Spelrum
Giraffen33
Krokodilen4
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 419

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Frajtan2009-10-10 18:46
Antal inlägg: 85

Alltså allt beror ju på vad man prioriterar att göra här i livet. Skippa köttet. Jag har levt på 600kr i månaden i matbudget och då ätit välbalanserad LAGAD mat varje dag. Man MÅSTE inte köpa nya kläder o grejer hela tiden, utan kan variera sig med det man har. Om man har bil får man köra det man behöver bara. Alla avstånd under en mil cyklar jag utom i vargavintern. Har dubbdäck till cykeln om det bara är lite isigt. Numera har jag ett bra jobb men spenderar utöver hyra max 1000kr i månaden på mat och hygienartiklar. När jag pluggade hade jag ca 7500 i månaden. Då skulle det räcka till busskort Malmö-Köpenhamn (1000kr), stallplats till häst (1500kr), mat (600kr), hyra efter bostadsbidrag (3000kr) träning (300kr). Detta lämnade mig med någon tusenlapp att spendera på övrigt, tex. lite lyxigare mat ibland, en utekväll i månaden etc. Man får helt enkelt prioritera och göra mindre dyra saker.

remvanrijn2009-10-10 18:47
Antal inlägg: 16500

förstår inte riktigt varför vissa kallar det en last eller besvär att ta hand om - ekonomiskt eller att låta dem bo kvar hemma- barnen, även när de är vuxna?
det är väl en självklarhet att man inom familjen hjälper och stötter varandra !
Tycker öht att det är en utarmning av samhället att såsom i sverige i 1a hand ropar efter staten att se till att man kan försörja sig. Kommer kanske av att barnen som små redan lämnas på dagis istf att mamman tar hand under uppväxtåren.
Kalla mig patriatisk, men jag är uppvuxen med att i 1a hand tar familjen hand om varann. Inta alla är rika samtidigt hela tiden, men alltid är det väl några som har gott om pengar. det man ger ena gången får man tillbaks andra. Gamla är rikare än studenter, men får det igen när de blir riktigt gamla och de yngre tar hand om äldre , tills vårdbehovet blir större och man inte kan, då finns finfina äldreboende/vårdhem att tillgå..
jag förstår att inte alla kan ha det så, men reagerar att självaste tanken nästan betraktas som något ont.
det yamaha jet beskriver o tänker, är ju lite grann såsom fågelboet, föräldrar ser i bästa mån till att ungarna kan flyga ordentligt innan de lämnar boet.
Min äldsta dotter lovade heligt att inte bo kvar hemma en dag efter hon fyllt 18. Hon flyttade ut efter ha fyllt 21.. Hon bodde kvar hemma medans hon hade halvtidsinkomst från firman hon startade, sparade så mkt det gick och nu är hon volontär arbetare utan lön för barn i kambodja bl.a. Hon kan betala resor och mat, hyran betalar jag .. Detta hade hon inte kunnat göra om hon hade flyttat ut på direkten.. då hade hon haft en skuld ist.. helt rätt val både enl mig och henne !

blankomblank2009-10-10 18:54
Antal inlägg: 1403

Håller helt med remvanrijn
Familjer hjälper varandra men det finns många som aldrig lär sig stå på egna ben. Vi som generation x är den första generationen som tjänar mindre än våra föräldrar. Vi har växt upp i en konkurrenskraftig värld med många lågavlönade jobb. Vi har generellt inte möjlighet att någon i familjen inte jobbar och samtidigt ha samma standard som våra föräldrar.
Hjälp till men bli inte utnyttjade! Ska man klara sig ekonomiskt i den värld vi lever i måste man lära sig detta tidigt.

Evy_832009-10-10 18:58
Antal inlägg: 366

Tack remvanrijn för ett bra inlägg. Hoppas att flera i denna tråd hade dina åsikter.

Tror dock att många är bortskämda i dagens arbetsföra unga generation. De vet inte riktigt vad de innebär att jobba hårt.

blankomblank2009-10-10 19:01

Ja men att jobba hårt är inget alternativ eftersom det inte ger mer lön

run-marie2009-10-10 19:02
Antal inlägg: 1806

Håller också med Rem i mångt och mycket sen beror det ju på hur familjens sammansättning ser ut lite också. Har varit hemma i 18 år med mina barn, 3 från första äktenskapet och en gemensam dotter. När man har 4 barn att försörja, efter 18 år som mamma finns det inte mycket chans att få jobb utan vidareutbildning. "Barnen" är mellan 42 och 30, de har bott hemma så länge de velat själva, men när de slutade gymnasiet och började jobba fick de betala för sig enligt Föreningssparbankens uträknade norm.

Det var otroligt billigt för allt (utom att bo helt själv) och det kom alla 4 ganska snabbt på när de flyttat, man får inte mycket för 2 000,-/mån när man ska bo, betala övriga räkningar och samtidigt köpa kläder, gå ut med kompisar osv.

Det är klart att man i största möjliga mån ska ta hand om och hjälpa sina ungar, men det finns ju tillfällen då man inte kan rent ekonomiskt och det gäller väl flertalet av föräldrar antar jag. Därför är man väl för 17 ingen dålig förälder, det finns ju massa annat som betyder mycket inte bara ekonomi.

remvanrijn2009-10-10 19:07

visst kan det finnas många livssituationer där detta är svårt att få gå ihop;
ensamstående med låg inkomst eller om man bor i glesbyggden där de varken kan få jobb eller studera på nära håll, Anklagar ingen för det att va dålig föräldrar

grinolle12009-10-10 19:21
Antal inlägg: 69

måla sitta barnvakt mm, räknas förmodligeninte som hobbyverksamhet, den får heller inte vara kontinuerlig utan bara tillfällig. Gränsen är en vinst på 50 000 på exempelvis försäljning av något.

grinolle12009-10-10 19:22

Gränsen för att hjälpa en granne eller så tror jag ligger på runt sex hundra? något som ligger i bakhuvudet, men jag är inte kunnig i det avseendet.

grinolle12009-10-10 19:26

www.skatteverket.se/.../3 4408.pdf

remvanrijn2009-10-10 19:27

man får väl inte sälja en barnvakt?

grinolle12009-10-10 19:32

koppleri :o)

blankomblank2009-10-10 19:40

Jaha så man måste ha en försäljning för hobbyverksamhet. Jaja då är det väl bara svarta då...

gnill2009-10-10 20:24
Antal inlägg: 1942

Det var (tackochlov) länge sen jag var fattig, men då var jag riktigt fattig. Måste dock äta bra och god mat så jag köpte massa rotsaker och buljong tärnade allt i små bitar och kokade stora grytor som räckte länge, varierade med att t ex ha senap till ena dagen, pressa vitlök på den andra. Linser och bönor till.

Plocka svamp! Gratis och gott. Hittar du mycket kan du kanske sälja?

Om du har grejer du inte använder kanske du kan sälja på tradera (tips: sätt alltid lågt utropspris!).

Wilma u-a2009-10-10 20:30
Antal inlägg: 147

Plocka svamp och sälja ger goa x-tra pengar. Har plockat nästan 100 kg kantareller och sålt för 80kr kilot.

Dallonpaj2009-10-10 20:38
Antal inlägg: 92

Det gäller att inte tala om för andra var man hittar de bästa svampställena, eller?

grinolle12009-10-10 20:39

mmm o blåbär/lingon om det inte finns thailändare i skogen förståss..

Wilma u-a2009-10-10 20:39

Nix, det behåller jag för mig själv..=)

grinolle12009-10-10 20:40

Finns det några kantareller kvar eller är det för sent på säsongen?

Wilma u-a2009-10-10 20:43

Finns massor av trattisar kvar men dom gula går på sista refrängen, plockade ca 10kg gula för en vecka sedan..

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?