Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade16
Mobilspel
Pågående19 486

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Risotto - Ej medlem längre2009-04-24 19:12
Antal inlägg: 3069

Det borde väl vara självklart att det går att förstärka sociala betinglsergenom utstuderad behandling men att det skulle vara grundläggande tror jag inte.
I en bok jag har som heter Historien om pojkar och flickor så finns ett talande exempel på hur tonårsflickor beter sig i förhållande till sin bästa vän. Oftast så brukar tjejer (ganska länge faktiskt) klä sig likadant som sin bästis eller rättare sagt de klär sig som varandra. I princip så är de som en person men med två olika kroppar. Jag har aldrig sett eller hört talas om att killar i samma ålder eller någon annan ålder heller för den delen skulle göra likadant. Det är för mig ett typiskt flickbeteende som inte har med sociala betingelser att göra.

MaadMaxx2009-04-24 19:17
Antal inlägg: 349

hmm... Du har aldrig sett två polare gå med jeans, luvtröja och keps? Pojkar då.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-24 19:21

Men beteendet är inte lika konkret som det är mellan två tjejbästisar.
Anser du att om jag döpte en son till Anna och uppfostrade hoom därefter så skulle det bli en Anna fullt ut?

MaadMaxx2009-04-24 20:01

Jag tror nog att det är fler än du som påverkar dina egna barn. Men om du döper honom till Kim och klär honom som en tjej en tid och som en kille en tid så är jag övertygad om att du skulle se olika bemötanden beroende på vilket kön folk tror att det är.

Jag har jättesvårt att se vad det är i vårt beteende som skulle vara medfött. Jag försöker hitta de där sakerna i mig själv och i min omgivning, men jag kan det inte. Jag ser bara resultat av miljö, men det kan ju vara för att det är det jag vill se. ;) Är man övertygad om en sak så kan man nästan alltid hitta ett sådant mönster.

MaadMaxx2009-04-24 20:01

Dessutom hoppas jag att du inte skulle välja att uppfostra en Anna och en Johan på olika sätt. :O

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-24 20:05
Antal inlägg: 1289

Jag har för mig att det enda man vet med säkerhet är att generellt sett väger mannens hjärna mer än kvinnans (Bortsett från de andra fysiska skillnaderna och pubertetsutvecklingen). Vilka skillnader detta innebär vet man nog inte idag. Vad man däremot har sett är tendenser gällande eventuella skillnader (tex att kvinnor troligen använder båda hemisfärerna och blir något bättre på prestation i tex verbala test, medan män presterar ngt bättre på matematiska och spatiala test).

Av de forskningsresultat jag tagit del av finns det inte några tvärsäkra signifikanser, men jag skulle gissa att skillnaderna inte uteslutande kan tillskrivas vare sig biologi eller miljö allena. Det känns absolut mest trovärdigt för mig att utgå från att det finns skillnader redan från början, kanske väldigt små, men ändå med viss betydelsefulla för den fortsatta utvecklingen.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-24 20:28

Nej jag skulle inte uppfostra ett barn beroende efter dess kön och faktum är att jag gärna skulle ha en dotter om jag fick välja. Varför vet jag inte men så är det.
Att det är så svårt att hitta manligt och kvinnligt beteende beror kanske på att vi i det mesta är lika de bägge könen sinsemellan, hur otroligt det än kan låta så tillhör vi ju samma art trots allt även om det finns de som hävdar att vi kommer från olika planeter.
Men bemötande från omgivningen tycker jag är något helt annat än betingat beteende, visst har bemötandet från andra att göra med HUR man beter sig men det är ändå ett sidospår. Kanske menade du att man bemöts efter hur man beter sig?

Men vi kan väl göra ett opretansiöst test kanske, om du ställer ett problem och löser det efter ditt feminina beteende så ska jag se om jag kan lösa det och om jag gör det på ett typiskt manligt sätt eller vad som kan vara. Vet inte om det är något att ta bäring på men det kan vara kul att se hur olika vi eventuellt resonerar.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-24 20:35

Jag har ett exempel på problem som kan vara ett exempel på min inneboende slöhet men kanske också på ett grabbigt beteende.

I min frys har jag förvarat ett par flaskor öl för att snabbar kyla dem men jag glömmer dem med påföljden att de fryser och exploderar.
Detta upptäcker jag först morgonen därpå varpå min respons blir att stänga frysen igen och tänka -är de frysta och exploderade så kommer det inte att hända så mycket mer med dem efter det heller, jag kan fixa det där en annan gång.
Hur skulle du MaadMaxx med ditt kvinnliga lynne se på saken?

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-24 20:48

Förlåt en ologisk kvinna (och att jag blev omotiverat irriterad tidigare utan att ens ha läst tråden), men hur menar du (om maadmaxx tex svarar att hon gjort annorlunda) att dessa skillnader kan tillskrivas antingen biologi eller miljö? Skillnader vet vi ju finns - men vad de beror på är en annan fråga, väl?

Pappas Docka - Ej medlem längre2009-04-24 20:51
Antal inlägg: 311

Min reaktion skulle vara att samla den frysta ölen i ett glas och köra det i micron. Vet inte riktigt var jag hamnar på könsskalan.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-24 20:53

Haha, förmodligen skulle du bara kunna betraktas som fruktansvärt ölsugen med knaper ekonomi.

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-24 20:54

(fast om glaset hade mindre volym än vätskan - skulle jag gissa på kvinnlig logik)

apbur2009-04-24 20:55
Antal inlägg: 9699

Risotto, jag tror inte det går att svara på den frågan på ett rättvist sätt om man inte har tillgång till mer information. Ska man med bussen om fem minuter verkar det väldigt irrationellt att börja böka med exploderad öl i frysen just med tanke på att ingenting blir sämre om man skjuter lite på städningen, däremot missar man bussen om man gör en felprioritering. Du kanske vill komma fram till att kvinnor i större utsträckning felprioriterar?

Jag tror i så fall att det handlar om ansvarskänsla och stress inför det. Själv skulle jag aldrig prioritera städning framför nåt viktigare men om jag levde i en familj med känslan av att jag var tvungen att städa ur frysen för annars kommer det aldrig bli gjort eftersom ingen annan i familjen kommer göra det och med tanke på att jag lägger på mig själv allt ansvar så har jag häcken full framöver och måste således ta frysen direkt.

Nu blev det jättekonstigt formulerat men jag orkar inte skriva om :)

Pappas Docka - Ej medlem längre2009-04-24 20:56
Antal inlägg: 311

Nja, om glaset hade mindre volym än vätskan skulle jag direkt sätta pengarna på att jag var inblandad.

Risotto - Ej medlem längre2009-04-24 20:57

whisky, du får gärna också svara hur du skulle göra. Jag försökte bara hitta på något konkret som vi kan ta på och resonera ikring.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-04-24 21:00
Antal inlägg: 1005

Måste vara en kuggfråga Risotto... En kvinna som lever själv har inte öl i frysen. Lever hon med en man är det hennes uppgift att städa och alla vill väl vara bra på något eller?

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-24 21:02

Okej, jag baserade den kvinnliga logiken på att kvinnor köper för små kläder relaterat till deras kroppsvolym :) Vad baserade du din på?

Okej, risotto... jag kan ändå inte förstå vad resonemangsskillnaderna skulle generera för svar på frågan om huruvida könsskillnader är genetiskt betingade eller miljöorsakad? Men antagligen skulle jag inte ens komma på tanken att lägga ölen i frysen - eftersom jag vet att jag hade glömt dem där.

Plumspapper - Ej medlem längre2009-04-24 21:04
Antal inlägg: 1005

Jag smetade näsblod på påslakanet för några veckor sedan. Tänkte att det kommer inte hända något.

MaadMaxx2009-04-24 21:53

Min självkännedom hade fått mig att sätta ett alarm om jag stoppade något flytande i glasflaska i frysen, eftersom jag vet att det finns risk att jag glömmer detta annars. Det hände faktiskt igår, då jag la en champangeflaska på snabbkylning. ;)

uisge beatha - Ej medlem längre2009-04-24 21:57

Oj, två kvinnor med exakt likadant beteende - nu gäller det bara att utröna om samhället fostrat oss att glömma spritflaskor i frysen, eller om vi föddes med egenskapen.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?