Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 906 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-09 16:49 | |
![]() | Konstruerad frigjordhet är bättre än disciplin av en slump. | |
| pion ekrot | 2009-03-09 17:00 | |
![]() | Men Sylvia - självklart har jag också gränser. Det har jag inte sagt något om, inte heller att det är fel - tvärtom. Det som provocerar mig är att moralisera över vart andra människor väljer att placera sina gränser, för det är ju egentligen bara något som varje enskild, vuxen individ kan stå för och ansvara över. "Överdriven moralism" betyder alltså i det här fallet de lägen när folk tycker till om andras gränssättning istället för att bara tala utifrån sig själva, det enda som egentligen är meningsfullt i sammanhanget, enligt mig. | |
| ANDERStG | 2009-03-09 17:12 | |
![]() | Så om du skiter på gatan (Ordis exempel tror jag) så bör ingen kommentera din gränsdragning? | |
| pion ekrot | 2009-03-09 17:20 | |
![]() | Anders: Fånigt exempel, fåntratt. Folk får gärna i det hypotetiska skitexemplet titta på mig och säga: "Usch vad äckligt, sådär skulle jag aldrig göra själv! Dessutom vill jag att du tar hand om din egen skit i vårt gemensamma offentliga rum, eftersom stanken och synen av ditt skit får mig att må väldigt dåligt". Till exempel. Alla ansvarar själva för sina gränser, och hajar man inte hur eller varför så är det kanske något man ska titta lite närmare över. Att göra detta är inte samma sak som det jag retade mig på: d.v.s ett eventuellt moraliserande över hur ANDRA sätter sina gränser. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:20 | |
![]() | Pion ekrot: Så är det ju inte alls. Mouche är den som drar gränsen för varje vuxen individ. Får man inte läsa om analsex före äktenskapet ska man inte behöva läsa om medelålders par på äventyr i vassen heller. | |
| pion ekrot | 2009-03-09 17:22 | |
![]() | Budalv: Nej, just det. Skönt att höra, nu när du påminner mig. Jag var återigen påväg att tappa hoppet om vissa delar utav mänskligheten. | |
| ANDERStG | 2009-03-09 17:22 | |
![]() | pion: Här moraliseras det över hur frispråkiga vissa är. Några har en stark känsla av att det är "fel". Jag ser inte den principiella skillnaden jämfört med skitexemplet, förutom att offentligt skitande kanske döms ut av en större skara. | |
| pion ekrot | 2009-03-09 17:24 | |
![]() | Fel för dem själva - ja. Lika fel som det skulle kännas att själv sätta sig på gatan och skita. När det kommer till integritet är det A och O att framförallt kunna skilja på sig själv och andra. | |
| ANDERStG | 2009-03-09 17:26 | |
![]() | De som moraliserar över frispråkighet är inte heller frispråkiga. De förespråkar ett hållningssätt som de tror är "bättre". Du har inte lyckats skjuta (skita) ner analogin. | |
| pion ekrot | 2009-03-09 17:27 | |
![]() | Skit på dig. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:27 | |
![]() | Helt klart har du en poäng pion. Fast nu är det här en familjesida där vi alla har ansvar för den knoppande ungdomen. Då får man uttrycka sin oro över vuxenvärldens förfall tycker jag. Facebook och annan networking ger förutom hjärnskador upphov till infantilt beteende, det är tydligen bevisat nu. I dessa tider kan det vara bra att påminna varandra. | |
| ANDERStG | 2009-03-09 17:28 | |
![]() | Skit ner dig i byxan. | |
| Ond_Kanin_ - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:28 | |
![]() | Hahaaa, ett bra avslut på en skittråd. | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:28 | |
![]() | Är det här en familjesida? Mitt ständiga mantra tål att upprepas. Vad har du för källa till detta påstående? | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:29 | |
![]() | Bitte. | |
| E Soul - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:29 | |
![]() | Ja just ja, då skiter jag i att ifrågasätta det. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2009-03-09 17:30 | |
![]() | Du skulle bara våga... | |
| pion ekrot | 2009-03-09 17:30 | |
![]() | Anders: Jag konstaterar bara att det är meningslöst att ha åsikter om andras gränssättning, framför att vara klar över sina egna gränser. Jag skulle inte kalla det för att moralisera. | |
| ANDERStG | 2009-03-09 17:30 | |
![]() | Småsaker ni skiter i/på/ner/ut | |
| ANDERStG | 2009-03-09 17:32 | |
![]() | "framför att vara klar över sina egna gränser" Den bisatsens betydelse förstår jag inte. I skitexemplet gör moraltanterna samhället en tjänst eftersom det är fråga om en hälsofara. I detta fall är skadligheten omdebatterad, borde moraltanterna gå mot sin övertygelse och hålla tand för tunga? | |