Spelrum
Giraffen47
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade79
Mobilspel
Pågående19 479

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Snoosy2009-01-13 19:48
Antal inlägg: 4273

??

micro1132009-01-13 21:26
Antal inlägg: 17542

Varför tror du att jag arbetar i media eller statligt?

Jag arbetar i och för sig statligt -- jag är kriminalvårdare på Hall, dock sjukskriven sedan ganska länge.

Jag har gått journalistutbildning, men böt inriktning efter 40 poäng, och läste kriminologi istället.

Nu har jag svarat utförligt, så nu får du berätta varför du frågade - vad fick dig att undra?

Snoosy2009-01-13 22:08
Antal inlägg: 4273

micro,, Hur kommer det sig att folk reagerar nu först ?
Dom har ockuperat palestina ca 40 år.
Det kan inte ha att göra med finanskrisen att göra ? För att skapa mer oro?

remvanrijn2009-01-13 23:16
Antal inlägg: 16501

jag tror det är arabländerna som står bakom detta, nu har oljepriset gått upp från den finfina bottennivå från 40$ fatet..

Svante872009-01-13 23:38
Antal inlägg: 119

Är det bara Israel som krigar?
Krigar inte Palestina eller är dom bara små söta lamm som lullar runt och säger bäää?

micro1132009-01-13 23:41

Snoosy

Folk har reagerat långt tidigare. Palestinafrågan var bland annat en av Palmes hjärtefrågor.

Däremot tror jag att det vid direkta angrepp som nu blir mer uppmärksammat i media, och därmed reagerar fler på det sker.

Alla som brytt sig om att följa konflikten det minsta vet att det inte är någon nyhet att Israel handlar i strid med folkrätten, och i strid med både De mänskliga fri och rättigheterna samt Geneve konventionen.

Nu blev det extra uppenbart då man skjutit sönder sju ambulanser -- trots att det är skyddade fordon, samt ett svensk finansierat sjukhus som byggts upp av svenska kyrkan -- sjukhus är också skyddade mål.

Det stora antalet barnoffer på den palestinska sidan får nog också folk att reagera extra -- oavsett vilken hållning man intar så brukar de flesta anse att barn skall skonas.

Själv är jag uppväxt med palestinafrågan, och har tagit ställning för länge sedan -- även om jag inte sympatiserar med självmordsbombare -- dock är jag inte lika väl påläst som Mårten och en del andra.

Läser man igenom den här tråden så ser man också att flertalet tagit ställning för länge sedan, och sedan lång tid, oberoende de senaste händelserna, bojkottar varor från Israel.

micro1132009-01-13 23:42

Svante

Det är Israel som krigar, eftersom Israel har gått in i Palestina -- alltså invaderat.

anneli72 - Ej medlem längre2009-01-13 23:44
Antal inlägg: 11612

Mitt förslag är att fortsättningsvis bojkotta Israel!

etubrute2009-01-14 00:01
Antal inlägg: 124

Jag köper extra mycket varor från Israel just nu.. kan bli så störd på den massmediala bild som de flesta verkar ha här i europa.. stora stygga Israel som dödar små mörkhyade barn.. Faktum är om ni bara ser på kartan så märker ni att Israel är omgivet av Fiender. Irans president har sagt att det är hans mål att staten Israel utplånas. Nej jag tycker inte att allt staten Israel gör är rätt, men ni glömmer ofta att en av orsakerna till Israels hårda svar är att Hamas och andra Terrororganisationer öser ner granater över Israel så gott som dagligen. Jag föreslår att ni alla tar och läser på lite om hur staten Israel uppstod.. Israel är Judarnas heliga land, landet av mjölk och honung som Herren har utvalt åt judarna.. för årtusenden sedan.. Funderar på att åka på n semester resa till Israel i höst, och om tre veckor är det Israel konferans på Åland. KOM IGEN NU ALLA KRISTNA HÄR PÅ BETAPET. BEKÄNN FÄRG OCH STÄLL ER PÅ ISRAELS SIDA! En av orsakerna till att världen ser ut som den gör är för att vi kristna helt glömt bort att stöda och be för Israel.. Vi kallar oss troende, vi bekänner Kristus som Herre, men samtidigt förnekar vi och tom motarbetar det heliga land som han har utvalt!

remvanrijn2009-01-14 00:01
Antal inlägg: 16501

hej micro, reagerar lite på det du säger om stora antalet barnoffer;
först, varje barn som dödas i krig är 1 för mkt, men med tanke på den demografiska verklighet i Gaza: hälften av befolkningen är kvinnor, hälften av befolkningen är under 18 år.Då utgör de 75% av befolkningen. I detta perspektiv kan jag tycka att det procentuella antal barn som dödas anyder att de israeliska attackarna inte är riktade på att döda barn i 1a hand..

anneli72 - Ej medlem längre2009-01-14 00:04

Etubrute,hoppas att du driver med oss!

micro1132009-01-14 00:05

991 döda varav 298 barn, såg jag på någon räknare...

Nej, de kanske inte siktar på barn -- däremot bryr de sig inte om hur många barn som träffas.

Och när man bombar en skola så måste nog barnen sägas vara målet ändå.

etubrute2009-01-14 00:06

micro113 kan du vänligen svara mig på vilket sätt Hamas agerar i enlighet med folkrätten när dom skickar misiler på måfå in i Israel mot civila mål?.. Vad är det om inte ett brott mot folkrätten?? Du kanske säger att dessa ju sällan träffar sina mål, och mycket färre Israeler dödats än palestinier (ja hoppas verkligen inte du kommer med såna motiveringar).. och jag svarar dig då igen. Vad har det med saken att göra? Är det mera rätt för den skull?

etubrute2009-01-14 00:07

anneli72.. nej jag driver inte.. jag tänker längre än näsan är lång. Studerar saker noga och följer mitt hjärtas röst!

anneli72 - Ej medlem längre2009-01-14 00:07

What comes around goes around,etubrute.

micro1132009-01-14 00:09

etu

Jag är kristen -- inte jude -- och erkänner ingen rätt till något heligt land.

Många av palestinierna är för övrigt också kristna -- precis som de i Libanon som träffas av Israels granater.

Sådant som gällde för årtusenden sen har ingen bäring idag.

Dessutom var de väl inte ens först på landet om man läser bibeln ordentligt -- redan då fördrev de folket som bodde där för att stjäla deras land.

Jag föredrar att diskutera frågan ur den tidaspekt där den hör hemma, nämligen i nutid.

etubrute2009-01-14 00:10

anneli72 avser du börja en diskussion om vem som slog först?.. tänker inte ens ge mig in i nåt sånt.. då får du nog lov att läsa på lite bättre först.. och då syftar jag inte på aftonbladet och andra svenska skräpblaskor..

anneli72 - Ej medlem längre2009-01-14 00:13

Det syftar inte jag heller på.

etubrute2009-01-14 00:13

micro113 alltså om du lever helt i nutid, hur kan du då tro på kristus? Om vi snackar om världslig syn och tideräkning så vandrade han ju omkring är på jorden för 2000 år sedan.. och om du samtidigt säger att sånt som hände när Kristus gick omkring på jorden inte påverkar saker ännu idag.. så hycklar du bara.. för det e samma sak som att säga att kristus är död.. och vänta nu, det tror du väl ändå inte?

micro1132009-01-14 00:14

etu

Hamas försöker fördriva en ockupationsmakt, bort från det område som Palestinierna faktiskt tilldelats, och som Israel i strid med det avtal som var ockuperade.

När norrmännen var ockuperade av Nazityskland och bland annat sprängde en fabrik för tungt vatten -- då var de hjältar, för att de slogs emot ockupationsmakten.

När Judarna i Warsawas getto gjorde motstånd mot ockupationsmakten - och den polska myndigheten - då var de hjältar och inte terrorister.

Så varför skall palestinier som kämpar emot ockupationen av Gaza och Västbanken inte åtnjuta samma rätt och samma status när de ockuperats.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?