Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 571

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BrokenString - Ej medlem längre2010-01-27 21:31
Antal inlägg: 1682

Ärligt så trodde jag du drev med oss jovic. Så mitt inlägg tidigare om läkarvetenskapen var menat som ett skämt. Ber om ursäkt att jag missuppfattade dej.

Men jag fattar ändå inte riktigt vad du menar för sjukdomar finns och de måste givetvis ha ett namn så det stämmer ju att de är påhittade precis som gatunamn är men gatan finns ju för det.

mretep2010-01-27 21:34
Antal inlägg: 2

*rättning av mitt föregående meddelande*
1. Jo det fanns nog i samma utsträckning men det märktes inte i samhället då man inte var lika beroende av att alla hade samma beteendemönster.

Tångkrabban2010-01-27 21:40
Antal inlägg: 118

Kraven i dagens skola att självständigt strukturera och och lägga upp sitt arbete gynnar inte barn med ADHD-problematik. De hade bättre förutsättningar i gammaldags "disciplinskola" men fasta ramar att hålla sig inom. Därmed blir svårigheterna tydligare i dagens samhälle.

MrPoon2010-01-27 21:47
Antal inlägg: 266

ADHD, eller Damp som det hette tidigare var NÄSTAN lika vanligt förr. Man har kunnat påvisa att kvinnor som röker under graviditeten ELLER om en förälder har diagnosen så löper barnen mycket större risk att själva drabbas av adhd. Mig veterligen så rökte inte kvinnor i samma utsträckning som under modern tid. Man har också påvisat att vuxen adhd också är mer vanligt än man tidigare trott. Anledningen till att fler fall upptäcks är för att fler och mycket bättre test görs idag än tidigare. Diagnosen i sig är ju inte så gammal.
Faktum är också att fler föräldrar "vägrar" inse eller fruktar att gå på en s.k utredning för om barnet får en diagnos då den hänger med hela livet.
Ang medicinering så anser ja att det är otroligt individuellt, men om det är så pass störande att det påverkar personen/omgivningen/skol a/arbete osv så bör man iaf försöka.

Efexor2010-01-27 22:12
Antal inlägg: 45

Vad trött jag blir.

Men det kanske beror på att jag har ADD och en autismspektrastörning.
Jag blir jävligt trött av jävligt mkt.

ADHD medicinerar man visst emot. Någon annan kan säkert dra detaljerna, jag vet bara att det är amfetaminliknande preparat, för jag har ännu inte fått börja med medicin mot det, eftersom jg fortfarande är gravt deprimerad. Jag förstår logiken, inte smart att ge tjack t nån som är nere.

ADHD och ADD är inte personlighetsdrag och man diagnostiserar inte utifrån nåt slags personlighetsanalys, vilket en del verkar tro.

I ungefär ett halvår fick jag gå 1-2 timmar/veckan och lägga konstiga pussel, göra nåt impulstest på en dator, upprepa ett gäng ord, upprepa ett gäng siffror, göra iq-tester med domdär jävla symbolerna och sån skit, beskriva bilder de visar, hitta synonymer till abstrakta ord, samt en intervju med min mor, en cat-scan mm mm.
Min hjärna fungerar inte som era.
Jag kan inte generalisera, jag har svårt att förstå hur man bör bete sig i olika sammanhang, vad som är för personligt att berätta etc. Och min ADD leder till att jag springer omkring och försöker göra hundra saker samtidigt och aldrig avslutar något. Jag kan inte sitta och se på tv ens. Jag måste virka och kanske försöka läsa en bok samtidigt....ja och springa och kolla msn såklart.

Av de som har asperger och/eller ADHD/ADD är det inte så stor andel som har så grava problem att de aldrig kan bilda familj, vilket någon verkade tro. På min lär-dig-om-dig-själv-jävl a-mongo-kurs har 6 av 8 familj. (7 av 8 har ADD eller ADHD i kombination med Asperger, men jag har hört att de ska börja införliva koncentrattionsstörningar i aspergerdiagnosen eftersom det är så påfallande ofta de hänger ihop, dock har jag ingen källa på detta att erbjuda.)

Vi är som vanliga människor - olika. En del gillar inte att umgås, andra gillar det. En del vill ha familj, en del vill det inte. En del klarar av att arbeta, en del gör det inte. En del gillar rött vin och en del gillar vitt vin, en del gillar hårdrock, en del gillar tomas ledin....osv osv.

Nu tror jag att jag tappade bort poängen nånstans på vägen. Men nåt annat hade jag knappt väntat mig.

Snoosy2010-01-27 22:24
Antal inlägg: 4273

MrPoon, håller helt med.
Klockrent.

Tyvärr klingar ADHD inget bra. Men många har det.

Satyra2010-01-27 22:40
Antal inlägg: 4561

Snoosy - Nejdå, jag blandar inte alls ihop begreppen, jag bara tycker att det är jämförbara syndrom/tillstånd helt enkelt. Inte i fråga om symptom utan i fråga om handikappandegrad och i oförståendet från den generella medmänniskan. ;-)

Jovic - Allt utvecklas (förhoppningsvis).
I takt med forskning/studier utvecklas namn och läkemedel för olika sjukdomar/syndrom/tillstå nd. Att man skulle ha tagit fram ett läkemedel mot t.ex adhd INNAN man "hittat på" att det fanns något som heter adhd och då "skapat" detta neuropsykiatriskt funktionshindrande tillstånd (som enligt dig då alltså inte finns) för att få en grupp människor att lura läkemedlet på, (eller hur du nu beskrev det absurda) ... var har du fått det ifrån?

Skrmf2010-01-27 22:47
Antal inlägg: 218

Efexor summerar tråden bäst av alla.

apbur2010-01-27 22:54
Antal inlägg: 9699

"Av de som har asperger och/eller ADHD/ADD är det inte så stor andel som har så grava problem att de aldrig kan bilda familj, vilket någon verkade tro. På min lär-dig-om-dig-själv-jävl a-mongo-kurs har 6 av 8 familj."

Haha, jag gillar dig!

Men jag har också en del erfarenhet av asperger och skulle nog vilja påstå att väldigt få aspergare bildar familj. Det är trots allt ganska svåra och märkliga människor och det brukar inte vara så lätt att få till det då. Den erfarenhet jag har av aspergare så är de påfallande ointresserade av familjebildande.
Kan hända att man diagnostiserar alldeles för många med aspergers syndrom, alltså fullt kapabla människor, isåfall är det bara att beklaga.

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 22:58
Antal inlägg: 6087

Gillar också efexors inlägg! Hon vet vad hon pratar om.
Men är det verkligen inte ett personlighetsdrag på något vis? som exefor själv summerar:
"Vi är som vanliga människor - olika. En del gillar inte att umgås, andra gillar det. En del vill ha familj, en del vill det inte. En del klarar av att arbeta, en del gör det inte. En del gillar rött vin och en del gillar vitt vin, en del gillar hårdrock, en del gillar tomas ledin....osv osv."

Visste faktiskt inte att det krävdes sådana ingående undersökningar som ex cat-scan när man gör en utredning! Har väl nåt att se fram emot då. he he.

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 22:59

Men kan det inte vara så apbur, att man har olika svårighetsgrader av aspergers? En del har svårare än andra att leva ett "normalt" och högfungerande liv än andra...

apbur2010-01-27 23:01

mollee, är man så "högfungerande" anser jag inte att en diagnos är nödvändig.
Är det inte meningen att man ska ha problem för att få en stämpel som ändå en diagnos någonstans innebär?

mollee - Ej medlem längre2010-01-27 23:05

jo, men man kan faktiskt ha högfungerade autism, men problematik inom vissa områden. och genom att få en diagnos får man kanske det stöd och hjälp man behöver med den problematik man är utsatt för :)
Men visst tror jag att man kan bilda familj trots att man lider av aspergers, ingen tvekan om saken :)

apbur2010-01-27 23:10

Klart man kan men det är inte så vanligt om man faktiskt lider av aspergers.

sv.wikipedia.org/wik...rs _syndrom
Hojta till om du tycker dig se en utmärkt familjefar i beskrivningen.

Vad är så svårt att fatta?

Nasty Nimrod2010-01-27 23:11
Antal inlägg: 1063

Även om en diagnos inte är "nödvändig" kan den ju ändå ställas...

apbur2010-01-27 23:13

Nej, kriterierna ska inte vara utformade på ett sådant sätt att man riskerar diagnostisera friska människor.
Man ska ha ganska uttalade problem för att få en diagnos.

konstantine2010-01-27 23:13
Antal inlägg: 94

självklart kan man bilda familj om man har asperger!

Skrmf2010-01-27 23:16

jag är mer rädd för att folk med hög normativitet och låg toleransnivå ska bli föräldrar. de är enligt min uppfattning farligare än en familjefar eller familjemor med asperger eller andra neuropsykatriska handikapp som förmodligen behandlas.

Satyra2010-01-27 23:17
Antal inlägg: 4561

Ja visst är det alltid bäst om man - som av Efexor - får ett inslag från någon faktiskt personligt berörd av ett problem. Mer rättvisande kan det väl inte bli grundmässigt, även om olika individer upplever saker olika.

Men även inom och utom diagnoser kan man tydligen vara både lika och olika. Jag har tex ingen diagnos på add, som dig, Efexor - ändå stämmer detta stycke om dig själv exakt in på även mig. ;-)

"Jag kan inte sitta och se på tv ens. Jag måste virka och kanske försöka läsa en bok samtidigt....ja och springa och kolla msn såklart."

Skrmf2010-01-27 23:17

men diagnos är ju till för att man ska hjälpa SÅ ATT man ska kunna fungera i samhället apbur.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?