Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 718 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 655556 | 2009-08-21 13:25 | |
![]() | Att vara duktig på att vända kappan efter vinden, dvs "välja rätt meme vid rätt tidpunkt" kan således vara oerhört viktigt och styrs naturligtvis inte av memes utan av en inneboende förmåga att analysera läget. Således är det alltid bättre att ha gode grundförutsättningar (detta kan man inte göra något åt) samt att träna sitt intellekt (detta kan man i allra högsta grad göra) än att ge sig in i en trend helhjärtat och strunta i att tänka. | |
| Rhotheta | 2009-08-21 13:36 | |
![]() | Hm. Det är memer alltihop. Långlivade, kortlivade, lokala, generella. Jämför med gener. Memerna att laga mat, hjulet, pi, att begrava sina döda kan du jämföra med gener för hemoglobin, dnapolymeraser, mm. Stor spridning, långlivade. Att vara eremit eller flat-earthare kan du jämföra med de gener som styr just ditt specifika utseende. Liten spridning. Kortlivade gener är väl snarast spontana mutationer som leder till döden. Nu tror jag att vi är färdiga med memerna. Tycker ni att det är ett dåligt ord, så bara låt bli att använda det. Det bör inte längre råda någon tveksamhet om vad jag avser. Någon däremot? | |
| 655556 | 2009-08-21 13:41 | |
![]() | Nej det är inte "memer" alltiphop. Det är trams. Förmågan att rätta sig efter förutsättningarna (naturliga, sociala ("memes")) är knutna till inneboende förmåga, inte till trenderna i sig. Jag vet inte riktigt vad definitonen av meme är. Men pi är ju en matematisk konstant och ingen social trend. Vi kanske pratar förbi varandra. Jag ska kila nu och återkommer i ämnet ikväll. | |
| Malla13 | 2009-08-21 13:46 | |
![]() | Absolut inte.... Människoliv kan inte jämföras med pengar. Pengar är inte så mycjet så någon skulle behöva dö för det, avsett om det är 1000:- eller en miljon... | |
| Rhotheta | 2009-08-21 13:55 | |
![]() | Ja vi pratar förbi varandra;) Det är memerna som är utsatta för evolution. Inte individerna. Samma sak med generna. Det är dessa som selekteras. Inte individer. Inte populationer. Enbart gener. Populationer och individer är endast sekundäruttryck av denna selektion. En kraftig mem penetrerar populationen. De är allt det som IFPI skulle vilja stämma dig för, inklusive pi;) Det är en pedagogisk brist att detta inte är klarare även för människor som är rätt insatta. Men vi får ge det tid. Det är en klurig mem att sprida. Jag tror eventuellt att Richard Dawkins bok "Den själviska genen" hjälper en på traven. Finns säkert ännu bättre i dag. Någon som kan rekommendera? | |
| Dyslekso | 2009-08-21 13:55 | |
![]() | "Jämför med gener. Memerna att laga mat, hjulet, pi, att begrava sina döda kan du jämföra med gener för hemoglobin, dnapolymeraser, mm." Ok. Låt oss säga att man i en kultur kastar gästerna blommor på kistan efter den sänks ned i graven. I en annan kultur kastar gästerna jord på kistan. Handlar det om samma övergripande "begravningsmem" då, eller är det två olika? Idéer är så mångskiftande att en större taxonomi behövs, tycker jag. För alla över- och underordnade memer. Det blir konstigt om man kallar en medlem i gruppen A för A - ja, du förstår. | |
| Rhotheta | 2009-08-21 13:56 | |
![]() | (till 65556) | |
| Dyslekso | 2009-08-21 13:58 | |
![]() | Klipp och klistra: "In his chapter titled "Truth" published in the Encyclopedia of Phenomenology, Dieter Lohmar questions the memecists' reduction of the highly complex body of ideas (such as religion, politics, war, justice, and science itself) to a putatively one-dimensional series of memes. He sees memes as an abstraction and such a reduction as failing to produce greater understanding of those ideas. The highly interconnected, multi-layering of ideas resists memetic simplification to an atomic or molecular form; as does the fact that each of our lives remains fully enmeshed and involved in such "memes". Lohmar argues that one cannot view memes through a microscope in the way one can detect genes. The leveling-off of all such interesting "memes" down to some neutralized molecular "substance" such as "meme-substance" introduces a bias toward scientism and abandons the very essence of what makes ideas interesting, richly available, and worth studying." | |
| Dyslekso | 2009-08-21 14:00 | |
![]() | Men jag ska inte vara jobbig. Tycker inte det är en sån fantastiskt användbar idé bara. | |
| Rhotheta | 2009-08-21 14:02 | |
![]() | Det enda jag kan säga är att det inte verkar som om ordet gör dig någon tjänst i dag, Dyslekso;) Skulle jag diskutera fenomenet att begrava sina döda, skulle jag kalla det för två varianter av samma mem. Skulle jag vara involverad i en diskussion om olika bekravningsriter, skulle jag säkert benämna varje element som en mem. Det finns andra ord som har luddig hierarki, men som ändå används flitigt. "Språk", t.ex. (Norska, nynorsk, bokmål, kinesiska, mandarin, engelska, english(US) pigeon english, ......................... ..........) | |
| Rhotheta | 2009-08-21 14:03 | |
![]() | Fint;) | |
| Rhotheta | 2009-08-21 14:08 | |
![]() | F.ö. Håller jag med Diether Lohmar till fullo. Memer sitter inte uppradade på någon virtuell DNA-molekyl. Då tar man liknelsen alldeles för långt. Det är möjligt att några vill göra det, men det är knappast till någon hjälp eller nytta. Inte för mig i alla fall. Kanske för dem? | |
| Just L - Ej medlem längre | 2009-08-21 14:27 | |
![]() | Jag hadde lätt tagit 1000 kr. En fråga till nde som inte tar 1000 kr.. antingen dör 100 personer i kina eller ditt barn? 100 männikosliv är väll mer värt en ett eller? | |
| BlondiBella | 2009-08-21 14:28 | |
![]() | det är ofrånkomligt att vad man än gör nästan så är det på bekostnad av någon. Maldiverna är på väg att försvinna pga den globala uppvärmningen, det är ju knappast deras fel. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-21 14:43 | |
![]() | apå något sätt får jag det till att Just L värderar ett människoliv till 1000 kr. | |
| bowieinspace - Ej medlem längre | 2009-08-21 14:45 | |
![]() | Just L förlusten i den första frågeställningen är 1000 kr. Förlusten i den andra frågeställningen är ens egna barn, och du tycker att det är fullt jämförbart? | |
| Rhotheta | 2009-08-21 14:51 | |
![]() | bowieinspace. Född före eller efter 1980? | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-21 15:00 | |
![]() | "bowieinspace. Född före eller efter 1980?" Snart får vi en lång lista på statistik om det. :) Bra det, jag vill också veta. | |
| Rhotheta | 2009-08-21 15:14 | |
![]() | ENA HÖRNAN swingmatism 86 dgeo27 81 jarnis 86 egenskap 90? Blondibella 90 Just L 88 Maskulinist 81 (kakka 87) vinterresa ? ------------------- equuleus 80+ Ulftjur 80+ ANDRA HÖRNAN viktor M 89 lillmumlan 87 -------------------- apbur ? Miss Yoco ? uisige beatha ? Bowieinspace ? sotfinger 80+ bino8 80+ rhotheta 80+ flubber 80+ carlmartin 80+ Klasaberg 80+ mommesfrites 80+ LYYn 80+ Minta 80+ Linn79 80+ Malla13 80+ | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-08-21 15:19 | |
![]() | :)) <-------- 80+ | |