Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 171

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Quelle2009-03-16 20:50
Antal inlägg: 2121

Jag vill inte lägga mig i andras sätt att uppfostra sina djur, men om jag tycker illa om metoderna så måste jag säga det. Samtidigt måste jag vara öppen för att få samma kritik mot mina eventuella metoder. Som ngn nämnde tidigare i tråden, så är alla hundar/djur individer och man måste möta dem olika, med olika metoder. Man kan inte tro att ett sätt fungerar på alla, även om det finns metoder som är betydligt mer effektiva än andra. Så länge som TS och övriga som använder sig av anti-skäll är övertygade om att det är ett bra sätt och deras hundar inte far illa (?) av det så ska jag inte vara den som ifrågasätter dem. Däremot står det mig fritt att säga att jag aldrig skulle använda mig av metoden själv och att jag verkligen inte tycker att det verkar vara en bra sådan.

CHL2009-03-16 20:55
Antal inlägg: 1212

kunskap om djur och utbildning inom ämnet ger mer än teorier, så jag tycker det är vägen att börja med.

Sen att alla djur har olika behov är självklart, men kan man grunden, så ser man även behoven!

Quelle2009-03-16 20:58

Jag instämmer med dig CHL. Man måste se vart problemet börjar och starta där. Det var det jag frågade steffin om tidigare, men jag fick inget svar på min fråga om vad det egentligen var som startade hennes hunds skällande. Vad gäller att tejpa munnen på hunden så är det nog mer av 'lathet' som man använder sig av det. Vet man inte varför, och inte vill/orkar/kan ta reda på orsaken så vill man ha en snabb lösning. En lösning som i slutänden inte leder ngn vart.

micro1132009-03-16 20:58
Antal inlägg: 17542

Såsom jag ser det är grunden i all korrigering belöningen som blir på rätt beteende.
Sen kan korrigering vara allt från att nonchalera till aktiv korrigering beroende på hund och situation.

CHL2009-03-16 21:01

för att korrigera måste du ju veta varför hunden inte följde ledarens kommando?

Dom följder ju oss, vad gjorde du fel om hunden gjorde fel? du är ju ledaren, om den under dig gör fel, så är det fortfarande ditt fel!!

Enkelt som skam

CHL2009-03-16 21:02

då brister ju man som ledare.. om dom under en inte gör som man vill få dom att göra.

Man kan brista inom inspiration, glädje, samarbete osv...

slånbär2009-03-16 21:04
Antal inlägg: 5539

Quelle-jag såg det efter att jag hade skrivit mitt inlägg så jag ber högaktningsfullt om ursäkt men säger som CHL- jag har till skillnad från vissa andra här på beta ett liv så jag hinner inte läsa varenda inlägg som skrivs i varenda tråd och då kan det ju bli lite tokigt. Men jag tycker ändå att tråden som det ofta blir fullständigt har spårat ur. Det var ju en undran över hur hon skulle göra med situationen om den tejpade hunden som frågan gällde och sedan har det kommit att bli en tråd för all fantastiska hundexperter här på Beta. Ni borde gå ihop hela bunten och starta ett program på TV så kan ju Cesar M slänga sig i väggen.

micro1132009-03-16 21:06

CHL

Det resonemanget fungerar i vissa situationer, i andra är hundens instinkt starkare än hundens vilja att lyda.
Dessutom har jag ännu inte mött en hund som följer ägarens minsta tanke utan att vara lärd att göra det -- vid inlärning använder man korrigering belöning -- även i de fall där utebliven belöning är korrigeringen.

Man visar hunden på det sättet vad man vill att den skall göra, vad kommandot och tecknen betyder.

I ordet korrigering skall man läsa in utebliven belöning och inte bestraffning, vilket är något annat

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 21:07
Antal inlägg: 57

En individ med en neuros blir inte särskilt sannolikt kvitt sin neuros genom belöningar för de tider då den inte framträder.

Och antiskäll ÄR en bestraffning, en felaktig sådan.

micro1132009-03-16 21:10

Eukonkanto
Det är ett korrigeringsverktyg, som skall kompetteras med belöning för att få fram önskvärt beteende.

Min hund har inte haft någon neuros -- men jag håller med dig om att på hundar med neuros så är antiskäll olämpligt, annars kan det vara ett bra exakt verktyg.

Budalv - Ej medlem längre2009-03-16 21:10
Antal inlägg: 2199

Jag tror inte man ska förstora upp sin egen betydelse för djurens psyke alltför mycket. Har djuret brist på något ämne eller inte trivs i sin miljö kan man inte fixa till genom att vara en bra "ledare".

Quelle2009-03-16 21:13

slånbär, högaktningsfullt är väl att ta i? Jag är en vanlig människa precis som du (antar jag), men jag godtar självklart din ursäkt. Eftersom jag har haft hund och har häst, så ser jag mig själv som relativt kunnigNär jag samlat in tips tänker jag använda mitt sunda förnuft och mina instinkter och knåpa ihop den väg/metod som jag hoppas och tror ska kunna fungera för mig och mina djur. Det är inte bara djuren som är individer, utan även vi människor.

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 21:13

En bestraffning. Hunden utsätts för något icke önskvärt då den uppför sig i din mening 'fel'. Det är ett typexempel på en bestraffning.

Nej, den stresskällde förstås för att den var så stabil och harmonisk mentalt. Suck.

micro1132009-03-16 21:17

Eukonkanto

Återigen uttalar du dig om en hund du inte ens har träffat -- och ger den dessutom en diagnos, det tyder inte på stor insikt om du frågar mig.

Sen undrar jag, har du aldrig sagt nej till dina hundar?

asodora2009-03-16 21:38
Antal inlägg: 61

Om man inte har erfarenhet av hundar sedan tidigare ska man inte skaffa en omplaseringshund. Och om man gör det får man vara beredd på mycket jobb. Och om man inte är beredd på det jobbet...låt någon annan ta hunden. Och skaffar man en hund som valp och senare får problem är det i de allra flesta fall ägarens "fel". Oftast av ren okunskap. Så därför...lär dig hur en hund fungerar INNAN du skaffar en. Spelar ingen roll om det är en liten eller en stor. Alla hundar har ett grundläggande beteende som bara finns där. sedan finns det massor av variationer beroende på om det är en jakthund, fågelhund, vakthund eller vallhund. Dom har sina behov, sina instinkter. Som jag skrev innan...förstå hunden och den kommer att förstå dig.

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 21:43

Någon diagnos har jag inte ställt: Neuros är ett väldigt brett begrepp, inte en diagnos i sig.

Naturligtvis har jag det. Inte med hjälp med antiskällhalsband dock, utan med normal kommunikation. Ett av de största problemen med antiskäll är att det tar bort flockinteraktionen och gör bestraffningen till något källöst.

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 21:58

Och som jag sagt tidigare, jag talar om individer generellt, inte specifika sådana.

Budalv - Ej medlem längre2009-03-16 22:36

"Naturligtvis har jag det. Inte med hjälp med antiskällhalsband dock, utan med normal kommunikation. Ett av de största problemen med antiskäll är att det tar bort flockinteraktionen och gör bestraffningen till något källöst."

Frågan är vad som är normal kommunikation? Vet inte hur du är med dina djur men traditionell hunduppfostran bygger väl på belöning och bestraffning. Ganska långt ifrån naturligt flockliv.
Djur säger ju inte aja baja till varandra eller ger godis. Fostran slutar vanligen när djuren blir vuxna nog att klara sig själva.
Verkar som om halsbandet bygger på samma system som uppfostran ofta gör alltså.

Det är ju intressant att det går att uppnå önskvärt resultat genom att utsätta hunden för halsbandet så den får använda sitt logiska tänkande och räkna ut att obehaget kommer om den skäller. Utan ledargestalt går det tydligen bra att lära in.

Finns många skäl att vara emot det där halsbandet men att det skulle vara ett problem att man själv inte bestraffade kan jag inte hålla med om. Det är väl snarare bra då det bara är hundens språk att skälla och egentligen inget att bestraffa. Hunden kanske skulle fara mer illa av att bli utskälld av matte eller husse... Vem vet...

Eukonkanto - Ej medlem längre2009-03-16 22:54

Normal kommunikation är för mig att efterlikna ett beteende som hunden uppfattar som normalt och kan förstå, alltså sannolikt närliggande hundens eget sätt att kommunicera.

Och hur långt ifrån naturligt flockliv är inte halsbandet? Det har inget med naturlighet att göra då det urskillningslöst reagerar på ett beteende, oavsett om det är stresskall eller inte.

Ja, önskvärt beteende. Helt ensidigt önskvärt, inte nödvändigtvis från hunden sida.

Skulle du uppfostra dina barn på så vis?

Budalv - Ej medlem längre2009-03-16 23:02

Nej, jag är relativt fritt uppfostrad själv och lägger inte ned energi på att uppfostra mina djur heller. Jag försöker inte spela alls utan försöker lära mig av djuren själva. Kör inte med medveten belöning eller bestraffning, däremot säger jag naturligtvis ifrån om någon trampar på min fot eller bråkar med ett annat djur, som en naturlig reaktion.

Är inte alls för halsbandet som sagt, men jag tycker det finns mkt traditionell uppfostran att vända sig emot. Barbro Börjesson till exempel verkar ju ganska mekaniskt köra med bestraffning och kasta halsband omkring sig utan urskiljning ;)

Tror du alla människor kan skilja på olika slags skall? Jag är ngt tveksam till det. Man tar sig friheten att domptera utan att vara säker på att förstå deras språk fullt ut. Ville bara nyansera det hela lite. I stort sett håller jag med dig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?