Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 73 |
Mobilspel
| Pågående | 19 313 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-27 17:59 | |
![]() | Kan säga som så att jag inte tycker speciellt synd om människor som skadas för att de inte tar de skyddsåtgärder som finns tillgängliga som hjälm, bilbälte, kondom, solskydd med mera. Jag är rädd för döden så jag använder alla, nästan alltid ^^ | |
| ger055 | 2010-07-27 18:01 | |
![]() | Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker att det ser så sjukt töntigt ut med cykelhjälm (förmodligen är det väl jag själv som har töntiga åsikter) | |
| slånbär | 2010-07-27 18:03 | |
![]() | När min som var tio kraschade han med cykeln på väg till skolan en morgon. Han fick en hel del fula sår lite här och där ,en bruten handled MEN hade han inte haft hjälm hade han nog blivit mycket illa skadad då han även med hjälmen fick ett fult sår i pannan under hjälmen (av smällen då han landade i gatan ) . Skolsköterskan använde hans hjälm som exempel på hur bra det är att ha hjälm när hon pratade om det med andra klasser efter det. Hjälmen blev ju förstörd förstås. Idag cyklar han rätt sällan-använder han hjälm då? Inte en chans.....det är för töntigt (han är arton) | |
| Savi | 2010-07-27 18:45 | |
![]() | Mina barn har cykelhjälm,jag är dålig på det & varje gång jag cyklar & ser en vuxen med hjälm blir jag så arg på mig själv att jag INTE använder det.Det är en sån billig livförsäkring & jag tycker de skulle sätta lag på att ALLA skulle bära hjälm,likadant som att ALLA måste ha bälte när man åker bil. | |
| Kirgizistan | 2010-07-27 19:12 | |
![]() | Det beror på var jag cyklar. Cyklar jag där det inte finns mycket trafik som i skogen på stigar, genom kvarteret till träningen eller till affären så har jag ingen hjälm, men när jag cyklar till stan och i den så är hjälmen ett måste. Jag vill dock nämna att cykelhjälm inte ska jämföras vid bilbälte då cykelhjälmen är mycket mer av ett individuellt val än bilen. Du kan cykla på trottoaren eller ta en omväg om du inte vill bli påkörd av bilar. Som bilist har du endast vägen att köra på och där är risken mycket större att du blir påkörd av någon och dessutom har du inte mycket till alternativ, du kan inte välja att köra någon annanstans än på en väg. | |
| Kirgizistan | 2010-07-27 19:15 | |
![]() | Att många vuxna inte använder hjälm medan barnen gör det är inte konstigt, som vuxen är du mer medveten om riskerna och även skickligare på att cykla. Och så, förstås, för att man helt enkelt inte får bestämma om sådant när man inte fyllt 15. | |
| Ögonsten - Ej medlem längre | 2010-07-27 19:18 | |
![]() | Ser inget fel på cykelhjälm, fast jag använder inte men tycker att ALLA borde använda det :S Mindre skador om man skadar sig .. | |
| kremlan - Ej medlem längre | 2010-07-27 19:22 | |
![]() | Självklart använder jag cykelhjälm!! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-07-27 19:41 | |
![]() | Med bilbälte menar jag att OM man blir påkörd av någon annan så är det bättre att ha bälte än inte. Samma sak med hjälm. Man hinner inte direkt cykla åt sidan om tex en bil kommer mot en, då är det bättre att ha hjälm. Sen är det ju lag på bilbälte så det är inget att tjafsa om egentligen, men vissa tycker ju att de är för coola för bälte precis som att vissa känner sig fula i hjälm och därav skiter i det. | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2010-07-27 19:57 | |
![]() | Jag cyklar fortfarande till och från stan varje dag och har fortfarande alltid hjälm på.. Det känns dumt att chansa med trafiken i den här stan. Mina döttrar som nu är 16 och 18 använder hjälm också, det går väl av bara farten, och möjligen påminns dom hur det kan gå vid en olycka när dom ser mitt fula ärr på armen som gick rätt rejält sönder när jag vurpade för några år sedan.. | |
| Kirgizistan | 2010-07-27 20:00 | |
![]() | Jag syftade inte på dig, Deliscious, jag hade inte ens läst ditt inlägg. Det var bara en allmän sak jag ville kommentera då de ibland ses som jämlikar och varandras motsvarigheter, om man säger så. Jag håller med dig annars, visst är det bättre att vara skyddad när olyckan är framme och eftersom den är så oförutsägbar så kan det tyckas vara vettigt att vara skyddad jämt. | |
| malman | 2010-07-27 20:08 | |
![]() | jag cyklar nästan aldrig men när jag väl gör det så använder jag inte cykelhjälm, är ju korthårig och det tar flera timmar att fixa frisyren så det är uteslutet att trycka på en hjälm ovanpå. vet att cykelhjälmen räddar liv och att mitt sätt att tänka är dumt fel och korkat. Men jag får träna bort det dumma tankesättet och försöka vara lite smart och ta på mig hjälmen. | |
| Megaherz | 2010-07-27 20:28 | |
![]() | Har läst någon statistik någonstans om vilka skador som är normalast i olika åldersgrupper. Bland barn är skallskador nr 1 och bland vuxna handleden. Med andra ord, vi lär oss att ramla rätt | |
| Kirgizistan | 2010-07-27 20:30 | |
![]() | Haha, fin observation. | |
| apbur | 2010-07-27 20:38 | |
![]() | Hade man hängt uppochned i klätterställningar, tittat bak på kompisen medan man cyklade, sprungit på hala stenar, lekt kull bland trädrötter och annat barn har för sig hade man nog som vuxen också dragit på sig en del skallskador. Vuxna ramlar ju inte ned från klätterställningar och dylikt, de snubblar ju mest så då är det ju ganska logiskt att det blir handledsskador. Sen har barn större huvud i förhållande till kroppen. Det bör man ta hänsyn till. | |
| Megaherz | 2010-07-27 20:40 | |
![]() | Undersökningen handlade bara om cykling. Cyklar aldrig utan hjälp, men skulle tex aldrig åka skridskor utan! Där ramlar jag alltid med huvudet först | |
| Loving_82 | 2010-07-27 21:08 | |
![]() | Jag använder hjälm men kan erkänna att 3 ggr nu när det varit som varmast har jag inte haft det. Det blev alldeles för varmt vilket inte är nån bra ursäkt men.... | |
| -50- | 2010-07-27 21:13 | |
![]() | till och från centrum - nej, låg fart och cykelvägar. träning - ja, hög fart och ofta bilväg. | |
| onobond | 2010-07-27 21:33 | |
![]() | Gilenas frågor är relevanta. Inte helt lättbesvarade, som helhet. 1. "Straff" - datorförbud ÄR straff; bloggalternativet inkluderar kunskapsinhämtande och känns mindre bestraffande, mer att visa omvärlden att man bytt åsikt på kunskaps bas. 2. Lagstiftningen - obegriplig; precis som senaste lagen om båtfylleri, kopplad till båtens storlek o/e fartresurser. Varför skall samhället acceptera att vuxna ökar risken att belasta sjukvårdskostnader av fåfänga skäl? 3. Konsekvens - svårt säga att bara barn till viss ålder behöver vara rädd om sin skalle, och själv cykla utan hjälm. Min personliga uppfattning är att man kan lära barn regelverket, men motiverar dem till att tillämpa det genom sitt goda föredöme. Finns inga absoluta rätt/fel. | |
| Gilena | 2010-07-27 21:51 | |
![]() | Kan meddela till min förtjusning att blogg"straffet" kändes mest OK för de två damerna i fråga (dottern hade en kumpan!), i detta nu växer det fram ett inlägg om cykelhjälmar i bloggen, och div härliga olika styles + fakta! Mycket bra "straff"! Konstigt nog är det stört omöjligt att hitta kändisar som är plåtade i cykelhjälm! | |