Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vildaville2010-09-30 10:10
Antal inlägg: 9

vad är A-kassa.

En försäkring....typ hem försäkring, brand, stöld,bilförsäkring.

Så länge du betalar premien, så har du rätt att nyttja denna.

Sen om det blir högre premier på mc försäkringen.....så beror det på tex ökade stölder.

Ingen skulle väl ifråga sätta om man fick huset nedbrunnet.....å tog ut ersättning på hem försäkringen.

bara en tanke

Araknoidea2010-09-30 10:22
Antal inlägg: 783

Jag har aldrig sökt jobb via arbetsförmedlingen. Dessutom hamnade jag i en väldigt jobbig situation där jag fick sparken 3 ggr utan goda skäl. Efter det fick jag springa runt på intervjuer utan goda referenser. Kontakter gott folk, visa fram fötterna för alla. En gammal arbetskamrat ringde upp mig och frågade om hon fick rekommendera mig till sin chef. Så nu sitter jag här med 3 jobb och heltidsstudier. Ingenting är omöjligt, man får bara inte ge upp vilket jag var nära på att göra :D

TvåPunktNoll - Ej medlem längre2010-09-30 10:25
Antal inlägg: 27

är det inte bättre att visa framfötterna, än att visa fram fötterna? :P

Tinna2010-09-30 10:26
Antal inlägg: 20250

Tänk så söker man jobb som fot-modell då? ^^

Araknoidea2010-09-30 10:26

Säger man inte "visa fram fötterna" säger man "framfötterna" ? =)

vildaville2010-09-30 10:44

ville bara påskina att solidaritet......mot andra kanske inte är så dumt.....med mitt förra inlägg

har själv jobb ca 11-12 månader varje år.

har aldrig fått ett jobb genom arbetsförmedlingen.

mest genom kontakter privat.

Jag är väl lyckligt lottad.

Bor uppe i norrbotten.

Visst finns det dom som sitter på röven å väntar på ett jobb...

men ärligt tror jag att det inte är många...

skulle vilja införa ett lärnings år efter årskurs 9....

då man har möjlighet att pröva på 4-5 olika yrken.

Samtidigt har man möjlighet att visa framfötterna för förataget.

Sen kan man välja yrkesutbilndning.

För är man ung å vill in på arbetsmarknaden är det inte lätt i dagens läge.

men att man själv springer runt å försöker är inte dumt.

för dom som blir skickade från arbets förmedlingen till arbets intervju ....ses nog inte lika attraktiva

vildaville2010-09-30 10:50

tack svenska lärarinnan..:)

Ydh2010-09-30 11:10
Antal inlägg: 211

Det är klart det finns jobb! Men det är svårt att få om man bara sitter på arbetsförmedlingen och rullar tummarna. Nu säger jag inte att alla gör det, men vissa går runt och säger "åh, kan inte någon ge mig ett jobb?!" och så händer det inte så mycket mer. Vill man ha jobb måste man söka ett jobb själv.

bizzzy - Ej medlem längre2010-09-30 11:20
Antal inlägg: 3169

tvålis, om det är jobbigt för dig att se att prostitution är ett jobb så kan vi istället leka med tanken om att du blir erbjuden ett telefonsexjobb. De som har det som jobb betalar skatt och skillnaden mellan det jobbet där du ska snacka snusk och med ett telefonförsäljningsjobb där du ska propsa på att sälja grejer som inte folk vill ha är mer nära till hands. Skulle du då hellre gå på akassa än att ha jobbet som telefonsexsäljare? För det är ju trots allt så att alla har en gräns och det är det som jag vill få fram. Du vill inte se det, för det är enklare att klaga på folk som inte hittar ett jobb och skulle de då säga att de vägrar jobba som telefonsäljare så tycker du att det är för jävligt. Ja det kanske det är men frågan är om du inte själv också hade kunnat hamna i samma sits fast att din gräns kanske går någon annanstans?
Och snacket om vi skattebetalare får försörja de som går på akassa är ju så sjukt. Personen som går på akassa just nu har eller kommer att vara med att bekosta sin egen akassa och även din föräldrapenning.. Läste att du hade fyra barn. Räkna efter vad det kostar "skattebetalarna" med föräldraledighet, barnbidrag, subventionerade mediciner när de är sjuka, vab etc.. Solidaritet är något som ni moderater gärna vill slippa när ni ser andra som behöver den men själv vill ni gärna ta del av den kakan.. Sen kommer dina barn att växa upp och bli skattebetalare så det jämnar ju ut sig i slutändan men det är ju det som ni inte kan se när det gäller andra "bidragstagare"..

Araknoidea2010-09-30 11:37

bizzy

Men det är väl skillnad på att inte kunna tänka sig en typ av jobb och att inte kunna tänka sig 10 olika typer av jobb. Om man inte kan tänka sig att jobba som telefonförsäljare kanske man kan tänka sig att jobba som personlig assistent eller på mc donalds. Problemet är väl när det är ett 10-tal olika jobb man inte kan tänka sig. :)

wildman2010-09-30 11:43
Antal inlägg: 3860

Intressant tråd. Visst kan man tydligt se vilka som vill jobba och inte. Om jag ska anställa någon som skulle (vilket iof vore jäkligt korkat) erkänna att dom inte ville jobba med ett jobb för att det inte passade dom skulle jag inte heller anställa dom till det jobbet som på pappret passade dom. För lika viktigt som erfarenhet är ju viljan att lägga manken till även då det inte är kul eller jobbigt. Inga arbeten är bara roliga. Alla har sina baksidor.
YH tex har i mina ögon ändå en grundinställning som gör att jag skulle våga pröva honom även om han inte hade haft en perfekt bakgrund. Ibland kan sådant väga över till en sökades fördel. Att visa att man vill jobba, men whatever är nog en av dom tyngsta meriterna i ett CV enligt mig iaf.
Sen var det någon korkhead som sa att moderator inte ville jobba med enkla jobb, vilket bullshit. Det är väl snarare så att moderater säger att man ska jobba, inte lalla med annat. Oavsett jobb. Moderaterna hade 30% av folkets röster, tror ni alla dom har "fina" jobb?

bizzzy - Ej medlem längre2010-09-30 11:58

Arak, absolut.

bj-olle2010-09-30 12:03
Antal inlägg: 3350

jag tror inte det skulle skada att storstäda lite i organisationen på arbetsförmedlingen. som det är nu fungerar det ju bara som en flaskhals till bidrag. och alla sossar jag frågat håller med.

sen finns det ju vissa som är så dumma i huvet att de utbildar sig till något man inte kan få jobb som. tssss. puckon.

bj-olle2010-09-30 12:07
Antal inlägg: 3350

kompositörer, till exempel. her-re gud!

(enda positiva är möjligtvis att man lär sig sätta bindestreck på rätt ställe när man bokstaverar syllabiskt)

bizzzy - Ej medlem längre2010-09-30 12:08

Arbetsförmedlingen är totalt överflödig eftersom de inte klarar av att förmedla jobb som det är meningen att de ska göra. Sosse som jag är (egentligen) så kunde inte jag lägga min röst där i år eftersom deras politik de senaste åren har gått ut på att gömma siffrorna som visar hur många som egentligen är arbetslösa genom att sätta dem på olika åtgärder. Förstår därför varför de inte fick fler röster, inte hållbart i längden. Så ja jag håller med bj.

onyxea2010-09-30 13:51
Antal inlägg: 93

Jag är av den åsikten att det ALLTID finns jobb, däremot finns det inte heltidsjobb åt alla, det finns inte jobb på alla orter mm.

Jag har totalt varit arbetslös ca 2 v i mitt liv, det var när jag bodde i Göteborg och precis fått upp ögonen för att det fanns något som hette arbetsförmedlingen, när jag avslutade en studieperiod skrev jag in mig på AF och fick tid för ett möte med en handläggare, tiden från inskrivning till möte=2v. efter mötet insåg jag snabbt att dels så skulle jag inte få någon hjälp med att hitta ett jobb, de var ju inte skyldiga att ge mig ersättning innan min 90 dagars karens gått ut, dvs de tänkte inte låta mig delta i någon form av utbildning heller. Efter mötet lånade jag en dator och skrev ut mitt CV och tog en promenad i stan, 2 timmar senare hade jag två jobb, ett som extra diskare på en krog, arbetstiderna var 4-6 på morgonen lördag och söndag, lönen var låg men det är sånt man får ta.
Och det andra var ett deltidsjobb på en korvmoj, ca 6 timmar/vecka behövde korvgubben hjälp när han gjorde ärenden.
De 6 timmarna blev ganska snabbt fler och ägaren insåg fort att han med mig som hjälp kunde utöka öppettiderna och bättre klara rusningen som blev vissa timmar, jag blev anställt på heltid efter 3 månader.
De första månaderna var ingen dans på rosor, jag hade en inkomst på ca 3000 kr och en hyra på 2600:- men det överlevde jag bevisligen.

sommaren 2006 fick jag inget sommarjobb i stan, lösningen blev att veckopendla till en "sommarstad" på västkusten där en klädbutik behövde ett biträde på 50 %, jag hade inte råd med dubbelt boende så jag hyrde ut min lägenhet till "eventturister" (tyg gothia cup) under veckorna och tältade i sommarstaden, buss var inte att tänka på utan jag liftade fram och tillbaka.

jag har massor med liknade historier jag inte ska tråka er med, men det ska jag inte göra nu.

kontentan: är man bara kreativ och inte tror att alla jobb ska ge en fast inkomst på 25.000 kr/månad så är det bara att tuta och köra.
"ungdomsarbetslösheten" handlar i mina ögon mest om att unga människor har en otroligt skev syn på vuxenlivet, innan man skaffat barn och familj är man otroligt rörlig och flexibel, men väldigt få ungdomar använder det till sin fördel utan ska ha större lägenheter, bil, och aldrig behöva lägga tid och energi på att själv göra det där lilla extra (tex tälta i en annan stad om man har möjlighet att jobba lite där)

miaurora2010-09-30 14:11
Antal inlägg: 178

Het_och_cool 2010-09-29 23:13

"Ibland låter det som ett jobb - vilket som helst - är nyckeln till den ultimata frälsningen och lyckan. Så är det inte. Många jobb skapar inte någonting väsentligt eller varaktig, utan är fullständigt meningslösa. Och meningen med livet är inte att göra meningslösa saker för att fylla någon annan fickor eller statens skattekista. Att söka jobb som inte känns meningsfulla är förödande, och att därtill få nej är om möjligt ännu vidrigare. Nej, jag har bestämt för att aldrig mer lägga någon energi på ett arbete enbart för att tjäna pengar - det är som att fnaska. Jag söker numera bara jobb jag vill ha och satsar stenhårt på det. Jo, jag har för all del råd att göra så - det har inte alla. Men vad ska du göra - ljuga för dig själv för att tjäna pengar och må skit för jämnan? Nej, det finns gränser."

Bra skrivet! Mångt och mycket därför jag startade eget, fniss, så himla inspirerande, utvecklande, spännande och framförallt glädjegivande att få göra precis det jag vill och mår allra bäst av.
Ibland har man turen att hitta det i form av anställning också, så det gäller bara att inte ge upp.

Och förresten, för några år sedan testade jag att skicka CV's plus personligt brev till ett företag. Medan jag skrev ansökan tänkte jag hela tiden på att jag egentligen inte vill ha jobbet, att jag kände mig tvingad av ams att söka osv osv. Hörde inte ett skvatt - antar att jag åkte ur rekryteringsprocessen omedelbums. Några månader senare sökte samma företag fylla nya tjänster, varpå jag sökte igen, men den här gången fokuserade jag i tanken medan jag skrev ansökan, på hur glad jag skulle bli för jobbet, hur bra det skulle kännas att få ge service etc (trots att jag gick igenom enorm sorg). Jag fick jobbet, tidsanställd 3 månader. ;)
Så, tanken gör mycket, inställningen gör nog nästan allt. Det märks så väl att man kanske eg. inte vill ha jobbet, mer än man tror.

wildman2010-09-30 14:20

"Jo, jag har för all del råd att göra så - det har inte alla. Men vad ska du göra - ljuga för dig själv för att tjäna pengar och må skit för jämnan? Nej, det finns gränser.""

Självklart kan man kosta på sig det om man själv har råd med det, men man ska, inte i mina ögon, kunna ställa det kravet och leva på andras pengar.

wildman2010-09-30 14:22

"Så, tanken gör mycket, inställningen gör nog nästan allt. Det märks så väl att man kanske eg. inte vill ha jobbet, mer än man tror."

Håller med till 100%.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-09-30 14:25
Antal inlägg: 4050

Hur vet man att det är andras pengar förresten? Om man en gång har betalat mycket skatt, kan det inte vara sina egna pengar man råkar få tillbaka om man blir arbetslös?
Jag måste börja märka mina sedlar.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?