Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 134 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linn79 - Ej medlem längre | 2009-11-05 23:56 | |
![]() | Ja självklart, men jag uppfattade Plums inlägg som att hon menade just under graviditeten. Hursomhelst är nog alla överens att barnet är viktigast av allt, oavsett hur det kom till. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-05 23:58 | |
![]() | Menade att om jag ansåg att mitt foster var ett liv och mannen hävdade att det bara var en klump celler och borde aborteras, kan jag falla tillbaka på att jag faktiskt känner fostrets utveckling och inte han. | |
| micro113 | 2009-11-06 00:00 | |
![]() | Linn79 Plums pratar om graviditeten - hon skriver att hon skulle skita i vad pappan tyckte om abort ... så det måste ju tolkas så. Dock personligen skulle jag ju skita i resten av livet också, om det var så att han inte ville ställa upp -- man kan ju inte gärna tvinga någon att vara närvarande, då mår nog barnet bättre av att slippa den kontakten. | |
| micro113 | 2009-11-06 00:01 | |
![]() | Plums Jag hann inte se ditt innan jag skrev -- jag leker inte eko :) | |
| Pillemarisk | 2009-11-06 01:02 | |
![]() | Den man ligger med får bädda. | |
| henrik_l | 2009-11-06 03:00 | |
![]() | Om en man har fler partners än en kvinna så måste det ju betyda att det finns fler kvinnor än män eller så att det bara är vissa kvinnor som har sex med mer än sin partner och att dom har det med rejält många. Av min erfarenhet av "lösaktighet" och att vara otrogen så är kvinnorna minst lika illa. Nu vet jag inte hur sådant fungerar men är det inte bara för en kvinna att göra abort och så får aldrig maken reda på det? Rätt åt idioten att det uppdagades förresten. Synd om hans fru. Antar jag. | |
| Bitte - Administratör | 2009-11-06 07:32 | |
![]() | ""Tvålis 2009-11-05 23:39 Är det på fullt allvar så att ni tror att äkta makar intr strular runt? "" Finns nog alla varianter där,,men det är väl knappast det första man gör om man är lyckligt gift, INTE i min värld i alla fall.. Sedan så anser jag om går tillbaka till starten att i ett sådant här fall är båda två lika skyldiga, och sedan kan man inte tvinga en kvinna till abort, fast man kan egentligen inte heller tvinga en man att bli pappa mot sin vilja heller... talar mot varandra ja jag vet,, Men man får ALLTID ta konsekvenserna av sitt handlande Bitte | |
| wildman | 2009-11-06 08:04 | |
![]() | Antingen så består Betapet med en bunt lögnare, eller så är folk här i gemen mer moraliska än befolkningen. För otrohet är inte direkt ovanligt, vare sig man tittar på män eller kvinnor. OCh om vi sen lägger till dom som haft oskyddat sex utan att ha velat ha barn alternativt använt extremt osäkra preventivmetoder á la avbrutet samlag så torde det inte bli så värst många kvar. Men dom kanske är här på betapet allihop? (Kan det vara så att folk spelar beta istället för att ha ett liv? ;-)) ) Själv har jag under mitt liv gjort alla ovanstående misstag, och det är inget jag är stolt över, men det är inget jag kan göra ogjort iaf. Då ska jag dessutom säga att jag i praktiken är nykterist, så jag kan inte ens skylla på alkoholen. Dock finns andra orsaker till det mesta, men precis som alla som gör dumheter så tänker jag inte ens försöka försvara det i sak. Jag bara konstaterar att de allra flesta, om än inte ni på beta, gör dumheter i sitt liv. Vad gäller trådskaparfallert så vet vi så oerhört lite om situationen att åtminstone jag skulle vara väldigt försiktig med att döma någon part. | |
| Sote | 2009-11-06 08:34 | |
![]() | Jag har noterat efter att ha läst alla inlägg att dom allra flesta tycker det är självklart att en kille måste ta sitt ansvar om han inte ser till att skydda sig medan tjejen har den absoluta rätten att själv bestämma över sin kropp och sitt liv. Förklara hur det går ihop ur en jämställdhetssynvinkel. Om tex två personer efter krogen eller en fest ,lite eller mycket berusade, bestämmer sig för att ha sex och helt enkelt skiter i att kolla om någon av dom har skydd hur kan det då enbart bli mannens ansvar och fel om det resulterar i en graviditet? En kille som i det läget inte vill bli förälder av vilken anledning det än må vara han ses som en ansvarslös jävel medan tjejen om hon inte vill bli förälder av vilken anledning det än må vara har en självklar rätt att göra abort och henne är det ju synd om. Fattar inte att alla ni som resonerar såhär inte ser motsättningen i det hela. Menar ni verkligen på allvar att en kille som "råkar" göra en tjej gravid alltid får skylla sig själv medan tjejen inte är att skylla på? Vänd på det hela så ser man ju hur konstigt det resonemenget är-killen har alltid rätten att bestämma om en tjej ska bli förälder eller inte tjejen får bara rätta sig efter hans beslut. Det är ju i vårt jämställda samhälle en helt orimlig tanke men det är ju precis så det är för en kille i den sitsen. Resonemenget att han alltid kan skydda sig och i annat fal måste ta sitt ansvar funkar ju inte om inte detsamma gäller tjejen. Detta oavsett när ,varför och under vilka omständigheter man låg med varandra,Enda undantaget är ju självklart vid övergrepp av vilket slag det än är men det tar jag för givet att folk fattar. | |
| Billie_Jean - Ej medlem längre | 2009-11-06 09:19 | |
![]() | Det kanske inte är synd om någon? Vem vet. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-11-06 09:46 | |
![]() | Med anledning av några inlägg här en bit ovanför känner jag mig manad att spinna vidare på ett inlägg på sidan numero 1 som jag redan inledningsvis reagerade på. I det inlägget skrevs följande; ............... "Spontan kommentar: Trött på dessa kvinnor som envisas med att föda oönskade och oplanerade barn. Sådana har redan förstört många kompisars liv i ung ålder och konstant hör man om nya fall. Jag begriper inte alls varför kvinnor envisas med att göra detta." ..................... Mina tolkningar ( obs, mina ) av inlägget ovan blev att skribenten _faktiskt_på_fullaste_all var_ tycks ha ett tankesätt som går ut på att killar _minsann_ ska kunna tumla runt och ha oskyddad sex, och detta utan att sedan alls behöva ta SITT ansvar av eventuella följder, eller att ens behöva känna av något medmänskligt, moraliskt ansvarstagande, utan blir tjejen gravid, så är det mycket enkelt, det är BARA för henne att göra abort, och går inte tjejen med på det så är det _minsann_ hon som förstörd den stackars killens liv. Och det är DET förhållningssättet jag reagerar mot. Det är DEN känslokylan som gör mig förskräckt. Vem som helst borde ju begripa, att en abort är ju ett oerhört ingrepp - på många plan, fysiskt, psykiskt och emotionellt, för tjejen. Och när jag då läser inlägg som den ovan, så blir jag väldigt fundersam på många sätt. Vad har dessa killar överhuvudtaget för syn på oss tjejer? Är tjejer endast någon slags objekt för en del killar? Typ, slit och släng? Jag skulle rekommendera för både skribenten till inlägget ovan och andra killar, att ni killar er emellan skulle ta upp och diskutera frågor som; - er syn på tjejer - er syn på oskyddat sex - er syn på ev konsekvenser av oskyddat sex - hurdan är en vettig kille? - en vettig tjej? - osv osv Killar, börja diskutera ( om ni inte redan gör det ). Ta någon kväll, när ni ändå sitter samlade hos varandra och samtala seriöst, för det är viktiga frågor, och viktigt att ventilera. Och självklart, så HAR både killen och tjejen ett ansvar att skydda sig, MEN det är ju så oerhört mycket enklare för killen att ta på dendär kondomen, än att låta bli, och därmed utsätta tjejen för risken att bli gravid. Så, faktiskt så tycker jag, att ni killar kan ta ert ansvar här, fullt ut och vid varje samlag. - Och sen var det någon annan här som skrev om att otrohet inte är direkt ovanligt, och om det vill jag bara skriva att jo, i min värld är den just det, ganska ovanligt ( kan komma på 4 "fall" bland mina vänner såhär på rak arm - mitt ex inräknat, *hahha*, och det blir procentuellt få ), och jag vill gärna tro att så är fallet även utanför mina kretsar. Jag skulle nog bli något nedstämd om jag gick och trodde att inte mänskan skulle nå högre upp än så i sin uppfattning om rätt och fel, för enligt mitt sätt att se så _är_det_inte_rätt_att_bed ra_någon, och jag vill gärna tro, att de flesta delar den uppfattningen med mig. - Och det ovan är inte kritik mot någon enskild här, och inte heller skrivet i syfte att gå i polemik med någon - vill jag poängtera. | |
| wildman | 2009-11-06 09:56 | |
![]() | Miss Yoco. Om man har en uttalad avition mot otrohet så lär folk inte heller berätta det för dig om dom varit det. Många är dom som erkänt och berättat det för mig EFTER att jag har berättat att jag varit det. Man skäms, och att då berätta för folk som man vet ogillar det drar man sig för. Min gissning är att, även om det säkert kanske är något ovanligare i din krets, det har jag ingen uppfattning om, ändå är vanligare än vad du tror. | |
| le-lou | 2009-11-06 10:07 | |
![]() | mmm vad gäller otrohet så är det förmodligen vanligare än man tror. Jag tror att tittar man på de förhållanden man haft så har man förmodligen blivit bedragen vid något eller några tillfällen som man inte vet om, jag räknar kallt med det i alla fall och då går jag på statistiken. Egentligen hör inte otroheten som mannen gjorde mot sin fru- hemma i den här diskussionen. Det här handlar ju om hur mycket mannen har att säga till om när det kommer till en oväntad och oönskad graviditet. Och som alla vet så har han inte ett skit att säga till om. | |
| Sote | 2009-11-06 10:09 | |
![]() | Fortfarande så pratas det bara om att killen kan skydda sig mot oönskad graviditet genom att använda kondom eller låta bli att ha sex. Dessutom så verkar en del anse att han däregenom kan skydda tjejen mot en oönskad graviditet. Miss yoco tycker att killar ska fundera över sin syn på tjejer m.m. Det där kanske dags att även tjejer börjar fundera på detta då abortstatistiken i vårt land talar för att det vimlar av tjejer som behöver skyddas av en ansvarsfull kille. Herregud ska inte tjejer behöve tänka alls längre-om nu en abort är så fruktansvärt(vilket jag verkligen är övertygad om att det är) så borde väl absolut tjejen se till att antingen ha fullgott skydd själv eller vägra sex om killen inte har kondom men uppenbarligen så kan inte tjejer heller ta det ansvaret. För om dom nu kunde det då skulle det inte göras så många aborter eller hur? | |
| wildman | 2009-11-06 10:11 | |
![]() | Sen en sak till Miss Y. Jag tror inte de flesta som är otrogna tycker det är rätt. Oftast finns massa andra orsaker till det sker. En av dom vanligaste anledningarna till att det händer som jag uppfattat det är att man ofta inte ser varann i ett förhållande. Man uppsakttar inte varann, man ger inte varann komplimanger mm, mm. Sen dyker det upp någon som bekräftar han/henne på annat håll. Och är man då i ett psykiskt svagt skick så går det som det går. Jag kan avundas dom som är så starka att dom alltid gör det rätta, men jag vet ju att många, många bara är mänskliga och felar också. Jag försvarar inte detta på något sätt, men jag konstaterar att det händer. | |
| Miss Yoco - Ej medlem längre | 2009-11-06 10:21 | |
![]() | wildman. Skrev ett svar, men ångrar mig. Skickar det som PM istället. | |
| katalias - Ej medlem längre | 2009-11-06 10:23 | |
![]() | Sote, jag ser på din profil att du är kvinna född -77. Och du skriver om killar och tjejer, menar du ungdomar då? För som kvinna som nått 40-strecket är det sannerligen inga problem att säga nej om kondom inte finns (även om jag själv har skydd). Minns dock min ungdom och den osäkerhet jag led av. Att säga nej i en "öm" situation fanns inte på kartan. Att säga nej över huvud taget fanns inte på kartan. Skydd? Öööh... Och jag ser av dina inlägg att du tolkar in saker som egentligen inte skrivits ut. Jag tror att de flesta skribenter i den här tråden är överens om att ansvaret är bådas. Att en mans ENDA SÄKRA metod att slippa oönskat barn är att låta bli att ligga med en kvinna är inget tyckande utan ett konstaterande. Inga preventivmedel är helt säkra och det bör en man känna till. Blir det ett barn så har han OCKSÅ ansvar. Ingen har sagt att kvinnan är utan ansvar i sådan situation. Att det endast är kvinnan som kan ta beslutet har att göra med att det är hennes kropp som påverkas. Rätt och fel spelar ingen roll. Det är så det är. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-06 10:37 | |
![]() | Sote: Jag håller med Katalias. Fast jag tror som du att fri abort i längden verkar leda till att kvinnor upplever sig befriade från det ansvar de egentligen skulle klara av att ta. Förr när pigor blev befruktade av godsherrar kunde man nog se aborten som något positivt för kvinnans frigörelse. Jag tror inte på alltför stora inskränkningar av nuvarande lag, om alls några, men attityden till abort skulle gärna få förändras. Hellre om man kunde nå ut med information om kroppen och om aborter. Ungdomsmottagningen och skolan sprider sin propaganda om preventivmedel så hårt att till och med vuxna inte verkar förstå att man inte bara kan använda dessa och räkna med att inte bli förälder. På vilket sätt det skulle gynna någon att fäderna blev befriade från ansvar för att det ska vara rättvist fattar jag inte. Kanske har socialtjänsten misslyckats med att föra ut budskapet att aborter bör undvikas? Att man valt att göra abort lagligt betyder inte att man inte jobbar emot aborter utan man tror helt enkelt att ett förbud skulle leda till illegala aborter eller numera abortturism. | |
| Plumspapper - Ej medlem längre | 2009-11-06 10:39 | |
![]() | Socialstyrelsen menar jag kanske, inte tjänsten. | |
| ingson | 2009-11-06 11:02 | |
![]() | Men åter till TS Tvålis; Föreligger det något problem just nu och i så fall vilket? | |