Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade4
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:07
Antal inlägg: 1682

"De som är livrädda för att uttala ordet "neger" är de som egentligen hyser lätt rasistiska tankar. Vi andra bryr oss inte särskilt mycket om detta ord."

Du måste skoja?

Suzy_Q2010-04-09 13:08
Antal inlägg: 75

"Robbandido" Du skojar väl nu?
Tror nog snarare det är tvärt om...

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 13:09
Antal inlägg: 459

Vi har en chef på jobbet som är negress. Svart arbetskraft, minsann.

brava2010-04-09 13:11
Antal inlägg: 1636

det är inte första gången vi har den här diskussionen... så det är antagligen rättså laddat. dock tror jag inte att det handlar om ord och ords laddning, snarare är detta ytterligare ett symptom på den (kanske) unika typen av svensk pk rasism. dvs alla som är rädda för att ta ordet neger i sin mun är antagligen också rädda för att man ska komma på dem med att hysa rasistiska tankar.

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 13:11

"Du skojar väl nu?"

Inte alls.

Dyslekso2010-04-09 13:13
Antal inlägg: 8945

Jag tror att du kan ha en liten poäng, Robban. Tester har ju visat att folk som inte har några uppenbart rasistiska åsikter ändå gör associationer mellan ras och egenskaper.

Detta sagt handlar det inte om det för min del, vill jag mena. Jag stör mig på bonnig okoll som jag anser användandet av ordet "neger" tyder på, inte på att någon kanske blir kränkt. Värsta sortens människa. :(

JuicyM2010-04-09 13:14
Antal inlägg: 326

Jag håller på Satyra..
Det är likadant med ordet "bög". Ordet i sig är ju inget negativt, men har fått en negativ klang då folk gärna använder ordet nedlåtande.. "Jävla bög" eller "bögjävel" t.ex.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:14

Larvig slutsats ni kommit fram till. Vad baserar ni den på?

Kan ju vara så också att man hyser respekt för de svarta människornas historia. Och inte heller finner det så otroligt viktigt att hävda sin rätt att få säga ordet neger.

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 13:16

Jag använder mig heller inte av ordet "neger" i vardagligt tal. Kände mig nödgad att skriva ordet nu emellertid, då det ju ingår i trådens ämne. :-)

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:17

Så en person som inte använder sig av ordet är alltså mer rasistisk än de som använder sig av ordet?

Robbandido - Ej medlem längre2010-04-09 13:18

Tror att det är ytterst få människor som säger "neger" nuförtiden. Onödigt ämne, således. Jag utgår.

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:19

Men du kan väl svara ändå på min fråga robban? Du kan väl inte kasta ur dej en sådan slutsats utan att förklara dej mer vad du menar?

Satyra2010-04-09 13:19
Antal inlägg: 4561

Minta - "När man säger neger gör man det ofta med en skämtsam, ironisk touch eller så är man nedlåtande. Det är mycket sällan ordet används neutralt om det överhuvudtaget görs."

JAG gör inte så. För mig ÄR ordet neutralt, vad än alla andra har för känsla inför det. Om man till ordet neger lägger andra ord, som i ditt exempel "negerjobb" - då blir det såklart negativt. Men jag har aldrig använt ordet neger i sådana sammanhang, om jag alls använt det.

På vilket vis skulle ordet neger ha att göra med nedlåtenhet historiskt sett? Vad i/med själva ordet är det som drar fram den parallellen? Det är ju i så fall var och ens egen koppling/fördom om neger som något undergivet/sämre som skapar den tolkningen, som jag ser det och NEJ, jag skojar inte.

Och igen - nigger - det ordet är för mig laddat på det viset ni menar att neger är det. I ordet nigger ser jag ett osynligt "jävla" före. Ni kanske ser det osynliga ordet före/efter neger, ni andra? Jag gör inte det.

Satyra2010-04-09 13:21

BS - Jag tycker Sylvia beskrev det jag tror Rob menar och jag själv också känner på ett ypperligt vis - nämligen såhär:

"Jag tycker inte ordet är värdeladdat (eftersom jag inte är rasist)"

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:22

Jag fattar ändå inte folk som utgår från sin egna uppfattning kring ordet hela tiden.
Har försökt att göra jämförelse i tråden men kanske inte hittat de bästa när jag tog ordet "gubbjävel". Men om man säger t.ex. att jag tycker inte ordet förintelse har någon negativ klang i mina öron, har man så rätt till den känslan och kan hävda inför judar att förintelsen var en kul tid för mej i alla fall??

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:24

Vill bara poängtera att jag verkligen inte tror att ni är rasister för att ni känner som ni gör inför ordet. Det är inte alls det jag diskuterar här utan den allmäna uppfattning och språkbruket med hänsyn till våra medmänniskor och samhälle vi lever i.

Järnröret2010-04-09 13:25
Antal inlägg: 375

"Jag fattar ändå inte folk som utgår från sin egna uppfattning kring ordet hela tiden".[????????????????? ?]

Vilka galenskaper du bjuder på.

JuicyM2010-04-09 13:26
Antal inlägg: 326

Ordet har ju fått en negativ och nedlåtande uppfattning eftersom det används på det sättet. Men i grund och botten är det ju egentligen inte det..

BrokenString - Ej medlem längre2010-04-09 13:31

För mej och min värld så är inte neger ett dugg värdeladdat heller. Varför skulle det vara det? Jag är vit och har inget i min historia som gör det värdeladdat.
Men om jag sträcker mej utanför min värld så inser jag att det kan ha en negativ klang för mina medmänniskor som varit med om en helt annan historia än jag har som är född vit i Sverige.
Därför utgår jag från omvärldens känsla och inte min inför ordet och väljer bort det i mitt ordförråd.

Satyra2010-04-09 13:34

BS - "Kan ju vara så också att man hyser respekt för de svarta människornas historia. Och inte heller finner det så otroligt viktigt att hävda sin rätt att få säga ordet neger."

JAG hyser också stor respekt för de svartas historia och är så jävla långt ifrån att vara rasist man kan komma. Ordet neger i sig ÄR inte nedlåtande och har ingen direktkoppling på ett nedlåtande vis kring svartas historik. Eller på vad sett har det det menar du/ni?

Ordet betyder inte slav/sämre människa etc. Gubbjävel, som du drar som exempel BS ÄR ju ett direktord av negativitet - går ju inte att tolka på annat sätt, men neger är INTE det. Eller kan du visa mig någonstans att ordet neger skulle vara ett negativt ord i sig? Det ÄR, som jag redan sagt, beroende på människors koppling till ordet som det blir negativt i så fall, för att DU och många andra genom ordet neger ser framför er det historiska.

Har förövrigt heller inte som avsikt här att "hävda min rätt att få säga ordet neger". Trams! Jag skriver ordet i den här tråden för att det är vad tråden handlar om. Använder inte ordet annars MEN ville ändå ha sagt att JAG personligen inte ser det som negativt eller drar en direktkoppling till svartas historia!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?