Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 489

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ALFASUD2009-04-23 20:39
Antal inlägg: 217

Är det någon som på allvar tror att Islam kommer att införas som statsreligion i Sverige, och att sharialagar kommer att börja tillämpas?

Jag tror att du kan vara ganska lugn Risotto, men andra länder bör väl ha sina egna reformer? Jag har svårt att tro att man kan tvinga på andra stater våra värderingar. Dessutom så finns det säkerligen ett och annat som även är osunt i vår livsstil.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-23 20:42
Antal inlägg: 3069

Jag är inte rädd, det har jag redan skrivit tidigt i den här tråden. Men det finns de som skiter i brallan så fort någon råkar prata utrikeska och för vissa trångsynta stackare räcker det säkert med att höra skånska för att tro att vi är invarderade av den lede fi.......
Det är trisst när vissa människor är så spaka för nya människor att de ständigt går med bajsrand i kalsingarna!

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 20:43
Antal inlägg: 6214

Risotto, ta personliga vendettor med mig i ett personligt pm. Det har jag bett om förut, och det vore jättetrevligt om du kunde respektera dig. Jag skulle inte, och har inte, "passat" till dig i detta avseende. Min poäng är att olika minoriteter alltid har fått bära hundhuvudet för brottsproblematiken. "Tattare" förtjänar citationstecken inte på grund av dig, däremot på gruppens icke-heterogena sammansättning som du själv påpekade tidigare.

PM:a mig, diskussionen handlar inte om oss.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 20:44

(Respektera det skulle det stå! ;))

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 20:51

Räddsla är det som föder fördomar. Och många som skrivit här är uppenbarligen rädda för att islam skall ta över sverige och världen. Det är ju naivt, inte ens kristendomen lyckades trots korståg, kolonialisering och inkvisitationer i syfte att kristna hela världen.

Jag lever hellre i ett modernt, multi-kulturellt sverige, än ett trångsynt och ignorant sverige.

Till de som fruktar muslimer på grund av brottslighet - vad tycker ni egentligen om finländare? Finnar är tillsammans med turkar och iranier) överrepresenterade för den grova brottsligheten i Sverige. (Anne-Christine Hjelm/BRÅ. Turkar och iranier är ingen etniskt homogen grupp, och en stor andel av invandrarna i sverige från dessa länder är kurder (inte muslimer).OM jag inte missminner mig är en tredjedel av de livstidsdömda fångarna i sverige finnar.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 20:53
Antal inlägg: 1032

Ett litet klipp från alfasuds länk, för den som kanske inte orkar läsa hela artikeln;

*Han (artikelförfattaren) skriver att i en demokrati skall varje individ oavsett bakgrund och tillhörighet åtnjuta grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter. Han framhåller dock att dessa friheter inte kan garanteras utifrån en klassisk-historisk, traditionell eller islamistisk tolkning av islam, eftersom de utgår från förmoderna föreställningar som gör åtskillnad mellan människor och förordar olika former av inskränkningar i människors fri- och rättigheter på grund av deras könstillhörighet, tro, etc, och utgår från människans skyldigheter gentemot Gud och inte utifrån hennes rättigheter.
Enligt denna uppfattning saknar traditionell eller islamistisk tolkning de teoretiska och filosofiska förutsättningarna för en demokratisk grundsyn.*

Sista raden i stycket bekräftar ju iofs just det som vi 'kritiker' försöker säga:( Tradionell islamistisk tolkning saknar de teoretiska och filosofiska förutsättningarna för en demokratisk grundsyn).
-Vilket man ju förutsätter att artikelförfattaren är mer bevandrad i än vi andra utomstående debattörer.

Bra artikel f.ö.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 20:56

Dudeniro. Folk i allmännhet är nog rädda för inskränkningar i demokratin. Med all rätta. Demokratin är ingen naturlag utan måste - tyvärr- alltid försvaras.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 20:56

Religion över huvud taget går inte hand i hand med grundläggande medborgerliga fri- och rättigheter, wnligt min mening.

Jag är också kritiker mot islam utifrån ditt resonemang. Vi har ingen konflikt om religionens avigsidor.

Vad gäller din syn på invandrare med en antagen koppling till muslimer anser jag dig vara... ignorant. Det är naturligtvis bara min åsikt, och jag förbehåller mig rätten att bli positivt motbevisad av dig.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 20:57

Fast själva grundidén med demokrati är ju att vi kan påverka; varför översätta det till rädsla? Utgå från dig själv, inte "folk i allmänhet", om du inte vet med säkerhet.

Betapetaren2009-04-23 21:06
Antal inlägg: 21

Jag är inte alls positiv till religion (tro får man göra på vad man vill däremot, men religion är värre eftersom det påverkar andra människor), men jag tycker den irrationella rädsla som sprider sig utifrån den bisarra konspirationsteorin att islam ska ta över Sverige/Europa är fullkomligt oförståelig. Och hatet mot invandrare som kommer som en konsekvens av detta är vidrigt.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 21:08

Min 'syn' på invandrare är så här:
1. Jag tycker det är ett hyckleri att samtidigt som man med gott samvete genom vår vapenindustri bombar folks hem sönder o samman så pratar man om hur synd det är om alla flyktingar.
Det rätta borde vara att sluta producera vapen, eller sluta stötta de länder som våldför sig på dessa länder.
2. Min syn på muslimer är sådan att jag tycker det är illa när de, som flytt från en förtyckande religion fortsätter att förtryckas här, ja.
Vad menar du är felet i min syn?

vuk2009-04-23 21:11
Antal inlägg: 489

Islam...som något värre än kristendom är idioti och okunskap. Det beror på helt på vad den enskilde gör av det. Läs på god hates sweden så ser du kristna tokar i sitt prime. USA har ganska många av den kalibern. Finns en hel del kristna som är emot homosexualitet godhatessweden.com talar väl om hur rätt det var att många svenskar dog i tsunamin -där fick bögälskarna!

Utan att vara dunderkunnig på ämnet så tror jag att det är så här, tokigast religion, judendom sen kristendom sen Islam. varför? åldern, samhället utvecklades blev mer tolerant. Sen då det inte finns en enda nisse på hela denna jord som tillämpar allt som står i skrifterna så handlar det om vad enskilda eller diverse religiösa ledare väljer ur skrifterna.

Tyvärr så bygger relgion på icke ifrågasättande och därför har jag ytterst svårt för relgioner överhuvudtaget och tycker aldrig det är ok att göra något som att hata homosexuella etc bara för att det står så i en gammal bok. Alla är alltid skyldig att själva tänka och ta ställning!

Zizzzi2009-04-23 21:13
Antal inlägg: 440

Allvarligt... Det som retar mig mest i denna diskussion är just fokusen på religionen. Om nu Islam hipp happ försvann - utraderades totalt som religion, utan en enda troende kvar; vad förändras då? Förtrycket kommer från kulturen, inte från religionen i sig.
Alla negativa - och positiva - saker inom religion är i grund och botten mänskliga. Människor är vanvettiga, destruktiva, fördömande, förtryckande idioter. Vi behöver ingen Gud som ursäkt, även om det är bekvämare. Skulle religioner utrotas hade det inte hänt ett skit - utom att några stackare som faktiskt fann tröst i den blir olyckligare.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 21:15

Sant Zizzzi.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 21:16

1. Vad har vapenindustrin/vårt hyckleri med invandrarna att göra!? Något slags feltänk är det ju om det handlar om invandrarsyn att du anser vår vapenexport är hyckleri och att vi stöttar länder som beter sig illa mot andra länder.

2. Nu har du ju lagt det svart på vitt - du kopplar invandring till muslimer (Se din rubrik och jämför med punkt 2.) Har du någon koll på om det är så att "muslimer" i allmänhet förtrycker i sverige, eller diskuterar vi en liten grupp av den stora hela!?

Felet i din syn är att, inte ens när du försöker, lyckas du dölja att du faktiskt blandar ihop statsmakter med människor, invandrare med muslimer och dssutom generalisear till en hel grupp av människor med olika bakgrund och människosyn. Det tycker jag är tvärfel.

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 21:17

(ovan var till sally93)

Betapetaren2009-04-23 21:18
Antal inlägg: 21

Zizzzi - i sak håller jag med dig, religionen i sig är inte problemet. Däremot ger religionen, alla religioner (och inte bara en som vissa tror), en ursäkt som är alldeles för bra och som folk är alldeles för benägna att tro på, vilket gör det lättare att genomföra fruktansvärda brott i dess namn. Men detta gäller inte bara för religion, patriotism/nationalism har samma effekt och är lika illa. Liksom vissa ideologier kan bli när de blir extrema.

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 21:27

Allvarligt Dudeniro.
Menar du på fullt allvar att vår vapenindustri inte är en om inte direkt så iaf indirekt orsak till att folk överhuvudtget behöver fly?
Vi tjänar ju tom enorma pengar på detta.
Att å ena sidan bomba folks hem för att å andra sidan genast säga stackars dig. ( och dessutom med fickorna fulla av pengar) Om inte det är hyckleri så är det isåfall kraftig förträngning!
Om man ärligt skulle bry sig om människorna skulle väl åtminstone punkt 1 vara att sluta bidra till orsaken till flykten???

sally93 - Ej medlem längre2009-04-23 21:30

Vad gäller din invändning mot min rubrik o min punkt 2 kan jag bara säga *nu får du ge dig*

dudeniro - Ej medlem längre2009-04-23 21:36

Sally, jag säger inte det - utan säger att du gör vår vapenindustri tiill något som handlar om "din invandrarsyn". Vilket är befängt. Läs vad du själv skrivit så förstår du vad jag svarade bättre.

Det är väl synd om de som bombas sönder med hjälp av vår vapenindustri!? Det om något borde väl få oss att vara jävligt ödmjuka och hjälpsamma: Det är väl inte "invandrarnas" fel.

Nej, jag ger mig inte mot den sortens ignorans och oförmåga att se vad du själv skriver sally. Du skriver ju att din invandrarsyn handlar om muslimer och att muslimer kommer från förtryck och utövar förtryck i vårt land.

Hur har jag missförstått dig min vän?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?