Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 1 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 18 |
Inloggade | 39 |
Mobilspel
Pågående | 20 486 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 11:11 | |
![]() | hur mkt vinäger ska man ta? | |
BorderBeta | 2009-05-22 11:11 | |
![]() | Och ja, ägg hjälper tilla tt ge en fantastisk glans, men se om dina toppar kan bli lite torra, ha då i tex lite vårdande balsam (silikonfritt) i topparna. | |
BorderBeta | 2009-05-22 11:12 | |
![]() | Jag kan leta upp ett grundrecept. Jag tar 1 dl på en litervatten. Men andra gör annorlunda. | |
Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 11:17 | |
![]() | ok men luktar det då vinäger man kan ju tillsätta eterisk olja tex? | |
Sotfinger | 2009-05-22 11:30 | |
![]() | Man ska ju skölja noga efter vinägervattnet, så lukten försvinner | |
BorderBeta | 2009-05-22 11:35 | |
![]() | Jag har aldrig känt (eller ngn annan) doftena v vinägern. Men man får skölja noga efteråt såklart. | |
Gimp2 - Ej medlem längre | 2009-05-22 12:02 | |
![]() | okok | |
LisaE0 - Ej medlem längre | 2009-05-22 13:07 | |
![]() | Det är verkligen intressant med en tråd som denna. SÅ kul att du, BorderBeta vill dela med dig av dina kunskaper (och även ni andra som gjort det i "kräm-tråden", le-lou t.ex). Jag antecknar tacksamt alla recepten du skriver in här. Jag ska definitivt testa schampofritt, men har inte tålamod att börja med processen över sommarn, utan väntar till hösten... Vore intressant om du, Sotfinger, ville fortsätta att rapportera om ditt experimenterande...(läste förresten på kräm-tråden vad du, S, skrev om tanken du alltid haft om schampoer, och jag kan bara säga det jag alltid säger, att man ska verkligen lita på sin egen känsla....gäller väl i stort sett i alla sammanhang här i livet....magkänslan brukar oftast vara den rätta...) Sen funderar jag över om det skulle kunna finnas intresse av en "Hälso/MåBra" tråd där vi alla kunde dela med oss av våra olika kunskaper på en bred front (stort som smått)...allt från kost, skönhet, tips om rekreation mm. Det jag tänker på är att när man börjar "nysta" på någon front, så brukar det ena leda till det andra, och det är nästan omöjligt - eller i varje fall väldigt tidskrävande - att själv inhämta all den kunskap man skulle vilja ha, så vad vore bättre än att just i samma anda som denna tråd, ha en som handlade om allt sådant som fokuserar på ett friskt leverne. För min del började det med att jag - för många år sen - gick över till vegetarisk kost (har i perioder även varit vegan och andra perioder levt på levande föda, men sedan ett-par år tillbaka äter jag nu fisk), och så småningom kom jag in på en mängd andra frågor om bland annat kemikalier i maten, hela det intressanta ämnet fytoterapin, motion, miljöaspekter mm mm. Förslaget om "hälsotråden" gör jag för att inte din tråd, BB, ska tas över av en massa annat snack, utan fortsätta att vara den där du skriver och kommenterar... Som sagt, intressant tråd och hoppas att du hinner fortsätta att hålla den aktiv, BB. | |
kissed - Ej medlem längre | 2009-05-22 15:47 | |
![]() | Har så svårt att hitta ett balsam som är siliconfritt. Ser inte att det står silicon på något av de balsam som jag kollat på. Innebär det att det inte är silicon i så många? Och hur var det med alkohol, skulle det vara utan det också? Kan du inte tipsa om ett märke som är bra och finns att hitta lättilgängligt? | |
Jumanjia | 2009-05-22 15:51 | |
![]() | men vad gör jag när mitt hår är beroende av schampo då? alltså kanske låter konstigt men jaghar testat sånt där. silikonfir balsam och hela kitet.. det som händer är att mitt hår känns som tuggumi efteråt.. som ett gammalt stelt tuggumi och det ser inte snyggt ut,.! jag tror mitt hår är beroende av schampo.. :-S men det känns också lite som ett I-lands problem jag har,.. hehe.. | |
sally93 - Ej medlem längre | 2009-05-22 16:14 | |
![]() | Har inte läst alla inlägg men det finns sk 'hårtvålar' av naturliga ämnen. Tre drag med tvålen, gnugga i löddret som uppstår o skölj. I början, innan alla schamporester tvättats bort kan det vara lite trassligt men efter ett par tvättar så är alla schamporester borta. Inget balsam behövs o håret håller sig plötsligt rent längre än innan då det var inpackat i all möjligt klet. Har använt detta i 5 år nu. En tvål kostar ca 60kr o räcker i 3-5 månader! Finns för olika hår o hudtyper. | |
You-know-who | 2009-05-22 16:18 | |
![]() | Tänk på att även hårfärgningarna innehåller en massa kemikalier... Haha, ni är som vandrande kemikaliefabriker i håret..:P De som jobbar som frisörer har jag läst har lägre fertilitet än andra yrkesgrupper... Sen har vi ju tjejers smink som också innehåller en massa konstigheter.... Tycker naturligt är bäst o tänk om tjejer vågade vara mer naturliga än o fläka på sig en massa kladd i fejset? | |
BorderBeta | 2009-05-22 16:33 | |
![]() | Förslag på balsam: (vissa) Urtekram. Eldorado Garnier Respons Inpackning Ginesis Balsam Naturelle Honung eller Smultron Natusan Neutral Weleda Änglamarks Sensibel Alltså inte alla i nämnt märke, vissa preciserade jag som jag vet - men glöm inte att ändå läsa. Det finns ännu fler. Jag har bara använt Urtekram i flera år nu. | |
BorderBeta | 2009-05-22 16:35 | |
![]() | Jumanjia De flestas hår är "beroende" av schampo. Hårbotten är verkligen tilltäppt och skändad och alla naturliga fetter har inte rört hårstråna som de borde. Det du upplever är nog FULLT normalt. Jag skulle nog ändå våga hävda att det går att sluta. Den här metoden (att utesluta schampo) hjälper i de flesta fall mot all form av problematik och man får leka fram fungerande metoder utöver det. | |
BorderBeta | 2009-05-22 16:37 | |
![]() | Y-K-H Om man börjar med att förstå att alla krämer och sådant är totalt onädigt och lätt kan ersättas med allt från honung, aloe vera och oljor så har man sparat sig själv massor av tid och pengar och vunnit hälsa. Man har också varit snäll mot naturen! | |
BorderBeta | 2009-05-22 16:38 | |
![]() | Jag har förresten ett tips som fungerar väldigt bra när man rakar ben och under armarna. Och det är att använda olivolja som "raklödder". Skölj bara hyveln i rejält hett vatten mellan varven. Resultatet blir bra och framförallt skonsamt mot huden. | |
Sotfinger | 2009-05-22 19:57 | |
![]() | Starta gärna en "hälsotråd" LisaE0, jag bidrar gärna med det jag har. Jag slutade äta kött för trettio år sen och har en hel del andra hyss för mig.... | |
LisaE0 - Ej medlem längre | 2009-05-22 22:44 | |
![]() | :)) Sånt hyss är bara så bäst, så en hysstråd får det bli... :) | |
Salthatten - Ej medlem längre | 2009-05-22 23:11 | |
![]() | Jag använder alltid schampo, det är inget problem :-) | |
le-lou | 2009-05-22 23:38 | |
![]() | lockig.se/forum/view....p hp?t=251 En sida som listar produkter som är godkända (utan silikon tex) så slipper ni lusläsa på flaskorna hemma :) | |