Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 002

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 00:00
Antal inlägg: 11661

När vi är inne lite på män och kvinnor känner jag att jag måste citera från en random blogg:
"Detta snack om kvinnans rätt i samhället börjar gå mig upp över öronen.

Majoriteten av kvinnorna anser att...

Männen ska...
⟶ Besöka kvinnan först alt. bjuda på första dejten.
⟶ Ge kvinnan presenter lite då och då
⟶ Stå för transport på dejt (bil alt. taxi om det ska drickas)

Och detta snack om jämställdhet? Är det bara jag som tycker att detta verkar vara ett försök till mansförtryckt samhälle? Kvinnan nästan kräver alla dessa grejer som allt kostar pengar och som grädde på moset kräver dessa fruntimmer nu även lika lön för lika arbete...

VAD ÄR DET FÖR SKITSNACK?
Mannen måste ha högre lön än kvinnan för att kunna gå ihopa eknomiskt för att möta upp till kvinnans begär."

*Ramlar av stolen*

Delicious - Ej medlem längre2010-08-15 00:01
Antal inlägg: 11661

Ja, det är en kvinna som skrivit det där.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 08:55
Antal inlägg: 496

Om man gör kvinnor till offer så kommer dom vara offer. Jag säger dom för jag personligen vet bättre än att dras med i någon typ av majoritet som skulle må dåligt, hamnat fel i samhället, vara utsatta och allt vad det nu är. Ämnet är barnkläder, därav en stor diskussion av färger. Det här var inte en diskussion om "feminism" som dom som vill ta i det kallar det och ojämnställdhet.

Att kvinnor skulle hamna fel i samhället pga könsroller tror inte jag på, förr tror jag det men idag kan kvinnor tänka själv och agera själv, TRO DET ELLER EJ! Att skylla på det som den här diskussionen skyller på känns lika trovärdigt som att tjejer blir våldtagna för att dom har för korta kjolar.

INTE trovärdigt.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 08:56

Och jag pratar bara om Sverige eftersom att det ser helt annorlunda ut i andra länder.

gnill2010-08-15 09:28
Antal inlägg: 1942

Som jag ser det är både män och kvinnor som grupp offer för könsroller. Det betyder inte att individer är offer eller att det är meningsfullt att inta en offerroll. Verkligen inte. Däremot tror jag att vi kan förändra, om vi vill förändra. Framför alt de stereotypa könsrollerna (som jag beskrivit i tidigare inlägg).

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 09:42

Jag tror inte att någon är offer för könsroller. Har ni sett hur många killar klär sig? Och tjejer för den delen, det är unisex så det skriker om det. Könsrollet är förlegat och det är bara dom som kämpar emot det som tror att det är så stort problem i samhället idag.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 12:17
Antal inlägg: 37631

jag vet att jag är 100%kvinna oavsett kläder på barn ,vill bli omhändertagen försörjd och älskad,är fåfäng,vill vara vacker och behaga,min älsta dotter blev likadan,och jag är stolt över henne att hon blev just sån och inte feminist,skulle aldrig byta däck på bilen vill inte lära mej det heller vill stå brevid och talar om för mannen som gör det att han är fantastisk som kan flickor är rosa pojkar är blå,

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 12:20

Bra ttiittii!

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-15 12:32
Antal inlägg: 460

ttittii: Det är mycket tragiskt att du uppfostrat din dotter till någon som vill bli omhändertagen och försörjd.

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-08-15 12:33
Antal inlägg: 31064

Håller med Nilli i stort.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 12:51
Antal inlägg: 37631

hon tycker inte att det är tragisk och jag är stolt

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-15 12:53

Det är absolut ingenting att vara stolt över. Du borde skämmas, om något.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 12:59

Take Aim, är du något slags icke existerande perfekt som har rätt att döma folk till höger och vänster eller?

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-15 13:00

Nilli: Nej. Men jag har rätt att uttrycka min åsikt precis som du.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 13:09

Självklart men det här är inget forum för att sitta och vara otrevlig. DU skulle skämmas om du gjort så. Fine. Men sitt inte och agera någon slags gud genom att säga åt folk vad som är rätt och fel. Håll dig till att förklara vad du tycker ist för att döma andra.

Take Aim - Ej medlem längre2010-08-15 13:16

Behöver jag verkligen förklara varför jag tycker att det är idiotiskt att uppfostra sin dotter till en människa som är osjälvständig samt behöver försörjas och omhändertas?

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 13:20

Jag tror inte att det var riktigt det hon menade, jag tror snarare att hon uppfostrat sin dotter till att faktiskt ta nytta av vad ens man kan göra för en. Och oavsett så har inte du med andras sätt att uppfostra med att göra. Om du har egna barn så kan du ju koncentrera dig på den uppfostran.

Dessutom är det inget fel med att "dra nytta av" könsrollerna om båda är på samma nivå.

Här hemma gör min sambo allt som jag inte har lust med, sånt tråkigt som att hänga upp tvapparater på väggen och annat stereotypiskt mansgöra och jag fattar inte varför vi är dumma i huvudet för det, vi vill ha det så. Jag tycker det är sexy när en man gör "mansgöra" hahaha. Sedan kan ju jämställdshetsministern säga vad den vill.

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 13:20
Antal inlägg: 1120

ttiittii; "vill bli omhändertagen försörjd och älskad,är fåfäng,vill vara vacker och behaga"
- bli älskad, vara vacker och behaga låter ju härligt - om det är på hennes villkor vill säga, men bli omhändertagen och försörjd? Huh? Lever vi inte på 2010-talet?

Nu handlar den här tråden om kläder, men det finns ju fler grejer som är så onödigt vad gäller hon och han, t ex att han "ska" vara längre och äldre än henne. Får jag ta det stickspåret och fråga varför?

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 13:22
Antal inlägg: 1120

Hur skulle du ställa dig, Nilli, om din man faktiskt inte var intresserad av att göra sånt? Eller än värre, var urusel på det?

Nilli - Ej medlem längre2010-08-15 13:23

Haha ja då skulle jag göra det själv för jag vill att mitt hem ska vara perfekt. Det handlar inte om att jag inte kan, det handlar om att jag varken vill eller behöver. Sedan vettefan om jag hade träffat någon som inte var händig, vi träffades via nätet och låt mig säga såhär att det är okej att ha höga krav där.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?