Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 278 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 12:15 | |
![]() | Yamma Vem har sagt att det var lätt? Men det är heller varken lättare eller svårare för mig än för någon annan. Alla i Sverige har samma förutsättningar till ett bra liv. | |
| Yamma | 2010-06-12 12:16 | |
![]() | Därav citationstecknen. Min poäng är just att det kanske inte är samma förutsättningar för alla. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 12:16 | |
![]() | Yamma Varför anser du att alla inte har samma förutsättningar i Sverige? VIlka eller vem har bättre eller sämre förutsättningar menar du? | |
| LisaLong | 2010-06-12 12:19 | |
![]() | Yamma..det har iofs inte med tråden att göra, du skriver att dom fattiga är överrepresenterade när det gäller brott. Det tror jag beror på att media inte skriver om ALLA brott. Rika har sina knep med dyra advokater och kontakt med media. Tror det finns en STOR grupp av "rika" som är kriminella. | |
| Yamma | 2010-06-12 12:20 | |
![]() | Det handlar inte om att anse. Alla människor är helt olika. Alla har olika bakgrund som de har olika svårt att handskas med. Ta mig som exempel. Jag har varit tillsammans med en man som nästan dödade mig. I två år blev jag misshandlad psykiskt och fysiskt av honom. Det var inte mer än ett par år sedan, och idag mår jag jättebra. Det påverkar inte mitt kärleksliv, mitt känsloliv eller mitt arbetsliv på något sätt. En annan tjej som råkat ut för samma sak kan begå självmord. Inte klara att ta sig ur förhållandet. Gå i livslång terapi. Ha problem i efterhand. Och så vidare. Det betyder inte att jag är starkare än dessa tjejer på något sätt, det betyder bara att jag lyckades hantera ett problem, förmodligen pga en miljon minimala detaljer. Så är det för alla. Vissa saker klarar vissa människor bättre än vissa andra. Så förutsättningar kan aldrig vara lika. | |
| strom9030 | 2010-06-12 12:20 | |
![]() | Då gratulerar jag dig till ett bra val wulf. Frågan är dock, är du svensk eller har du invandrarbakgrund? Anser du att vi bör avsluta "duttandet" och "pysslandet" med kriminella element oavsett härkomstst eller är det något i det du säger som skiljer svenskar från människor med utländsk bakgrund? | |
| Yamma | 2010-06-12 12:22 | |
![]() | LisaLong, delvis har det ju med tråden att göra i alla fall. =) Det är som du säger, rika begår andra brott, men om vi jämför procentantal rika som begår brott över lag med procentantal fattiga som gör det, så tror jag ändå att den fattiga blir större. Det säger ju SCB också. Nu tror jag dock inte att bråken i Rinkeby beror på social status öht, utan på ungdomssituationen. Jag jämför dem med punkare lite tidigare i tråden. | |
| DennisPlz | 2010-06-12 12:24 | |
![]() | Jag känner mig oerhört kränkt av den här tråden, så jag måste nog ut och elda bilar, kasta sten på brandmän och ambulanspersonal och avrunda dagen med att puckla på en åldring på närmaste parkering. Det finns inget annat sätt att hantera denna ilska, frustration och ångest som inläggen här skapar. Själv är jag bara ett offer för omständigheterna och har inget som helst inflytande över mina handlingar. Det är samhällets fel! | |
| Yamma | 2010-06-12 12:25 | |
![]() | Så känslig du är. Då är det nog säkrast att du spärras in, om så lite tippar lasset för dig. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 12:25 | |
![]() | Yamma Du talar om brottsoffer nu. Vad jag talar om är att ALLA människor i Sverige har samma möjligheter och förutsättningar att skapa sig ett bra liv. strom9030 Tack. Jag talar om ALLA kriminella. Duttande och pjoskande har aldrig fört NÅGON framåt i livet. | |
| Yamma | 2010-06-12 12:26 | |
![]() | Bara en liten, diskret fråga: är det NÅGON som har påstått att det är helt ok att byggnader förstörs i Rinkeby, att gärningsmännen inte bör straffas, eller att förövarna inte begår något brott? | |
| Yamma | 2010-06-12 12:27 | |
![]() | Wulf, jag undrade just vad du bygger det uttalandet på. Varför skulle alla ha samma möjligheter? | |
| Yamma | 2010-06-12 12:27 | |
![]() | Alla människor har ju inte ens samma syn på vad som är ett "bra liv". | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 12:29 | |
![]() | Yamma Nej, men det finns ett otal här som ska försöka hitta fel på samhället som har orsakat stenkastarna så mycket missnöje och utanförskap och ......och .......och .......och........så att det till slut nästan låter som om de gjort det enda rätta de arma stenkastande stackarna så eländigt som endast de har det i Sverige. Vi lever väl alla i samma samhälle och återigen med samma förutsättningar allihop. Invandrare har det till och med bättre förutsättningar i vissa fall (vilket de kan få ha om så krävs) | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 12:30 | |
![]() | Yamma Ja, och jag ställde en fråga till dig innan i tråden... Varför anser du att alla inte har samma förutsättningar i Sverige? VIlka eller vem har bättre eller sämre förutsättningar menar du? | |
| strom9030 | 2010-06-12 12:38 | |
![]() | wulf, du svarade inte på min fråga om din egen bakgrund. Hur kan du påstå att alla har samma förutsättningar att lyckas här? Om du flyttar till ett annat land, kommer du inte då att ha sämre förutsättningar att lyckas där än den som är född och uppvuxen i det landet? Om du även lägger till diverse otäckheter som krig, tortyr, masslakt, sjukdomar, svält, våldtäkt etc. menar du att människor med det bagaget fortfarande har samma förutsättningar som du och jag då? Till det kommer naturligtvis språkförbistringar, okunskap om det svenska samhället och den svenska mentaliteten etc. Vilka förutsättningar syftar du på egentligen? | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 12:46 | |
![]() | strom9030 Vill du komma fram till att invandrare har sämre förutsättningar och möjligheter än svenskar? När jag talar om samma förutsättningar och samma möjligheter förutsätter jag självklart att vi talar om människor som är fysiskt och psykiskt friska och vid sina sinnes fulla bruk. De sjuka har självklart helt andra förutsätätningar och möjligheter men det är en annan historia. Att vara invandrare är enligt mig ingen sjukdom. Ja, det är jobbigt att komma till ett annat land. Har man viljan sätter man sig dock in i det nya landets seder, bruk och mentalitet och försöker smälta in i det fortast möjligt framförallt genom att lära sig språket. | |
| shosho | 2010-06-12 12:46 | |
![]() | Yamma 12:26 ja, det finns de som tycker att det är en rättvis och moralisk kamp som ungdomarna i Rinkeby för. Kolla bloggen Röda Verb. | |
| wulf - Ej medlem längre | 2010-06-12 12:47 | |
![]() | strom9030 Vad är det du undrar med min bakgrund? Hur är din egen bakgrund? | |
| janne121212 | 2010-06-12 13:02 | |
![]() | Såna idioter som står bakom röda verb kommer allltid att finnas ( ex. Baader-Meinhoff). Lyckligtvis brukar ilskan gå över med åren när stålarna ramlar in och dom blir mer rädda om sina pengar än om sina sjuka ideal. Hoppas ilskan gär över även hos dessa Rinkebyligister när de förstår hur mycket de förstör för de andra boende i området. Tyvärr är det nog de boende och föräldrarna som måste ta itu med problemet själva | |