Spelrum
Giraffen | 20 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 2 |
Grisen Böjningslistan | 20 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 19 675 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
fansterbanan | 2010-04-19 15:46 | |
![]() | krill jag bara undrar en sak.. pa vilket satt skulle byggandet av en till moske ge storre upphov till kvinnlig konsstympning och hedersmord? bara for att svenska muslimer (varav manga sakert motsatter sig ovanstaende fenomen) beviljas bygget av en for dem helig plats att be i sa kommer inte deras handlingar och lagar sta over sveriges rikes lagar? eller skulle man ga in i mosken och plotsligt befinna sig i nagot parallellt universum dar all aktivitet ar hemilg for den ovetande omvarlden? och foljdargumentet ar naturligtvis nagot i stil med att det borjar med en moske och sa plotsligt tar muslimerna over och smutsar ner den annars sa etablierade svenska kulturen. som nagon annan sa sa har muslimerna velat bygga denna moske sedan nagon gang i mitten pa 90-talet. jag tror knappast att hundra moskeer kommer poppa upp som sma flugsvampar bara for att man "gett dem lillfingret" denna gang. | |
Steve Zissou - Ej medlem längre | 2010-04-19 15:49 | |
![]() | Eftersom Krill föraktar det svenska samhället fansterbanan, så tror han att vårt land och vår kultur kommer att falla sönder som ett korthus. Att vi kommer att gå från hustrumisshandlare till hedermisshandlare, från helgalkisar till kath-bolmare, döpa om våra barn till mohammed och att ägna oss åt skosulebombning i stället för hygglig fredlig vapenexport till terroriststater! ;) | |
Edela | 2010-04-19 16:24 | |
![]() | ErikSeger håller med dig till fullo!! | |
meimse | 2010-04-19 16:53 | |
![]() | Moskébygget på aktuell plats har det la tjötats om i flera år, så något påskyndat byggnadsnämndslov tror jag inte att det är. Blir fint med en moské där. | |
fansterbanan | 2010-04-19 17:07 | |
![]() | oj steve.. det dar later ju hemskt.. stoppa moskebygget ogona boj! | |
Cybertron | 2010-04-19 17:32 | |
![]() | om man åker runt lite i världen hittar man svenska kyrkan över allt...inte bara kristna kyrkor alltså, utan SVENSKA kyrkor. vad har vi för rätt att bre ut oss överallt, om vi inte tillåter andra människor att utöva sin tro här...särskilt eftersom de människor som nu kommer att bygga moské i Götet är invånare i Sverige, dvs svenska medborgare på samma villkor som alla övriga svenska (kristna,ateister etc) medborgare | |
bananabanana | 2010-04-19 17:44 | |
![]() | det är ju jättebra att de bygger en moské. det är skrämmande att denna diskussionen ens finns. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-19 19:22 | |
![]() | ja du steveZ. jag föraktar inte det svenska samhället, men jag föraktar naiviteten som genomsyrar det när det kommer till att acceptera allt i demokratins och religionsfrihetens namn och på fullaste allvar tro att ett samhälle och en nations infrastruktur kan fungera utvecklande i längden utan att sätta gränser för vad som är förenligt och samspelt med nationens kultur, historik, politik, religion, seder, människosyn och vardag och vad som inte är det utan att det blir större och fler problem av arten "vi/dom" och segration, klass samhällen, nivåskillnader och kvalitetsskillnader i vård och utbildning etc beroende på bostadsort, fler isolerade folkgrupper som inte har varken gemenskap eller samhörighet med övrigt samhälle etc. tittar vi på england, frankrike, usa och andra nationer som har stora grupper/orter befolkade av muslimer och bebyggda med moskeer och tycker de integrerat väl? att det är en bra lösning för samhället, ekonomin, balansen i välfärden, gemenskapen, klassuppdelningen etc? eller sitter vi tyst i tv soffan och tycker det är overkligt och att vi är jävligt glada att vi inte bor i de områdena men sedan säger i ett forum på nätet att det fungerar och är bra för oss? vad för gott för det med sig i längden för vårt land, vårt folk, vårt samhälle att ha en moskè och det denna symboliserar och stöttar, uppmuntrar till i sverige? och ja, jag är för skön för jag tror och tycker på fullaste allvar såhär. och ja, jag tycker att den kulturen och den religionen inte hör hemma i vårt land, i vår kultur och här överhuvudtaget. om de samhällen och nationer som växer upp och existerar baserade på denna religion, människosyn, livsstil, inre hierarkier och dessa traditioner är bra, lämpliga, fungerande, demokratiska, jämnställda och hållbara i längden. hur kommer det sig att dessa länder ser ut som de gör gällande infrastruktur, lagar, jämnlighet, demokrati, fred, press, censur, kvinnofrågor, utbildning, socialt, utvecklingsmässigt, inrikesstabilt, gränsnations stabilitet etc ? folk får jättegärna vara muslimer om de vill, de får komma från afrika, asien, bagdad eller vad som. det jag reagerar på är när de väljer att importera och etablera ett för nationen främmande och för väst världen ett bevisligen icke fungerande system och en sed, tro, tradition etc som inte överensstämmer och ofta är helt motsatt med vår. och dessutom ligger till grund för skälet till deras flykt från början. och kom inte och dra skrönan om att det inte har med religionen att göra utan på enstaka diktatorer. det är religionen som står till grund för deras politik, samhällsuppbyggnad och format deras vardag i generationer. fansterbanan, det ger inte större upphov till någonting, men det ger signalen att vi tycker detta är ok, att vi accepterar och respekterar islam i vårt liv, vårt samhälle, vårt land och vår vardag. inte enbart pga religionen som sådan utan de bieffekter det får på vårt samhälle ju mer vi accepterar och tyst stöttar just sådana beslut. och eftersom alla av oss inte gör det och TS fråga var just det så svarar jag bara ärligt vad jag tycker. och jag tycker inte att det ska ges något tillstånd för en moske. | |
Cybertron | 2010-04-19 19:25 | |
![]() | krill_master, men du tycker att svenska kyrkan ska ha rätt att etablera sig i Turkiet, Egypten och japan (för att nämna exempel)? | |
Sote | 2010-04-19 19:32 | |
![]() | Krill-det var ju en väldans tur att folk inte tänkte som du för drygt hundra år sedan när vi från Sverige spred oss över norra Amerika bla. Vi byggde kyrkor och spred vår tro för att inte tala om att den tvingades på de infödda. Både vårt och deras land hade nog sett väldigt annorlunda ut i så fall. Det tog faktiskt några generationer innan Svenskarna blev Amerikaner och än idag så vårdas Svenska traditioner ömt på vissa ställen i USA. | |
ErikSeger | 2010-04-19 19:35 | |
![]() | Steve Z: Underbara vändningar. Kudos! Krill: Skillnaden mellan Islam och Kristendom/judendom är inte så förfärligt stor som du vill tro. Skillnaderna i hur tron tillämpas beror på kulturella faktorer och har mycket litet med det religiösa att göra. | |
SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-19 19:38 | |
![]() | Vad blir nästa steg? Ändrade lagar? Det är dit vi är på väg.. | |
ErikSeger | 2010-04-19 19:56 | |
![]() | Sirius: Menar du att vi närmar oss sharia-lagar? Ändrade lagar har vi ju hela tiden annars. Eller du kanske fortfarande har dubbdäcken på? | |
LisaLong | 2010-04-19 19:59 | |
![]() | apbur det finns visst många svenska traditioner | |
SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-04-19 20:02 | |
![]() | es: såklart jag har dubbdäcken på. Det har alla norrlänningar. | |
stol | 2010-04-19 20:07 | |
![]() | Krillmaster Det är ingen ide att argumentera, de flesta i denna tråd har bestämt sig för att det ska finnas Moskèer och att fler ska byggas. Jag startade denna tråd för att se hur många som är för Moskèbyggen och det var som jag trodde, flesta är för. Jag var även intresserad av att se hur många skulle kalla mig för rasist och som jag misstänkte de flesta kallade mig för just det. Jag kommer inte att tycka något mer i detta ämne för jag blir bara kallad för rasist och jag tycker att du ska göra likadant. | |
ugo | 2010-04-19 20:10 | |
![]() | Ett problem med islam kontra "vårt kristna" Sverige är enligt mig att islam sätter sina regler och rättesnören över statens lagar och förordningar. Så länge muslimer sätter våra lagar och vår demokrati och jämställdhet i första rummet och hanterar sin religion som en privat sak så behöver det inte uppstå konflikter pga olika trosuppfattningar. | |
Bitte - Administratör | 2010-04-19 20:10 | |
![]() | Stol.. Svara nu på fråhan jag ställt Bitte | |
limpan__2 | 2010-04-19 20:23 | |
![]() | Kastar mig in i debatten... Självfallet måste vi i Sverige acceptera andra religioner och då även andra religiösa byggnader än våra protestantiska kyrkor om vi på fullaste allvar vill kalla oss ett liberalt och öppet samhälle som dessutom har religionsfrihet inskrivet i lagen. Var moskéer eller andra byggnader sedan placeras finns det regelverk för som verkar fungerat i detta fall. Att som motargument mot detta komma med påståenden som "testa bygga en kyrka i Saudiarabien" är så dumt att jag var tvungen att läsa det en gång till. Är det inte just den skillnaden att vi i Sverige lever i ett öppet, tolerant och sekulärt samhälle som är just det som skiljer oss från de länder som tas upp? Att då påstå att vi ska förbjuda något för att Saudiarabien har förbjudit det är en logisk kullerbytta som jag nog aldrig kommer förstå hur man lyckats skriva ner. Dessutom tycker jag det är tragiskt att se, men inte så överraskande, att många motståndare mot moskéer och muslimer i allmänhet drar världens en miljard muslimer över en kam genom att dra upp en östafrikansk sed som könsstympning, eller den hederskultur som frodas i centralasiatiska grupper. Lika lite som min protestantiska granne har något med den avskyvärda gerillagruppen Lord's Resistence Army har min muslimske kollega med somaliska eller afganska traditioner. Låt oss visa styrkan i ett öppet och tolerant samhälle istället för att sätta upp hinder mot en hel religion baserat på rädsla för det främmande. | |
krill_master - Ej medlem längre | 2010-04-19 20:23 | |
![]() | jo, väldigt många som kommenterar. men få som kan svara ärligt på de frågor man ställer? och dessutom motivera sina svar med annat än att "det är rätt" istället för svar får man endast motfrågor och undvikande kommentarer. de som har frågor ang mina inlägg och till mig kommer få svar senare, nu äta. | |