Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade67
Mobilspel
Pågående19 432

Forumkategorier

Användare Inlägg  
JaapConrad - Ej medlem längre2009-02-24 11:41
Antal inlägg: 1788

Ja, det verkar som om ni har tänkt till. Jag har bara par invändningar:

YamahaYet, kapitalinkomstskatt är inte samma sak som företagsskatt. Jag förstår inte varför kapitalinkomstskatten skulle vara drivande i det här fallet.

Att det har gått "lika dåligt" för andra bolag på sistone stämmer inte - inte ens inom GM. Men egentligen spelar detta ingen roll. Att alla träskotillverkare har gått dåligt de senaste 50 åren ursäktar inte att staten går in och stödjer den svenska träskoindustrin.

Därtill har i alla fall jag hela tiden förhållt mig till huruvida staten skall gå in och KÖPA (hela eller delar av) Saab, inte om de skall tillhandahålla någon slags kreditgaranti (som de ju de facto redan infört för samtliga bolag i Sverige). Det är frågan om ett ägandeskap som framför allt debatterats i media. Likviditetsfrågan bör lösas som en likviditetsfråga; ägandeskapsfrågan som en ägandeskapsfråga. Lånegarantier bör vi ge till företag som är solida och har en ägare men som kämpar med kortsiktiga likviditetsproblem pga t.ex. oförutsedda förluster. Det går att beskriva de svenska bankerna på det här sättet (minus Carnegie); beskrivningen passar illa in på Saab. Saab har kostnader för att de inte använder hela produktionskapaciteten i Trollhättan, de möter en låg efterfrågan på sina bilar, och de kommer att ha svårt att hitta nya investerare. Dessa tre faktorer har de själva erkänt (www.dn.se/ekonomi/sa...1 .803748).

Antingen har ni rätt, att Saab är sjödugligt och kommer att gå med vinst 2011. Om detta är en rationell förväntning så kommer säkert någon sydkoreansk biltillverkare gå in som ägare under året. Ingen skulle uppskatta detta mer än jag (och ingen skulle uppskatta detta mindre än Robert Collin, haha, ser verkligen fram emot en ny halvrasistisk och asienfientlig krönika från honom när detta händer). Men om detta är fallet finns det ingen anledning för mig som skatteägare att äga en bilfabrik.

Eller så har ni fel, Saab är inte sjödugligt, och den tveksamhet som både GM och regeringen känner motsvaras av en reel förväntan om att Saabs varumärke "körts i botten", som den gode Robert skulle säga (för något annat än varumärket kan västerländska bilmärken inte konkurrera med). Då finns det ingen anledning för mig som skatteägare att äga en bilfabrik.

Nog om detta nu. Vi vet var vi står.

Smartguy2009-02-24 11:57
Antal inlägg: 65

Ni verkar vara insattta i ämnet SAAB /GM. En fråga; vem anser ni bär skulden för situationen, om vi nu ska ägna oss åt att leta syndabockar (vilket man också kan diskutera)?

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-24 12:04
Antal inlägg: 638

Hitler och hans företag BMW.

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-24 12:08

Här kan ni läsa mer. www.theawfultruth.com/sal bmw/

JaapConrad - Ej medlem längre2009-02-24 12:08
Antal inlägg: 1788

Amerikanerna:

www.popular-pics.com...er ican.jpg

Smartguy2009-02-24 12:13
Antal inlägg: 65

Är det avsaknad av smart marknadstrategi/föring hos medarbetarna?

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-24 12:16

Avsaknad av verklighetsuppfattning kanske.

DennisPlz2009-02-24 17:29
Antal inlägg: 4031

Maud for president!

dudeniro - Ej medlem längre2009-02-24 17:37
Antal inlägg: 6214

är det ok om jag sparar ditt senaste inägg som ett citat från dig dennis för eventuellt framtida bruk? ;)

YamahaJet2009-02-24 19:33
Antal inlägg: 2239

Alltså, homopatrik, jag vet inte vad du vill eller hur du orkar engagera dig såpass mycket i en diskussion du inte lyckas tillföra någonting mer än smakprov på dina personlighetsstörningar och hat för allt som byggt din välfärd och möjliggjort för dig att med dräglig levnadsstandard ägna dagarna åt smink och tjat.

Du borde skickas ut till ett mer kärleksfyllt, mindre kapitalismdrivet land såsom Nordkorea eller mina släktingar ute på den serbiska landsbygden i syfte att visa vad som fordras för överlevnad när industri, infrastruktur och alla andra "svarta kapitel i ett lands historia" ånyo bombas till grunden så fort de uppförs. Eftersom det varken finns en Försäkringskassa eller möjligheter till prostitution hade du tvingats till hårt fysiskt arbete alla årets dagar för att producera ens en bråkdel av den välfärd du konsumerar idag. Faktum är att du inte ens skulle få tid över att vara fabulous, och du hade nog relativt omgående ändrat uppfattning om all form av kapitalomsättande produktion.

homeopatrik - Ej medlem längre2009-02-24 19:43

Jag vet vad du vill men jag vet inte hur du orkar skriva spaltmeter efter spaltmeter om din felaktiga verklighetsuppfattning och hobby att felbedöma personer i diskussionsforum Yamahatet.

YamahaJet2009-02-24 20:58
Antal inlägg: 2239

Verklighetsuppfattning och verklighetsuppfattning, jag har uppfattat vilket kön jag hör till iallafall.

kanamana2009-02-24 21:01
Antal inlägg: 169

Allt är mitt fel! Jag äger ingen bil. En landsförrädare är vad jag är.

smörbit2009-02-26 18:35
Antal inlägg: 517

Bygg en bil som den valiga Svensken kan köpa. Nu när fabriken står vid sin brant och flämtar äfter andan. Vilka kan o vilka vill spändera massa kosing i ett märke som nästan är ..Ja vad är ? Små folket vakna?

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2009-02-26 19:54
Antal inlägg: 2979

Vad är en bil som en "vanlig" svensson kan köpa.

skogstorparn2009-02-26 19:58
Antal inlägg: 2287

det tragikomiska är att först nu när saab är på fallrepet,är deras bilar äntligen efter 60 år riktig bra för första gången!!

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2009-02-26 20:00

Har du sett de nya modellerna?

skogstorparn2009-02-26 20:18

tsarraz..njae vilken menar du?

tsarraz - Spelvärd/Forumvärd2009-02-26 20:23

menar att äntligen efter 60 år är bilana bra då de haften bil somfunnit i 12 år och den andra i 6 år. då borde de gjort bra bilar sen 5 år tillbaka i allfall om ditt argument skall hålla.

skogstorparn2009-02-26 20:26

tsarraz..ja typ dom sista fem åren!!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?