Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 31 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 685 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| y not | 2008-04-19 09:15 | |
![]() | Mantikoran får med sitt nick mig att tänka på en av mina favoriter. Deptfordtrilogin av Robertsson Davies som är en underbar episk berättelse i olika miljör, bla en resande cirkus, Andra delen är i stort huvudpersonens psykoanalys som han reser till Shweix och genomgår under två år. Det är där arketypen Mantikoran dyker upp. En matikora är en riktigt trevlig typ :) | |
| le-lou | 2008-04-19 09:18 | |
![]() | Jag gillar Shike. Sällan folk vet vad det är för bok, men den brukar ligga och skräpa på loppisar och liknande.(över mitt förstånd då den är riktigt bra). | |
| mantikoran | 2008-04-19 09:48 | |
![]() | "y not" du har så rätt - Robertson Davies är en av mina absoluta favoriter (: Öht så kul at se att så många av ens egna mest omhuldade Vänner i bokhyllan också är andras. Jag gillar skruvade böcker o måste passa på att rekommendera "Kyss mig dödligt" t.ex, av Carl - Johan de Geer som ska läsas med ficklampa under täcket enl. baksidestexten och till alla er som gilla "How to kill a Mockingbird" - har ni läst "Hjärtat jagar allena" av Carson McCullers? Garanterat rätt in i hjärtat. | |
| Cait | 2008-04-19 10:14 | |
![]() | Apropå Mantikoran så finns det en svensk roman med snarlik titel som inte hade hetat så om inte jag fanns. Det här var lågt. Litteraturtitelsskryt. Och jag har inte ens läst den. | |
| mantikoran | 2008-04-19 10:18 | |
![]() | "Cait" - om du känner dig bättre av det så kan jag larva vidare med att tala om att jag finns med i en av Karin Wahlbergs deckare - men jag är INTE mördaren (: | |
| Cait | 2008-04-19 10:22 | |
![]() | När det gäller Salinger så är det skumt att han verkade så pedokonstig irl. Uppvaktade tonåringar livet ut och hade konstiga dieter som han pådyvlade sina barn bakom lyckta dörrar. Visste ni att hans första kärlek var Oona O'Neill (Eugenes dotter och sedan Chaplins fru) och att han aldrig kom över att Charlie C kom och tog henne? Hon var tonåring då det hände och det gjorde att han aldrig mer kunde tända på något annat än just tonåringar. Oona gifte sig med en egåvad pedofil och skapade en annan... | |
| mantikoran | 2008-04-19 10:35 | |
![]() | "y not" Du är väl inte rädd för Mantikoran - jag vill bara gnaga lite lite... (; | |
| liz | 2008-04-19 10:38 | |
![]() | vill ni läsa något att skratta åt prova janet evanowish böcker om stefani plum | |
| y not | 2008-04-19 10:41 | |
![]() | Nej även om gadden är vass så är det ju en synnerligen avslöjande bild Duncan fick. Så jag möter nog även jag gärna min mantikora. en av mina favoritförfattare som inte är helt olik Robrtson Davies i landskap och essäteknik är Salman Rushdie. Hans Midnattsbarnen är en helt underbar historia. | |
| mantikoran | 2008-04-19 11:44 | |
![]() | En fantastisk högläsningsbok som håller för det, långt efter den vanliga högläsningsåldern, är "Den långa flykten" av Adams. Spännande, varm o lär en så otroligt mycket om varför det är så viktigt att alla sorters människor måste få finnas o att det finns en plats för alla. En annan underbar högläsningsbok för tonåringar o uppåt är klassikern "Tre män i en båt" av Jerome Jerome som är krampframkallande rolig =D | |
| mantikoran | 2008-04-19 11:48 | |
![]() | Ni som är sambos, gifta o så - läser ni för varann? Det ger en så speciell närhet. Härligt också när man är sjuk, slutkörd, bakis osv att bara ligga där o låta nån läsa nåt för en. | |
| mantikoran | 2008-04-19 11:49 | |
![]() | Ursäkta att jag pratar så väldigt mycket i den här tråden men jag är nog bokbulimiker o bara MÅSTE dela med mig. :D | |
| Cait | 2008-04-22 01:59 | |
![]() | En av förra årets bästa läsupplevelser var Towelhead av Alicia Erian Kom ut i svensk översättning på Modernista med samma titel Klanerna i Palos Verdes av Joy Nicholson, kom för några år sedan på Feminista Jag tycker att Fans av Fredrik Strage är oerhört välskriven även om den inte är en roman. Lasermannen också. Välskriven. Men nu lite Whitman I'm so highbrow to the bone... "The sound of the belched words of my voice... words loosed to the eddies of the wind. A few light kisses, a few embraces, a reaching around of arms. The play of shine and shade on the trees as the supple boughs wag, The delight alone or in the rush of the streets, or along the fields and hillsides. The feeling of health. The song of me rising from bed and meeting the sun." | |
| SuckerMC | 2008-04-22 10:18 | |
![]() | svensk mafia! | |
| Bergatroll | 2008-04-22 11:04 | |
![]() | Några stycken då: * Den vidunderliga kärlekens historia - Carl-Johan Vallgren * Jonathan Strange & Mr Norrell - Susanna Clarke * Stardust - Neil Gaiman * Kollektivt självmord - Arto Paasilinna * Allt av John Ajvide Lindqvist | |
| Ballerina | 2008-04-22 11:16 | |
![]() | Heavier than heaven- Charles R. Cross En biografi om Kurt Cobains liv. Sjukt bra :P | |
| MissTuss | 2008-04-22 13:23 | |
![]() | Män som hatar kvinnor Flickan som lekte med elden Luftslottet som sprängdes sv Stig Larsson | |
| Maybach | 2008-04-22 13:50 | |
![]() | Jag är ingen storläsare men vissa böcker kan man verkligen inte sluta läsa när man väl börjat. Maratonmarschen av Stephen King är min numero uno. Andra är da Vinci-koden av Dan Brown Ondskan av Jan Guillou Snabba cash av Jens Lapidus m.fl. | |