Spelrum
Giraffen35
Krokodilen1
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 821

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildman2009-06-05 14:26
Antal inlägg: 3860

Bra jobbat Longinus, det är sådana som du som för debatten framåt....

apbur2009-06-05 15:27
Antal inlägg: 9699

carlmartin, med lathet menar jag att människor inte ens orkar försöka göra rätt. Man jagar efter känslan av direkt tillfredsställelse. Vill man nu åt den känslan, som verkar vara fallet när man är otrogen, säger det sig självt att man förmodligen inte orkar tänka efter och ifrågasätta sig själv eftersom det är lite småjobbigt. Det här gäller egentligen allt, inte bara otrohet. Folk är för lata för att ifrågasätta sina värderingar eller sig själva. På riktigt.

bitley - Ej medlem längre2009-06-05 15:40
Antal inlägg: 691

Det är väl också bägges roll att se till att diskussionen i så fall blir enkel, annars är det ju väldigt lätt att säga att man ska ut med kompisarna, beställa in drink efter drink och låta förståndet tyna bort klunk efter klunk. Varpå drömmarna tar över och i värsta fall också ett helt irrationellt beteende.

carlmartin - Ej medlem längre2009-06-05 17:09
Antal inlägg: 4590

apbur- eller för upptagna och förvirrade av livet i stort. för många människor är livet inte småjobbigt men upplevs som ett helvete. jag tror att nästan vem du än frågar så tycker de att de handlar rätt utifrån sina förutsättningar. jag menar då inte "moraliskt" rätt, men att de rättfärdigar det inför sig själva - annars skulle de handla annorlunda.

har du själv några sidor du tycker att du kunde förbättra, eller är du perfekt? och om du inte är det, beror det då på lathet? är du perfekt i andras ögon tror du, eller tror du andra finner sidor hos dig som kan kritiseras? och om de gör det, är du då villig att överväga om de har rätt? eftersom du tar på dig rollen som kritiker så antar jag att du ser dig själv som människokännare. om du inte gör det föreslår jag att du övar dig i att vara ödmjuk. om du ser dig själv som människokännare och anser att kritik är effektivare än att inte döma andra så ska jag i konsekvensens namn inte döma dig för det.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-06-05 17:20
Antal inlägg: 31064

carlmartin, du är klok och insiktsfull, lycka till på vandringen mot ett mer egentligt kärleksliv. (Jag är inte ironisk.)

carlmartin - Ej medlem längre2009-06-05 17:22

tack Sylvia :)

trashone - Ej medlem längre2009-06-05 17:23
Antal inlägg: 18678

Är han det om inte alla håller med?

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-06-05 17:25

trashone, jag talade bara för mig själv, som vi alla.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-06-05 17:39

carlmartins inlägg bekräftade mina aningar om vad som driver människor att agera så här, och gav mig hopp om att någon jag känner också skall kunna se sitt beteende en dag. Denna person har levt på ett liknande sätt, men är ljusår från att inse det. Han lämnar känslomässig förödelse efter sig, samtidigt som hans egen ångest ökar. Lose-lose situation.

apbur2009-06-05 17:42
Antal inlägg: 9699

carlmartin, jag är långt ifrån perfekt men jag tror få människor faktiskt vågar närma sig den gräns där i princip hela ens föreställning om livet, om sig själv, raserar. Man bygger gärna på och förstärker en lögn med en till, tillslut vet man varken ut eller in och har målat in sig själv i ett hörn. Det gör ont med självkritik, fruktansvärt ont och ja, jag tror få väljer att faktiskt ta det där steget ut, se sig själv med objektiva ögon och faktiskt kanske hitta ett och annat fel man bör ta tag i. Givetvis är det en process livet ut, ingen är färdig. Det är när man tror sig vara färdig det är dags att rycka bort mattan under fötterna igen.
Jag kritiserar mig själv ganska obarmhärtigt vilket givetvis leder till att jag anser att det är rätt och att en sanning i dess renaste form inte missuppfattas och är inte heller lika lätt att slingra sig ur.

Jag är inte rädd för livet, försöker inte fly det som är jobbigt. Jag anser att det är ens förbaskade plikt att rannsaka sig själv så man över huvud taget går att umgås med. Folk är rädda för smärta och det är fel, jag tror inte på något sätt att alla gör vad de kan utifrån de förutsättningar de har. Skulle jag tro det finns ingenting kvar att kämpa för. Alla gör vad de kan, vad de förmår, så ingen gör egentligen fel. Nej tack, det tankesättet har jag för länge sedan lämnat.

Vill du fortsätta diskutera är det nog bättre du mailar mig.

Safflor - Ej medlem längre2009-06-05 17:46
Antal inlägg: 832

Man behöver inte vara rädd för smärta. Men det kan vara svårt att klara alltför mycket smärta på en gång. Man får ta litet i taget. Det är så man sakta kommer till insikt och förhoppningsvis växer som människa.

Kjempegrejt2009-06-05 23:03
Antal inlägg: 317

jösses vad tråden sprang iväg... har försökt att läsa igenom lite nu.

Nej, väninnan är inte jag (fick pm om detta om folk som var i samma sits)

Nej hon är inte psykopat..

Hon har hafft en god uppväxt med föräldrar som fortfarande är tillsammans.

Det enda jag kan konstatera är att det är normalt beteende för att vara människa då, man är ju inte mer än människa..

Maskulinist2009-06-05 23:16
Antal inlägg: 536

Det är normalt beteende för EN VISS MÄNNISKOTYP, inte för de flesta människor. Mycket viktig skillnad.

mommesfrites - Ej medlem längre2009-06-05 23:41
Antal inlägg: 7605

Lika normalt som att vara alkoholist eller klå upp makan då och då...

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-06-05 23:42

Den mänskliga variationen är inte alltid av godo.

carlmartin - Ej medlem längre2009-06-05 23:44

maskulinist - vilken människotyp är du?

köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-05 23:48
Antal inlägg: 240

Det finns lika många människotyper som det finns människor. Man ska vara sig själv.

SylviaPlath - Ej medlem längre2009-06-05 23:52

Maskulinist menar att vissa människor är födda med sämre förutsättningar än andra för att leva vad samhället kallar "moraliskt". Detta gör förvisso att det egentligen blir fel att ens kalla det moral. Vi är alla offer för de vi är, ytterst är våra valmöjligheter ganska begränsade.

köttflöjt - Ej medlem längre2009-06-05 23:58
Antal inlägg: 240

Kan inte Maskulinist tala för sig själv, eller har han så hög IQ att han behöver en tolk för att översätta det till vår nivå så att vi kan ta in det?

Ond_Kanin_ - Ej medlem längre2009-06-05 23:58
Antal inlägg: 2032

vänta..ska bara hämta popcorn.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?