Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 837 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| arbetslinjen - Ej medlem längre | 2012-11-12 13:15 | |
![]() | När man säger att en bomullskasse är sämre än en plastpåse, räknar man med alla plastpåsar som måste produceras och transporteras under den tid en bomullskasse håller då? Gäller det fortfarande med ekologisk bomull? | |
| limpan__2 | 2012-11-12 13:46 | |
![]() | "Jag har alltså bra koll och tycker att kommunens logistik brister. Det är min åsikt grundad på mina erfarenheter" Det är väl inte kommunens ansvar att samla upp ditt skräp och köra det till ÅC. Varför ska andra vara med och betala detta åt dig? | |
| Candino2 | 2012-11-12 16:11 | |
![]() | Om experterna säger att det är dåligt att använda plastpåsar så får man väl lite på det. Eller kan det vara en konspiration mot plastindustrin som gjort att vissa länder förbjudit plastpåsar? | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-12 16:35 | |
![]() | det kan vara så att dom behöver råvaran till något annat,och i andra länder är papperspåsar förbjudna för det finns ingen skog | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-12 16:37 | |
![]() | Alla mat butiker är skyldiga att ta emot batterier | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-11-12 16:38 | |
![]() | ekologisk bommul är dyrt att framställa | |
| giggalo | 2012-11-12 17:03 | |
![]() | Alla butiker är inte skyldiga att ta emot batterier, men det finns butiker som har batteriholkar. De som säljer bilbatterier är däremot skyldiga att ta emot gamla batterier. | |
| giggalo | 2012-11-12 17:08 | |
![]() | bilbatterier då förstås | |
| blue_moon | 2012-11-14 13:29 | |
![]() | Lyssna på Plånboken i P1! Drygt 38 min in i programmet diskuteras kassar av olika slag, hur folk använder dem och vad som är att föredra. sverigesradio.se/sid...ra mid=2778 Vi förbrukar i snitt över 300 plastkassar per person och år i Sverige. De flesta av dessa är tillverkade av oljebaserad plast. Många förespråkar att dagligvaruhandeln borde höja priset för att få oss att återanvända kassarna mer, samt att specialvaruhandeln borde ta betalt för sina kassar för att minska användningen. Naturskyddsföreningen rekommenderar oss att använda biobaserade avfallspåsar, samt att ta med egen kasse till affären. ICA har tagit fram en miljövänlig kasse i polyeten, tillverkad av 85% sockerrör, som inte belastar miljön vid förbränning. En stor nackdel med plastkassar är att att vassa kanter på förpackningar kan skära hål i kassen, som sedan blir obrukbar. Dock finns det (Netto har t ex) plastkassar av kraftigare material som är tåligare och som kan användas flera gånger. Plånboken efterlyser tips på kreativ användning av gamla plastkassar. Skriv till planboken@sverigesradio.s e | |