Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 309

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Lilla T2009-04-08 09:16
Antal inlägg: 64

joo...kanske ska säga att jag jobbar på uppdrag BÅDE ifårn soc OCH klienter.....så jag ser verkligen båda sidor..jag har inte fått hybris av det, jag bryter inte sekrestessen....jag förbättrar troligen inte världen men en liten bit...enstaka människors liv. och det är inte alltid vackert, men en massa lögner heeeela tiden. gissa ifrån vem? självklart finns undantag, de är allt som oftast de som tvingas TILLFÄLLIGT att söka hjälp....jaja...jag skulle kunna skriva en roman.

le-lou2009-04-08 11:16
Antal inlägg: 17500

Men en massa lögner hela tiden skriver du? Du menar att alla ljuger som söker socialbidrag?

Lilla T2009-04-08 11:23

nope sa jag inte om du läser....
Du ljög säker inte....säkert inte heller de som tvingas att en eller nån gång i livet av olika anledningar söka hjälp. Det jag sa var att på andra sidan....inte soc då, finns det en massa lögner. Det i sej rättfärdigar naturligtvis inte att enskilda socionomer eventuellet går över gränser. men man blir lätt kränkt, jag har också sökt hjälp under en tremånadersperiod då jag var 20 ska tilläggas så jag upplever inte att jag sitter på för hög häst.
MEN att tappa mobilen man fått för sjunde ggn av soc...neee. Att bli vräkt för femte ggn och därefter VÄLJA att sova på gatan för att sen skriva ihop en gråtstory i Aluma...neeej INTE okej. O.S.V.....

Lilla T2009-04-08 11:23

hu, jag låter synisk....men det är min sanning, somjag ser den.

akz2009-04-08 11:24
Antal inlägg: 57

I Sverige finns det väl absolut inga männsikor som ljuger! Hur kan man tro nåt sånt?

y not2009-04-08 11:36
Antal inlägg: 9014

Lilla T, att bli cynisk som du och förutsätta att de ljuger är farligt. När du hamnar där bör du byta jobb. För vem gör du jobbet. För klienten eller för dig själv, för din egen löns skull? Tänk på det för om det är fö din löns skull du gör ett serviceyrke så skall du nog fundera ett varv till var lögnen ligger.

Sen att alla inte säger hela sanningen förutsätter i sig systemet ocgh det är en mer tragiskt. Du sa att du själv sökt. Hur ärlig var du då i vilka mmöjligheter till alternativ försörjning du hade. Vad undanhöll du som hade kunnat förvärra din situation.

Tänk på att när du jobbar på soc så sitter du med en myndighetsmantel på nacken och med en sjujävla makt. Den som kommer till dig är helt beroende av hur du bemöter den. Han är rädd, osäker och tvingad in i ett hörn med behov av att använda alla försvar han kan. Det är du som sitter på makten och bedömer. Då är det farligt att förutsätta att hans historia är lögn bara för att du antagligen blev lurad av din förra klient.

Om någon väljer att komma till soc kan du vara tämligen säker på att han har ett skäl. Hur tyckte du själv att det var när du gick dit?

Paradisia2009-04-08 12:07
Antal inlägg: 52

soc är ju inte något man söker för skojs skull, det är verkligen sista anhalten och finns det då handläggare som redan från början misstror dig så är det kört. Man är redan så nere på botten när man går dit att man inte behöver en sån människa som är ens sista hopp.

le-lou2009-04-08 12:16
Antal inlägg: 17500

Den värsta typen av tjänsteman är den som misstror dig från början. Lilla T skriver att det är en massa lögner heeeela tiden.
Klart som korvspad att vissa människor fuskar, det finns alltid människor som skor sig på andra.
Men att för den skull förutsätta, att aktivt leta efter misstankar, att systematiskt utgå från att alla som söker socialbidrag är ute efter att luras - nja, byt yrke?

y not2009-04-08 12:21

förresten Lilla T, när började soc dela ut telefoner?

y not2009-04-08 12:29

le-lou, jag tror att den typen av tjänstemän är den som tappar engagemanget och ligger i fasen innan utbränning, Där kommer cynismen och jobbet görs bara för att man måste få sin lön. Många på försäkringskassan har hamnat i den fållan och bara administrerar högar med ärenden och personer de aldrig träffar strkit efter regelsystemet med innställningen att de som är sjukskrivna i normalfallet kan ta något annat arbete som finns på den normala arbetsmarknaden.

Jag hoppas verkligen att jag aldrig hamnar där utan får fortsätta jobba med något jag faktiskt tror gör nytta.

Leopardhonan2009-04-08 12:41
Antal inlägg: 556

väl talat y not!!

Paradisia2009-04-08 12:56

Personer som jobbar på socialen ska brinna för sitt jobb, älska att hjälpa andra, inte få dem att känna sig ännu mindre värda än de var från början. Hade jag blivit sådan att jag misstror folk inom mitt yrke då hade jag verkligen försökt att få hjälp med min attityd eller bytt yrke.

vulcan2009-04-08 13:55
Antal inlägg: 7666

Sociallagstiftningen kommer aldrig att bli enkel att tillämpa. Det är själva avvägningen mellan en individualiserad prövning och att samtidigt följa generella lagar och riktlinjer som skapar mycket att problemet. Samtidigt är båda sakerna nödvändiga för att undvika en socialtjänst som blir helt godtycklig eller alldeles fyrkantig.

Från min egen tid inom Soc (som nu i sanningens namn ligger 15 år tillbaka i tiden) minns jag mina kollegor som i huvudsak medkännande och rättvisa. Däremot hade de ibland i mina ögon en tendens att gå lite för mycket på känsla och lite för lite på lagen. "Har vi verkligen stöd för detta" var en replik jag ofta kläckte ur mig genom åren vid våra ärendeföredragningar. Inte så sällan visade det sig att vi INTE hade det.

Generella, nedsättande omdömen om en hel yrkeskår bidrar knappast till att lösa några problem. Att man sen i stundens ilska kläcker ur sig sånt är väl kanske lite förståeligt.

Skulle också vilja kommentera ett inlägg här ovan om att socialsekreterare inte borde lägga sig i folks privatliv. Jo, det är just det de ska göra. Hela grejen med socialtjänsten är att den på olika sätt sysslar med sådant om normalt ligger inom den privata sfären. Familjeproblem, missbruk, ekonomiska problem som måste detaljstuderas för att kunna bedöma om personen verkligen har rätt att få hjälp av skattebetalarnas pengar. Det är väldigt viktigt att man i den rollen gör sitt yttersta för att inte kränka människor och ge dem en känsla av att man inte respekterar deras integritet. Ibland kan det dock dessvärre inte undvikas.

vulcan2009-04-08 13:58
Antal inlägg: 7666

Paradisia: Nej man ska inte misstro folk med automatik. Men man får heller inte vara naiv. Många människor som kommer i kontakt med socialtjänsten har goda anledningar att ljuga om olika omständigheter i sina liv och gör det också. Att hantera de uppenbara osanningar och nästan uppenbara osanningar som folk far med är en del av jobbet. Sen får man försöka undvika att ta det personligt och inse att lögnerna uppstår som en följd av klienternas personliga problem på olika plan.

swedien2009-04-08 14:10
Antal inlägg: 27

Varför ni lever på socialen och inte arbetar och försörjer er som vanliga människor är väll det ni borde diskutera och inte hur ni lättare kan leva som parasiter på samhället.
Retar säkert upp en del av er bidragstagare.
Men hey,det e min åsikt

Paradisia2009-04-08 14:42

Men många inom socialen misstror redan från början bara för att flera tidigare klienter varit oärliga och deras attityder gör att man kryper tillbaka under stenen man kom ifrån. Om det är det sista arbetet som finns i Sverige och jag är arbetslös så skulle jag hellre vara arbetslös än att ta ett jobb som sochandläggare helt klart.

Paradisia2009-04-08 14:45

Det finns verkligen folk som varken sett eller hört något om arbetsbrist? Utförsäkrad från Försäkringskassan? Att efter 200 dagar så går A-kassapenningen ner radikalt?

Lilla T2009-04-08 15:40

y not....snälla du. Telefoner delas ut till de som anses behöva...tex om du är förälder, fått barnen omhändertagna och ska kunna ringa dem.
Jag jobbar inte på soc som jag sa..om du läst, jag jobbar mitt mellan...:) soc oche de som behöver soc....därav min insikt. Vari ligger din??????
Jag kan säkert uppfattas som om jag drar alla över en kam...men jag har jobbat länge....sett/hört mycket.Ibland blir jag så trött på att vissa anser sig "ha rätt till" hela tiden, om och om igen UTAN att eget ansvar.

y not2009-04-08 18:28

det var du själv som kallade dig cynisk och att du förutsätter att folk ljuger

nella356492009-04-08 22:14
Antal inlägg: 282

le-lou du undrade lite om ngn hade erfarenhet från socialen..
Jag kan berätta om min son som blev arbetslös i november förra året och då fick flytta hem..

Han sökte socialbidrag först i februari eftersom han hade sista lönen i november, han fick avslag för att han borde ha förutsett att kanske han kunde bli arbetslös längre fram och då ha sparat pengar.. De tyckte att han skulle leva på 3000 kronor falliafall han blev av med jobbet..

I mars va de precis att han fick de 3400 han var berättigad till.. Idag fick han avslag igen för april månad..Anledningen var att han sökt för få jobb!!! Jag ringde soc-tanten o frågade om hon vet vilken arbetsbrist det råder i hela landet, och vilka jobb hon tycker att han ska söka.. Svaret blev att han måste söka fler, ja sa återigen att de finns inga jobb (han har ingen utbildning) Men jodå han måste ändå söka fler blev svaret igen.. Alltså ska han söka även jobb han inte har
kvalifikationer för.. Ja kastade luren i örat på tanten och sen hjälptes vi åt att skriva en överklagan till länsrätten..

Sonen satte sig o sökte ett par jobb han inte hade utb för och fick inom
en halvtimme mejl tillbaka från flera sura arbetsgivare som undrade varför i hela friden han upptog derad tid när han inte ens var utbildad!!!!

Vart är vi på väg??

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?