Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 481 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2009-12-18 01:27 | |
![]() | comeon - vet du vad aga är och innebär? Det innebär inte att man ger någon en smäll om man blir illa behandlad. Att aga behöver inte alls bara att ge nån på käften. När jag menar aga, så menar jag att kroppsligt visa när gränsen är nådd. Det kan vara att föra in barnet på sitt rum, genom att ta barnet i armen. DET är aga enligt Sveriges lag. Och det är helt sjukt, att man inte ska kunna göra det. (det har jag gjort ändå så det så). | |
| apbur | 2009-12-18 01:34 | |
![]() | le-lou, jag uppskattar att du är mänsklig och vågar stå för det. Dennis, det är inte tillåtet att frihetsberöva vem man vill, ändå gör staten det med människor som gör fel. Har dte möjligtvis lärt oss frihetsberöva våra medmänniskor? Logik som inte funkar, tyvärr. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-18 01:35 | |
![]() | Jo jag vet vad aga är le-lou. Det är en benämning på stryk eller smisk. Ordet aga står för bra mycket mer än det du beskriver som ta tag i armen och leda barnet in i sitt rum. sv.wikipedia.org/wiki/Aga | |
| apbur | 2009-12-18 01:39 | |
![]() | Redan här spricker ju teorin om att våld alltid föder mer våld. Tänk att var och varannan unge fick smisk, måste varit ett våldssamhälle innan 80-talet. Tur att vi har det så mycket bättre nu. | |
| Comeon - Ej medlem längre | 2009-12-18 01:41 | |
![]() | Det jag vill belysa och undrar över är var gränsen om man accepterar aga går? Ska vi vuxna bara få aga barn? Eller ska barn få aga barn? Vid vilken ålder ska man isf sluta aga sina barn? Vid 18 eller får man aga även sin 18-åring som betett sig illa? Får barnen aga oss föräldrar när vi gjort oss förtjänta av det? För även vi vuxna gör väl fel ibland? Varför ska man få kränka sina barn? Bara för att de är försvarslösa eller vad? | |
| El Gronde | 2009-12-18 01:44 | |
![]() | Det är hemskt hur respekten för äldre saknas i det här landet. Spontant känner jag bara: Fan vad rätt att lappa till skitungen! En diskussion om aga orkar jag dock inte ge mig in i. | |
| Minta | 2009-12-18 01:54 | |
![]() | Det är klart att man inte kan sanktionera våld. Men vem som helst som drivs till en gräns kan ta till våld. Den som driver en annan över gränsen lär sig också en läxa om h*n får se/känna var denna går. | |
| El Gronde | 2009-12-18 02:03 | |
![]() | Nej, så ser givetvis de flestas politiskt korrekta åsikt ut, inklusive min. Men känslomässigt kan jag tycka att ungarnas beteende ändå legitimerar handlingen. Mannen hade säkert försökt prata med dem många gånger utan resultat. | |
| apbur | 2009-12-18 02:21 | |
![]() | Comeon, tja, var tycker du själv gränsen går? Den kommer väl ganska naturligt antar jag. Jag har en fyra år äldre bror. Min mor anmälde inte honom när han gav mig en lamis efter att jag snokat inne på hans rum. Trots att han var 15 år. Ska man vara konsekvent bör man då anmäla sin unge som bråkar med ett yngre syskon. Jag har ytterligare en äldre bror som är psykiskt sjuk och väldigt krävande. Jag har efter flera varningar slutligen slagit, föst och sparkat ut honom från min lägenhet. Att det finns vissa här som skulle tycka det var befogat att anmäla mig när det egentligen handlar om en privatsak är enbart skrattretande. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-18 02:24 | |
![]() | Istället för att säga att vissa ungar behöver en örfil kanske man kan säga att vissa föräldrar behöver ge en örfil. Förmodligen de lite sämre föräldrarna. Jag tycker det är skitfånigt att bli kränkt över att bli kallad något eller att bli spottad i ansiktet om det är ens eget barn som utför handlingen. Skillnad är väl om ungen verkligen säger något hemskt. Att bara bli kränkt för att egot blivit lite tillknycklad är så otroligt svagt. Människor som inte kan acceptera att de inte är så auktoritära som de trodde. Det är svårt att respektera någon som är egenkär och inte kan se saker klart. | |
| Minta | 2009-12-18 02:28 | |
![]() | Skulle du inte bli förbannad om din tonåring spottade dig i ansiktet tycker jag synd om denna tonåring. Kränkt är inte detsamma som förbannad. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-18 02:28 | |
![]() | Jag skulle inte slå och tappa ansiktet, nej. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-18 02:29 | |
![]() | Jag är vuxen. Om det är omänskligt får det väl vara det. Jag hade nog haft tålamodet att inte slå ett mindre barn, även redan när jag själv var barn. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-18 02:32 | |
![]() | Jag har kallat min mamma för "hora". Tack och lov är hon en vuxen med värdighet och tog inte åt sig av mina försök att provocera. Egentligen ville jag inte provocera utan använde mig av fula ord som knep för att jag inte kunde sätta emot henne som var verbalt överlägsen. Hade hon börjat oja sig över att jag sagt något fult och tagit det personligt hade jag verkligen tyckt att hon var en tönt. | |
| apbur | 2009-12-18 02:37 | |
![]() | Om man vill återfå sin auktoritet efter att blivit spottad i ansiktet. Vad återstår? Har någon gått så långt att man spottar i ansiktet, som i sig är en väldigt känsloladdad och provocerande handling, vad ska krävas för att den personen aldrig kommer på tanken att göra det igen? Vad är lika effektivt som en tydlig markering att gränsen är nådd som ett slag är? Hur återfår jag makten över min tonåring som spottat mig i ansiktet? Du får förklara larvbrud, jag kommer inte på något effektivt. | |
| apbur | 2009-12-18 02:38 | |
![]() | Att en tonåring blir förbannad och skriker massa töntiga ord tycker jag absolut inte är i närheten av att lägga en loska i ansiktet på sin förälder. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-12-18 02:39 | |
![]() | Jag fick många örfilar och min respekt för mina föräldrar återkom aldrig. | |
| apbur | 2009-12-18 02:41 | |
![]() | Det kan nog bero på att dina föräldrar i övrigt misslyckades med dig, inte menat som att vara något spydigt nu. | |
| Pingiskillen - Ej medlem längre | 2009-12-18 02:44 | |
![]() | Hur skulle man kunna tolka det som en spydighet? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2009-12-18 03:08 | |
![]() | apbur: Du säger att gränsen är nådd. Blir det ogjort för att man svarar med en örfil? Ungen har ju redan gått över gränsen i så fall. En örfil hade fått mig att tappa all respekt och triggat mig att slå tillbaka eller gjort mig riktigt ledsen. Tja, har man en familj där turbulenta gräl förekommer får man väl acceptera att det är den miljön man har varit med att skapa och inte ta ut besvikelsen på barnen. Varför det skulle vara så oerhört kränkande att bli spottat på förstår jag inte. Speciellt inte om det är ens eget kött och blod. Ditt exempel med din bror är ju intressant. Jag tycker som du att man ska acceptera att folk använder våld sinsemellan om det är en privatsak. Allt våld är inte av ondo. Är det någon som inte brukar våld normalt men gör det under perioder av psykisk sjukdom är det dock viktigt att inta alla anhöriga ser sig berättigade att slå personen om inte nöden verkligen kräver det. Sist jag fick en örfil var det faktiskt från en psykiskt sjuk person. Örfilen var enligt personen från Kungen. I ett sånt fall tycker jag man är fåfäng om man blir provocerad och kränkt, eftersom den som slår uppenbarligen är förvirrad. Föräldrar är väl normalt i överläge. Är det så att man tappat kontrollen och en spottloska är yttersta tecknet på detta blir det ju knappast bättre om man sänker sig till barnens nivå och kivas. | |