Spelrum
| Giraffen | 34 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 113 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Måns_E | 2010-06-28 19:57 | |
![]() | Det verkar uppenbarligen vara två läger, det ena tycker att man skall försöka hitta olika personer med skilda levnadsöden och blandade historier, det andra lägret tycker att man enbart skall utse sommarpratare som på någon mystisk odefinierad grund FÖRTJÄNAR att prata i radio. Jag köper inte det där med att man skall förtjäna något. P1 försöker väl bara göra sitt jobb och hitta en mix av sommarpratare som inte skall vara allt för homogen. Jag tycker att det är bra att det finns några stycken som sticker ut. Om man skall hårdra förtjänstargumentet så kan man ju med lätthet hitta ett dussintal sommarpratare varje sommar som inte borde få tala. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 19:57 | |
![]() | Ointressanta frågor besvarar jag inte - det har inget med formalia att göra. Din sista fråga, däremot, är intressant och jag ska fundera på den och återkomma med ett svar. | |
| ingson | 2010-06-28 20:02 | |
![]() | Och så var mitt Lindberg exempel tänkt som. Tyckte du passade lite fegt på den? | |
| bj-olle | 2010-06-28 20:03 | |
![]() | när jag beskriver sommar i p1 här säger jag ungefär att det är "en ån halv timma i radio mitt på dagen, då en person får säga sin grej, och spela sin musik. oftast är det kända människor, eller människor med speciella och intressant jobb eller historier. och det fina är att alla lyssnar! man må hata personen och tycka att deras böcker/musik/politik eller musiksmak eller whatever är sämst, men man lyssnar. det hör till nånting som man kanske inte vill sätta fingret på, men jag kallar det kärlek. vi är ett diskret folk på många sätt, men vissa saker älskar vi. det här programmet har en plats för oss." och det brukar folk tycka är sympatiskt | |
| ingson | 2010-06-28 20:04 | |
![]() | Nej, det har du missförstått MånsE vilket torde framgå om du orkar dig igenom AÖ-tråden | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:10 | |
![]() | Phelan, det var bra formulerade frågor! Jag har försökt komma på någon, men jag tror inte att jag tycker att det finns någon person som kan väcka så mycket anstöt så att det inte skulle gå att lyssna på vederbörande om den har något intressant att förtälja. Jag tycker definitivt att det finns personer som man inte bör låta sommarprata, trots att de potentiellt skulle kunna ha något mycket intressant att berätta. Om det är så att programmet direktsänds finns det personer som skulle vara alltför "riskabla" att ge lösa tyglar i ett program av typen Sommar. Exempelvis skulle jag inte vilja att en person som är dömd för hets mot folkgrupp och fortfarande är öppet rasistisk fick sommarprata. Om det vore så att plattformen skänker legitimitet och status åt personen, skulle det kunna vara ytterligare ett skäl att inte låta en person sommarprata. Just när det gäller Sommar tycker jag att legitimiteten och statusen är förhållandevis försumbar. Jag hoppas att detta var tillräckligt svar. Återkom gärna annars. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:15 | |
![]() | Om vi tar Anna Odell som exempel tycker jag att hon verkar vara en relativt riskabel sommarpratare. Jag misstänker att SR-cheferna är mer nervösa för vad hon kan tänkas hitta på i direktsändning än AÖ. Men för all del, låt AO sommarprata, vad är det värsta som kan hända liksom? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:17 | |
![]() | ingson, ursäkta om inte mitt svar var till fyllest. Han (Lindberg) sitter i rättegång just nu, anklagad för en rad våldtäkter. Jag tycker inte att han ska sommarprata nästa vecka. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:19 | |
![]() | Jag skulle vilja omformulera en mening i mitt svar till Phelan: Just när det gäller Sommar tycker jag att "statusen" är förhållandevis försumbar. | |
| Phelan | 2010-06-28 20:19 | |
![]() | EE: Du är så dryg att du först avfärdar vissa frågor som "ointressanta" utan motivering och sedan tar tag i de som du i din förträfflighet bedömer som värda att bemöta. Ska jag känna tacksamhet? Vördnad? Ha en bra tråd, adios. | |
| bj-olle | 2010-06-28 20:20 | |
![]() | du EE, om du tycker AO är riskabel kan du tänka på att de gav massa kritik åt christian luuk första gången han pratade, de tyckte han misshandlade programmets format. jag tror AO är lugn som en filbunke. om man missförstår konst för hur folk är i allmänhet så visst. jag känner henne inte, men jag tror det är rätt lugnt. sen finns ju risken för att nån SÄGER nånting provocerande eller egensinnigt, men det är väl ok? | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:23 | |
![]() | För det första har jag motiverat varför jag avböjde att svara på vissa frågor. Sedan tog jag tag i en fråga som du hade lagt ner lite tankemöda på, och så blir du sur över det? | |
| Dammen | 2010-06-28 20:24 | |
![]() | Kanske vi skall fixa en ny tråd när sommarpratandet är över? För egen del skall jag lyssna på så många som möjligt - har verkligen inga problem med detta. Öppet sinne är ett måste. Tyvärr missade jag Annika Sörenstam p gr av Konfirmation i söndags, men lyssnade till Eva Dahlgren i går och Babak Najafi idag. Båda halvintressanta enligt min uppfattning. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:25 | |
![]() | Jag skulle också tro att AO är lugn som en filbunke. Låt säga att det är en promilles chans att AÖ flippar så kanske risken är dubbelt så stor för AO. bj-olle, det är helt okej att folk tänjer på gränserna lite grann. Hur skulle annars samhället se ut i dag? | |
| ingson | 2010-06-28 20:35 | |
![]() | EE 20:10 Sedär då är vi överens. Men det krävdes en skarpare hjärna (= Phelan) för att dyrka fram det. Det räcker alltså inte med intressant det krävs tydligen också ett visst mått av förträfflighet, du nämde att inte vara fortfarande öppet rasistisk | |
| ANDERStG | 2010-06-28 20:39 | |
![]() | "Många som sommarpratar förtjänar att inte sommarprata. Och en del, som inte sommarpratar, hade förtjänat att sommarprata." - Gandalf | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:40 | |
![]() | Vet inte om "förträfflighet" är en nödvändig egenskap. Kanske är det avsaknad av vissa egenskaper (rasist m.m.) som är nödvändig. Det känns som om man får göra en bedömning från fall till fall, det är knappast lönt att upprätta ett heltäckande regelverk för vem som ska få sommarprata eller inte. Skönt att höra att du tycker att vi är överens om någonting! :) | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:42 | |
![]() | Om AÖ gick ut i pressen och sade att hon tycker att det är okej att knäppa poliser tycker jag inte att hon skulle få sommarprata. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-06-28 20:43 | |
![]() | Om AO gör en installation av sitt sommarprogram kommer jag att säga "vad var det jag sade". :) | |
| slånbär | 2010-06-28 21:17 | |
![]() | Jag tycker att Måns är inne på helt rätt spår. Även Electric och Minta har förstått den djupare innebörden av diskussionen i de båda trådarna.Det handlar inte om straff och skuld. Det handlar om att se att det kan finnas något att lära av dessa människor oavsett deras brott. Ingen människa föds ond-det är omständigheter som leder in oss på olika vägar och hur vi tar oss vidare beror även det på olika omständigheter. Det är precis som när jag hör människor döma ut kvinnor som stannar hos män som slår dom-det är väl bara att gå-bah!! har man inte sett detta från insidan så vet man ingenting om vilka mekanismer som styr människor i en sån situation. Vad driver en sån man och vad driver en sån kvinna vidare? Om människor med liknande erfarenheter inte får höras någonstans så kan ju vi andra aldrig ens börja förstå. Detta gäller alla människor. Alla är någons som eller dotter. | |