetet. Det jag försöker säga är att överviktiga har ju ett ansvar dels mot sig själva, för sin hälsa (man har ju hört om allt som kan följa med övervikt), men också mot andra (se exempel flygplan).

Budalv - Ej medlem längre2008-12-27 14:52

Min syster hade nyligen en intressant utläggning om stadsplanering vs fetma. Hon har precis varit i Houston, fetaste staden i USA, tror jag. Där var det inte lätt att ta sig fram till fots, eller kommunalt tydligen.

trashone - Ej medlem längre2008-12-27 14:56

Fast i norrland måste man ju ha bil och inte är väl lappländarna fetare än andra?

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-27 15:16
Antal inlägg: 1977

"Nej, jag tror"..... Om man bara "tror" sig veta så kanske man ska vara tyst om medicinerna och vad dom har för verkan!!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-12-27 15:16
Antal inlägg: 7605

Pratar ni om Lappland nu? Folk är väl här som på andra ställen - frisksportare, soffpotatisar och mittemellan.
Oftast har man långt till arbete, affärer, sjukhus mm och saknar allmäna kommunikationer, ja. och behöver bil.

Lithium, insulin och kortison, är ex på läkemedel som gör att förbränningen sjunker och man lätt svullnar upp, även vid sparsamt näringsintag. Att sänka sig till en kopp ris om dagen som i Etiopien, är väl lite löjligt resonerat ändå.

Lithium äter man inte för att man är "lite deppig", utan för att man har en kemisk obalans i kroppen, som gör att man pendlar mellan djupaste depressivitet och apati, till upprymdhet och sömnlöshet som kan liknas vid LSD-användning.

Människor med panikångest, tvångstankar, led- och värksjukdomar KAN bara inte träna i den omfattning deras kroppar skulle behöva. Ja okej, psykiskt sjuka kanske kan jobba med testcykel hemma och så, men vi som har leder och muskler som bara inte håller och blir ständigt inflammerade, vi kan inte träna nämnvärt.

micro1132008-12-27 15:16
Antal inlägg: 17542

Epikliptikan

Fast det fungerar inte fullt så enkel. Jag har lagt om kost, på den fronten kan inte dietisten heller se några förändringar som skall vara effektiva.

Lithium påverkar vikten -- i viss information står det att det handlar om ökat törst, i annan står det enbart viktuppgång.

Själv dricker jag vatten, jag gillar inte söta saker -- och kaffe utan socker.

Ergenyl påverkar sköldkörtel och ger ökad viktuppgång-- hur det fungerar vet jag inte.

Paroxetin ger viktökning -- vet ej varför.

Dessa tre tillsammans förstärker den effekten -- i mitt läkarintyg står också uttalat "kraftig viktökning till följd av medicinerna"

Medicinerna påverkar ju också lever och njurar -- och jag vet inte om viktökningen kan hänga ihop med det.

micro1132008-12-27 15:21
Antal inlägg: 17542

Tack mommes

En varm kram till dig som förklarar så bra.

Budalv - Ej medlem längre2008-12-27 15:21

Litium slår väl ofta ut sköldkörteln också... (ni kanske har nämnt det).

trashone - Ej medlem längre2008-12-27 15:22

Japp

mommesfrites - Ej medlem längre2008-12-27 15:27

Kram på dig micro, jag har aldrig varit bipolär men har vänner med sjukdomen och känner väl till de olika faserna. Det har ju inget med dysterhet att göra heller, utan mera apati, personen hamnar liksom i koma, oförmögen att sköta hygien, sysslor eller ens äta. Vi försökte hjälpa en människa i skov att äta, men maten ramlade ur munnen. Han orkade inte tugga och svälja. Då hade han kommit ur litarexbalansen.
Maniska människor känner varken fara eller smärta, de kan stoppa händerna in i elden och sover inte utan hästdoser av sömnmedel.
Fantastiskt att man upptäckte grundämnet lithium´s betydelse för dessa patienter.

Budalv - Ej medlem längre2008-12-27 15:31

mommesfrites: Haha, ja det upptäckte de väl genom att testa det på "tacksamma" psykpatienter?

mommesfrites - Ej medlem längre2008-12-27 15:33

Budalv, jag vet inte hur man kom fram till det men du skulle i samma situation säkert testa lite olika mediciner.
Så sent som på 50-talet fanns bara tvångsvård och en för tidig död för dessa patienter.

Budalv - Ej medlem längre2008-12-27 15:36

mommes: Det är inte alltför länge sedan de kom på att det räckte med de doser patienter får idag. När lithium var färskt gavs det i hästdoser med djävulska biverkningar och förkortad livslängd som bonus.

upa - Ej medlem längre2008-12-27 15:38
Antal inlägg: 2565

micro113, kan det vara så att det inte bara är fett som har bidragit till din viktuppgång? Det blir alltid lite knasigt att diskutera enskilda fall men jag förstår att du vill försvara dig. Du äter ju faktiskt väldigt tunga och också farliga mediciner.
Det kan hända att du inte kan göra så mycket åt din viktuppgång. Kroppen blir ju slutligen sjuk och fungerar inte som den ska när man kombinerar så kraftiga mediciner.
Jag hade önskat att ingen människa skulle behöva stoppa i sig så mycket skit.
Hur som helst kan man nog komma överens om att de flesta fall av övervikt inte beror på att man tar en gott och blandatpåse med mediciner varje dag utan har helt andra orsaker.

lelleli2008-12-27 15:41
Antal inlägg: 107

Har inte orkat läsa alla svar.. Men.. När jag gick i högstadiet gick jag ned ganska drastiskt i vikt på en gaska kort period. Detta medförde att de som tidigare kommit med elaka gliringar och blickar helt plötsligt ville bli mina vänner.. Så ja- "smala" medmänniskor behandlas bättre än de med lite hull på kroppen, enligt mig iallafall.. En annan sak jag vill säga är att jag ALDRIG i hela mitt liv mått så dåligt som när jag var pinnsmal. Nu har jag återigen blivit lite rundare- och jag väljer hellre det än att inte känna igen min spegelbild då mina tankar om mig själv blev helt snedvridna som smal. Och nu när jag e gravid och bara blir större o större så e det bara mysigt:)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?