Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 63 |
Mobilspel
| Pågående | 19 189 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SimonG81 - Ej medlem längre | 2009-11-26 10:16 | |
![]() | Jag har ätit kött hela livet,o jag mår bra! | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-26 11:32 | |
![]() | duh Simon!! too many Buds? | |
| Steve Zissou - Ej medlem längre | 2009-11-26 11:50 | |
![]() | (go red sox!) | |
| DennisPlz | 2009-11-26 17:42 | |
![]() | Har ni sett hur våldsamt potatis och morötter hanteras? De slits upp ur jorden utan vare sig förvarning eller bedövning, och de får ej heller tillgång till krissamtal efter traumat. Rotfrukter är också liv! | |
| leker | 2009-11-26 17:59 | |
![]() | tania: den blå plastbiten är inget grisen har ätit, de används till att sätta fast slaktnummer osv på grisen. Har hänt att det råkar åka med när det styckas... Jag hittade en sådan i köttfärsen tom och den var ändå mald.. lätt hänt när det är stress och mäniskliga faktorer inblandade. | |
| caughtbock | 2009-11-26 18:01 | |
![]() | Aa jag vet dennis :( Själv äter jag bara frukt och grönsaker som redan är döda. | |
| apbur | 2009-11-27 12:48 | |
![]() | Jag har funderat ett tag på det här med att det skulle vara helt normalt med att en gris dör varje dag på besättningar om 2000 djur. Jaap tog tidigare upp detta: "1. På en av scans gårdar är det till exempel 2000 grisar - en inte helt ovanlig besättningsstorlek. Att någon av grisarna dör i princip varje dag verkar enligt ovanstående källa (sydsvenskan) inte vara speciellt ovanligt. Det upptäcks på morgonen." Det jag har funderat över är hur fasen man tar död på en gris bara sådär. Jag menar, det är ju inte insekter vi talar om. Vad brukar dödsorsakerna vara? Låt oss säga att de är klämda eller ihjältrampade till döds. Bara det vittnar ju om att allt inte står rätt till. När händer detta människor? På festivaler ja. Men hur kul är det att vara ett hysteriskt fan under pågående konsert hela sitt korta grisliv? Inte så kul=djurplågeri. Dör djuren av sjukdom? Antagligen en del. Det vittnar också om att djurhållningen inte alls är bra och jag tycker de allra flesta unga grisar skulle klara av en infektion. Om inte annat så ska de inte dö knall fall av det och det betyder att djuren inte får den behandling som de faktiskt har rätt till. Kan det vara så att djuren har fötts upp så hårt att de egentligen inte är livsdugliga individer? Det ska ganska mycket till för att hela systemet ska stanna på ett så stort djur. Självdör grisarna för att de är så svaga och otjänliga är det ju också frågan om plågeri att fortsätta sätta sådana djur till världen. Hur som helst kan man göra en ganska enkel jämförelse. Vi har många företag i Sverige som har runt 2000 anställda. Om det nu visade sig att en av de anställda dör varje dag på jobbet så hade man nog höjt litegrann på ögonbrynen och frågat sig vad fasen de sysslar med på det där företaget. Relativt unga friska människor som bara dör sådär varje dag? Det är faktiskt pinsamt att man försvarar dödsantalen som något som är helt normalt. Bara det är ju ett bevis för att det finns fruktansvärda brister och att grisarna lever under sådana vidriga förhållanden att unga individer dör varje dag. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-11-27 12:55 | |
![]() | Jag anar ugglor i mossan..eller mossen..jag tror att jänkarna ligger bakom den här affären. Dom vill helt enkelt att vi ska äta kalkon till jul! | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-11-27 13:02 | |
![]() | leker, när vi hade beställt 10 kg nötfärs (levererades i plastad kartong) låg en styckad plasthandske mitt i smeten. Är sånt vanligt? Vi kunde inte låta bli att undra vad som hade hänt handen som borde ha haft handsken på sig. | |
| katod | 2009-11-27 13:04 | |
![]() | LÄNGE LEVE GRISKÖTT o allt annat kött åxå.Jag kommer aldrig att sluta äta kött. Militanta veganer o andra antihetsare kan ta sig i brasan. Kött är hälsa,hälsa ofta | |
| apbur | 2009-11-27 13:08 | |
![]() | katod, jag hänvisar till falukorvs-tråden. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-11-27 15:25 | |
![]() | apbur: Det vore märkligt om det inte fanns ett samband mellan otillräckligt strömedel och döda smågrisar. Lite strömedel ger dålig luft och det blir blött. Smågrisar kyls ned. Så man kan nog vara hyfsat säker på att dödsfallen på de gårdar som berörts här delvis är relaterade till avsaknaden av halm, alltså dålig skötsel, dålig luft, fukt och kalla smågrisar. Sen är det nog så att grisar som är stressade och i dålig kondition inte klarar det här med att föda och ta hand om ungar lika bra. Jag tror nog att även grisar som inte är uppenbart felavlade kräver tillsyn när de fått kultingar och man kan behöva flytta de små från en sugga till en annan, visa dem på värmelampan, hålla dem borta från mamman så de inte blir trampade (på ett humanare vis än att fixera suggan). Att mamman inte är en bra mor kan ha med avel att göra men också med ålder. Kanske låter man äldre suggor föda och får för stora kullar? Snabbväxande djur rimmar sällan bra med starka djur och god hälsa så man har garanterat avlat för hårt också, dock är nog huvudförklaringen dålig skötsel och bristande tillsyn i de här fallen. | |
| Behringer | 2009-11-27 15:42 | |
![]() | Vet inte om jag kan lugna dig, mommes, men sannolikt hade ingenting hänt handen som en gång varit i handsken. Jag har legat på samma sjuksal som en kille som jobbade på ett charkuteriföretag och som råkat halka ner med ena foten i en köttkvarn. Tårna plus halva vristen blev till färs. 300 kg färs kasserades "trots" att man hittade nästan alla delar av foten. Lite OT men ändå. Vad gäller ämnet för tråden så har naturligtvis djurrättsalliansen letat och funnit. De gårdar man råkat hamnat på där djurskötseln varit OK har man såklart inte filmat och lagt ut på nätet. Detta är inget försvar för usel djurhållning men eftersom det finns en rak koppling mellan god djuromsorg och ekonomi så ser det bättre ut på de flesta gårdar. Högre överlevandetal, friskare djur, lägre veterinärkostnader ( och veterinären är inte billig ) ger bättre ekonomi. Det är bra att man polisanmält vanvården men varför har man låtit den fortsätta i två år? Det är ju ungefär så länge man åkt runt till grisbönderna..... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2009-11-27 15:48 | |
![]() | Tack, Behringer men så fruktansvärt med din roomer. Kan hålla med dig om att förfarandet känns lite skumt, att samla ihop "det värsta" under 2 år. Förmodligen ger det böter för olaga intrång också. Kanske vore bättre att direkt meddela kommunen eller polisen om man får nys om missförhållanden. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-11-27 15:52 | |
![]() | Behringer: Kanske är det mindre olönsamt att inte sköta sina grisar och höns än det är att inte sköta sina kor? Speciellt hos mjölkkor märks det väl på mjölken om kossans foder varit av dålig kvalitet och någon skrev tidigare här att det märks mer på köttet så att det lönar sig att satsa på kvalitet och omsorg. Mommes: Djurrättsorganisationer har länge jobbat för grisarna och vet kanske av erfarenhet att inget händer. Och det är väl så att detta inte räknas som missförhållanden alla gånger, se tidigare inlägg från jaap med flera. | |
| snorklan | 2009-11-27 15:58 | |
![]() | Ni som inte äter kött.. på vilket sätt mår ni bättre sen ni slutat? Jag har så svårt att tro att den där feel good-känslan är annat än en efterkonstruktion. Hur mådde ni i så fall innan? Någon sa ju att h*n mår bättre känslomässigt sen h*n slutade äta kött.. say what?! | |
| Baronessan_ | 2010-03-30 13:56 | |
![]() | Filmen visar djurhållning som är helt oaxeptabel. Det ska vara fängelsestraff på detta! Sen tycker jag resonemanget att sluta äta kött är fel. Det är absolut inte det enda sättet utan sätt istället press på att kontroller utförs oftare och utan förvarningar. I sverige om någonstans, med all den yta vi har per kapita, ska det gå att föda upp djur på ett humant sätt. | |
| veroniqua | 2010-03-30 13:59 | |
![]() | Fyfarao! | |
| dilivio | 2010-03-30 14:33 | |
![]() | snorklan, om man tycker det känns fel att äta djur och slutar med det är det klart man mår bättre. Det är väl inget konstigt? Vad förstår du inte? | |
| lirarhank | 2010-03-30 14:41 | |
![]() | Smaker ju samma i vilket fall som helst! | |