Spelrum
Giraffen30
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 809

Forumkategorier

Användare Inlägg  
HumbleBug2010-04-03 23:08
Antal inlägg: 1836

"Folk vill nog gärna tro att det är så men är man lite skev från början så gör det ingen skillnad om man ser på våldsamma filmer hela dagarna, tror jag. Spelet som tråden var tänkt att handla om är en annan sak kanske. "

Vad skulle det vara för skillnad menar du, mellan ett våldtäktsspel och en film som handlar om en våldtäkt, exempelvis "Anklagad" eller "Ms. 45" ?

Midna792010-04-03 23:38
Antal inlägg: 1117

Det är en skillnad i hur våldtäkten framställs. I Anklagad som ett hemskt övergrepp och brott som männen blev dömda för. I spelet, om jag förstår det rätt, som någonting man som man får poäng för dvs ngt positivt.

HumbleBug2010-04-03 23:41

I många filmer framstår våld som positivt. Vad är det då för skillnad mellan spel och film?

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-03 23:42
Antal inlägg: 472

Jag tror bara det är HumBug alltihopa

Måns_E2010-04-03 23:44
Antal inlägg: 12049

Ja precis som du kan spela tysk nazist i vissa spel och skjuta ihjäl allierade och på det sättet få poäng.

Jag tror inte att man skall göra ett ganska marginaliserat spel till något större än vad det är. Det är japaner som har gjort spelet, japaner har massor av knäppa subkulturer, att de gör ett spel om våldtäkt kan förvisso kännas skruvat och lite olustigt, men nu finns det.

Vad skall man i så fall göra för att förbjuda spelet? Skärpa censurlagarna? Skulle det verkligen förbättra någonting?

Midna792010-04-03 23:46

HumbleBug - jag har inte påstått att det är en skillnad.

Nej Måns, jag tror inte att någon föreslagit censur av spelet, endast tagit avstånd från det.

Måns_E2010-04-03 23:48

Ja men jag frågar ju vad man i så fall skall göra mot det.

Jag tror inte att någon förespråkar våldtäkt, och om nu spelet är ett problem så vad skall man i så fall göra?

Att bara sitta och gnälla lite i ett forum på Betapet känns väl lite tandlöst om man nu tycker att detta är ett stort samhällsproblem?

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-03 23:48
Antal inlägg: 262

Humblebug, har du exempel på nån riktigt härlig film som glorifierar våldtäkt och våldtäktsmän så kan vi ju jämföra den och spelet i fråga kontra våldsfilmer och våldsspel? Annars förstår jag nog inte var du vill komma.

Midna792010-04-03 23:50

Måns - du har ju ingen aning om vad vi är engagerade i för aktiviteter utanför forumet. För min egen del räcker det gott att ventilera lite här på min lediga tid - har inga visioner om att vi Betapetare ska gå i gemensam trupp mot/för någonting på Stockholms gator. Håller mina sådana engagemang utanför forumet.

Måns_E2010-04-03 23:54

Midna:

Vad har aktiviteter utanför forumet med den här tråden att göra?

Och nej jag förstår inte riktigt ditt resonemang, men visst om det är viktigt att säga usch och fy vad omoraliskt på ett forum så ok, det kanske inte är så konstruktivt och det blir ju inte så mycket till debatt heller, men visst om man nu tycker att det är viktigt för en själv att säga det så visst.

Midna792010-04-03 23:57

Måns - du undrade vart debatten ledde, varför vi sitter här och är tandlösa om det är så viktigt. Därför påpekade jag att många av oss kanske gör mycket mer än så.

Det är inte viktigare för mig att säga usch och fy än vad det är för dig att säga emot när jag säger det.

Måns_E2010-04-04 00:01

Ja för mig så handlar det om att jag inte tycker att man skall censurera animerade spel med våldtäkt. Det tycker jag för att jag är emot censur i stort, sen så tycker jag att man inte skall förstora något som inte ens kan kallas för ett problem (jag kände inte ens till det här spelet innan jag läste om det i Aftonbladet).

Alltså att säga usch och fy har inte varit mitt mål i den här diskussionen, då jag anser att det i grunden handlar om något annat.

HumbleBug2010-04-04 00:02

Dödmetalörn:
Någon "skön rulle", spelfilm menar du nog, kommar jag inte på. Men det finns exempelvis en hel del japansk och tysk våldsporr där ute på nätet, helt lättåtkomlig för vem som helst. Män som bland annat spottar på och slår kvinnorna, skrattar och njuter av att förnedra dom. 99% fake, helt säkert, men ändå om vi nu talar om glorifiering.

Snarare finns det så mycket värre saker där ute som ungdomar kommer i kontakt med att jag undrar varför det blir så stort ståhej över ett, i jämförelse med så mycket annat, rätt harmlöst spel.

All massmedial uppståndelse kring spelet betyder bara en sak i mina ögon: Få vet vad deras ungdomar EGENTLIGEN kommer i kontakt med... Ta itu med de verkliga problemen istället...

Midna792010-04-04 00:06

Måns - som du vet är jag inte heller för censur av spel. För dig handlar den här tråden i grunden om censur vilket den inte gör för mig.

Dödmetalörn - Ej medlem längre2010-04-04 00:08
Antal inlägg: 262

Ok Humblebug, jag tycker inte man kan jämföra våldsporrfilmer med t ex Tarantino, det var lite dit jag ville komma, och det finns nog en anledning till att Brad Pitt inte varit med i en film om snygga killar som träffas för att gå ut och våldta.
En film eller ett spel som glorifierar våld är för mig inte samma sak som en spelfilm eller ett spel som glorifierar våldtäkt. Jag är inte heller för censur, det jag inte gillar är att våld och våldtäkt verkar ha hamnat under samma kategori i den här tråden.

kvaturglon - Ej medlem längre2010-04-04 00:08
Antal inlägg: 472

HB: vad ÄR då De Riktiga Problemen, menar du?

Måns_E2010-04-04 00:15

Midna:

Så då handlar den om hur viktigt det är att säga usch och fy?

Nej jag får inte ihop det, om du nu tycker att det är hemskt att sådana spel finns så borde du ju antingen tycka att det är värt att skärpa censurlagarna (och då resonera utifrån det) eller också så är det bara något som du inte gillar, och då borde väl det rimligtvis kunna avkunnas i ett inlägg?

Midna792010-04-04 00:23

Måns - bara för att du inte får ihop det, för att du tycker att det finns två rimliga alternativ och i hur många inlägg de ska avhandlas innebär det inte nödvändigtvis att det är sant och att jag måste dela din uppfattning.

Jag tycker spelet är idiotiskt naturligtvis. Jag tycker inte att vi ska skärpa censurlagarna. Det som jag reagerar över är inte spelets existens - jag tror inte att spelet i sig är ett gigantiskt samhällsproblem.
Det som är ett gigantiskt samhällsproblem, som jag är mycket engagerad i, är mäns våld mot kvinnor som är mycket utbrett. Jag tycker att spelet och alla dess försvarare är en respektlös och sorglig symbol på synen på kvinnans värde.

Censurlagar hjälper inte, men förebyggande arbete och förståelse.

Måns_E2010-04-04 00:33

Ja visst är mäns våld mot kvinnor ett stort samhällsproblem där håller jag med.

Sen är inte jag säker på att det här spelet nödvändigtvis behöver vara ett tecken på just det (det finns ju spel om i princip allting, och om man skall problematisera varje spel så blir det ju till slut lite löjligt).

Men visst att tala om attityder om sexualitet tror jag också kan vara en bra en väg att gå.

Midna792010-04-04 00:36

Ett spel där våldtäkt ses som en positiv handling är en tydlig signal på att det råder en kass kvinnosyn. Vad skulle det annars vara tecken på tycker du?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?