Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 66 |
Mobilspel
| Pågående | 19 911 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-06-29 01:48 | |
![]() | larvbrud - kommentaren "hyfsad..." var inte menad att fullständigt beskriva hur jag ser mig själv intelligensmässigt men att ge en fingervisning om i vilken riktning jag anser att min relativa styrka ligger. att jag placerar mig själv på en sjua beror på att av alla människor jag har mött har tre av tio varit smartare än jag, sex av dem har varit mindre smarta och en av tio har varit precis lika smarta som jag. det är min uppfattning. detta "test" tror jag säger mycket mer om hur jag ser på min omvärld i relation till mig själv än det ger ett korrekt svar på hur jag bör placeras intelligensmässigt i förhållande till andra. men svaret blir mest intressant om jag tar frågan allvarligt, hur fjollig den än är. det är vad folk tycker om sig själva som är intressant för mig, snarare än om de är bra på att bedömma sig själva eller inte. jag tyckte att det var intressant att ställa mig själv frågan. jag tycker inte att en sjua är skyhögt i det här sammanhanget, det betyder väl ungefär att jag tror att det finns 1,8 miljarder människor i världen som är smartare än jag :) | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-06-29 01:51 | |
![]() | exempel på andra intelligenser kunde vara musikalisk eller estetisk. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-29 01:54 | |
![]() | Okej. Räcker de att man bedömer de andras potential då eller talar du om att jämföra resultat? Jag antar att det är lätt hänt att man skattar den egna potentialen högre eftersom man känner till de frön till klara tankar man någon gång haft, medan man omöjligen kan känna till vad andra tänker. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2009-06-29 02:31 | |
![]() | Svara på tentafrågor: 6 (har varit 8) Intelligens (såna däringa iq-frågor) : nittionde percentilen (10% bästa) Själslig kreativitet: 9 Känslomässig intelligens (egen): 5 (starka men outvecklade känslor) Känslomässig intelligens (se hos andra): 9 Reagera känslomässigt med adekvata ansiktsuttryck: 5 Mensatest: tio pinnar ifrån. Överblick, förståelse: 9 Detaljförmåga: 4 (har givit upp...) Känns som en åtta. Förmodligen svag. | |
| MAMAMOMO | 2009-06-29 06:09 | |
![]() | smartare än 95% på det här forumet | |
| sirik | 2009-06-29 08:53 | |
![]() | va ni våddar..jä e ente bäst men je klarar mej hövsat... | |
| HurRullarMan | 2009-06-29 09:02 | |
![]() | Idioten som har startat den här tråden har ju klassat sig själv genom att starta den, troligen pga otaliga komplex. Ingen kan avgöra sin egen intelligens. Det kan bara omgivningen göra. Går du runt till alla och säger att du är ett geni så kommer folk att tro att du är en idiot. Genom omgivningens värderingar blir du klassad för vad du är, sedan om det stämmer eller ej är en annan sak. Intelligens är godtyckligt och samhällsbaserat. Ett geni på KTH kanske klassas som en enfald i Amazonas djungel. Hoppas Carlmartin blev lite klokare av att läsa detta!? | |
| apbur | 2009-06-29 12:44 | |
![]() | Det finns diverse IQ-test man kan göra. Där är det verkligen inte omgivningen som avgör hur intelligent man är. Nu är visserligen intelligens ett ganska vitt begrepp. I Amazonas djungel krävs nog en del praktiskt kunskap vilket inte kan jämföras med intelligens. Den intelligenta lär sig givetvis snabbare och förvaltar sina kunskaper väl. Man kan absolut avgöra sin intelligens till viss del själv. Det du säger är att det inte finns några människor med god självdistans. Det finns det. Som en utomstående person klassar jag dig som ganska korkad :) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-29 12:57 | |
![]() | Jag tycker det verkar vara en vanlig missuppfattning att man tror att man är smart bara för att man är människa och att man är bland de bättre för att man hade många MVG:n i högstadiet. Det är lätt att se sig omkring och ta åt sig äran av vad andra har kommit fram till innan. Man kan känna att man själv skulle ha kunnat konstruera och måla sixtinska kapellet bara man fått lite mer tid. | |
| apbur | 2009-06-29 13:10 | |
![]() | Det är sant, allt man läser är redan nåt som nån annan har kommit på. Man borde skämmas :) MVG i högstadiet säger ingenting om folks intelligens utan vittnar väl om att man inte lider av koncentrationssvårigheter och förmodligen har ett bra läshuvud. Det i sig är nog en ganska viktig del för intelligens. Utan konscentrationsförmåga kan man inte använda sin intelligens, den blir bortkastad. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-29 13:21 | |
![]() | Ja, att använda sin intelligens väl tycker jag är ett tecken på intelligens eller iaf kännetecknar det en intelligent person för mig. Ska man räkna med EQ är det ju också bra om man ser till att hjälpa andra och verkligen gör något vettigt. Är man så intelligent att det är ens främsta karaktärsdrag dras man förmodligen till att läsa och slutar inte tänka efter man är klar med en utbildning eller dyl och livet kan bli ganska svårt då. Att gå runt och grubbla själv och filosofera kan vara intelligent också men en väldigt intelligent person borde ha svårt för att låta bli att kasta sig in i div discipliner. Typ, jag är smartast i forumet men jag är här varje dag, håller inte :) Därför skattade jag mig själv ganska lågt, eftersom den lilla intelligens jag har låter jag gärna gå till spillo. Jag mår inte dåligt av att inte få använda hjärnan. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2009-06-29 13:25 | |
![]() | Apbur, det beror på hur intensivt man upplever sin värld. :D | |
| apbur | 2009-06-29 13:30 | |
![]() | Perpersa, jag fattar inte vad du syftar på. Gick miste om nåt roligt ser det ut som :( | |
| apbur | 2009-06-29 13:34 | |
![]() | Larvbrud, jag tror inte just förvaltandet av sin intelligens ligger direkt i intelligensen utan har med andra faktorer att göra. Tänk alla intelligenta människor som begår självmord, snacka om att låta sin intelligens gå till spillo. Var dessa personer sammanfattningsvis ointelligenta då? Det verkar ju tyvärr vara så att intelligens hänger samman med viss melankoli. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-06-29 14:44 | |
![]() | Ja, det är sant. Men på denna skala räknas även emotionell intelligens. Fast melankoli är kanske inte så dumt. | |
| mollee - Ej medlem längre | 2009-06-29 14:50 | |
![]() | Hm, sätter man betyg på intelligens generellt eller på hur högt iq man vet att man har? kan inte sätta ut en siffra, efterssom jag anser mig vara jäkligt smart på vissa plan och undermålig på andra plan.... | |
| rufs | 2009-06-29 14:52 | |
![]() | Jag har alltid känt mig lite "blåst" :) o inte blir det bättre när man får stryk av er som är lika gamla som mina egna ungar:) men trots min blåsthet o allt annat är jag nog ganska smart ändå =) | |
| Peddape | 2009-06-29 14:59 | |
![]() | Hur funkar skalan? Jag skulle kunna tänka mig att jag har 10% av befolkningen över mig, är jag värd en nia i sådana fall? Är logisk och snabbtänkt. Dock så har jag ganska svårt att förstå och ta till mig bevis och dylikt i skolan. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2009-06-29 16:39 | |
![]() | pedda - om du anser att du har har 10% över dig ska du ge dig själv en 9:a. | |
| HurRullarMan | 2009-06-29 16:39 | |
![]() | vilken feg stackare raderade mitt inlägg då? | |