Spelrum
Giraffen39
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade66
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
945LTT - Ej medlem längre2010-10-14 19:26
Antal inlägg: 234

Är det amrikaner du menar? På andra sidan atlanten? I så fall ringde min onkel förra veckan! De har det bra där borta i det solig Florida!

bittekrstd2010-10-14 20:08
Antal inlägg: 64

För det första tycker jag att alla ni som förlöjligar andras historier här
borde hitta på något annat istället för sitta och leta inlägg och dumma er!
Varför är ni på denna sidan om ni inte tror på det?
Nu till temat och er som upplevt och tror,klart att det finns övernaturligt,oförklarlig a saker och händelser runt omkring oss,vissa har förmågan att kunna uppleva energier och vissa inte.Många saker har säkert en förklaring men vissa inte.
Här kommer en av mina upplevelser.
Flyttade in hos min sambo för två år sedan,ett relativt nybyggt hus med gammal tomt (Två hus på samma tomt har brunnit ner).Kände redan i början att "något" fanns här,nästan som om jag skulle testas.Dörrar stängdes eller öppnades,saker trillade,saker flyttade på sig,mm.Efter ett tag såg jag en skugga allt oftare,den gjorde inget ,bara fanns där och blev tydligare och tydligare.
En dag såg såg honom helt,en kille i tjugoårsåldern,lätt förståndshandikappad,hårf ärg,längd,mm.Fick även till mig att han heter Fredrik.
Började att luska lite i de förra ägarnas historia och fick veta att det bodde en kille här för många år sen med samma utseende,var förståndshandikappad,hett e Fredrik och det troligen var han som orsakade den första branden här.Han finns här än idag,kommer och går som han vill,vi lever med honom och han lever med oss.Ibland retas han och ibland varnar han för olika saker.
Det låter kanske konstigt,men han hör hemma här på något sätt!

MiniLudd2010-10-14 20:15
Antal inlägg: 309

snooosy jag undrar bara om du e på riktigt egentligen.. :p

le lou - eloge att du orkar debattera detta "ämne", stolligheterna i den här tråden slår ju alla andra trådar med hästlängder..

"varför skulle man vara mindre medial om man är välutbildad"
ja jisses..
"hur kan vissa lyfta en bil i en krissituation"
haha är det ett snällt andeväsen som hjälper till kanske..

MiniLudd2010-10-14 20:22

Wikipedia;

Det finns inte några vetenskapliga bevis för att medier kan få kontakt med andar. Skeptiker menar istället att hävdad medial förmåga kan härledas till hot reading[5] och psykologisk manipulering, såsom cold reading, confirmation bias[5] och Forer-effekten[5].

Spiritistiska medier kan, liksom andra människor som säger sig ha övernaturliga förmågor, ansöka om att testas för James Randis miljondollarutmaning, där den som under vetenskapliga former kan påvisa sin påstådda förmåga erhåller en miljon dollar.[6] Ingen har hittills lyckats påvisa någon påstådd förmåga i dessa tester. Det svenska mediet Carina Landin gjorde ett preliminärt försök den 24 oktober 2006.

INGEN har lyckas påvisa någon påstådd förmåga än. INGEN.

pion ekrot2010-10-14 20:22
Antal inlägg: 3340

Miniludd: Att du tycker det är konstigt är ju för att du gjort det bestämda antagandet att det inte existerar någon andevärld. Alla har inte gjort det bestämda antagandet. Vissa vet att de inte vet och andra tycker att de vet därför att de gjort erfarenheter som bäst förklaras med begreppen andevärld, andar o.s.v. Tro inte att du är så jäkla självklar.

MiniLudd2010-10-14 20:25

Jag säger bara INGEN.

bittekrstd2010-10-14 20:40
Antal inlägg: 64

Tyvärr går det inte att bevisa att man är medial eller ej,men den som har upplevt något,,,HAR upplevt något ,,och för det är man varken knäpp eller något annat.
VISSA upplevelser har en förklaring men inte ALLA !!!!

MiniLudd2010-10-14 20:41

Att inte ens ett sk proffs inom detta område har lyckats bevisa någon som helst förmåga än säger väl en hel del??

Jag känner ofta en kall vind om ryggen när jag sitter på jobbet, det löses alltid med att man ber någon stänga fönstret..

Nej, jag köper inte sånt här för fem öre. Mer än fem öre tjänar dock tyvärr dessa medier på sina tjänster..

Sen är det också ofta många troende som säger att man måste se upp och gå till ett "seriöst" medium. Haha.. Men snälla rara människor..

dracena2010-10-14 20:43
Antal inlägg: 459

Slå upp argument from ignorance, argument from personal incredulity.
Problemet är att många vill tro på ngt övernaturligt, de vill inte att det ska finnas en rationell förklaring så de bryr sig inte om att försöka hitta en.

twistedmind2010-10-14 20:50
Antal inlägg: 123

Jag spelar mot döingar varje dag.

MiniLudd2010-10-14 20:53

dracena - jo precis... synd bara att folk tjänar kosing på sånt här och att det görs en massa tramsiga program om egentligen då ingenting.

bitte - Men VARFÖR går det aldrig att bevisa dessa mediala förmågor då om de nu VERKLIGEN finns där? Ett test är ju uppenbarligen utformat för detta men ingen klarar provet, varför?

pion ekrot2010-10-14 20:54

Problemet är att många inte vill tro på ngt övernaturligt, de vill inte att det ska finnas en irrationell förklaring så de bryr sig inte om att försöka hitta en.

dracena2010-10-14 20:57
Antal inlägg: 459

Irrationella förklaringar är jättelätta att hitta (på).

MiniLudd2010-10-14 20:58

Pion - jamen kom med nåt konkret då, varför ska jag tro att en kall vind är någon döing istället för att koppla ihop det med att fönstret är öppet?

pion ekrot2010-10-14 21:00

Äh. Jag stör mig mest bara på att man kan tillåta sig själv att bli så tvärsäker över att någonting inte kan existera utanför det som vi genom vår tid och kultur lärt oss inte finns.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-14 21:03
Antal inlägg: 4050

Jag undrar varför en knackning utan tvekan är en knackning från ett spöke och inte bara en knackning...
Förklaringen är ofta att "det var ingen annan än jag där". Inte "det lät som en typisk spökknackning".
Det knackar lite då och då i detta hus, framförallt på kvällen. Jag hör inte skillnad på knackningar gjorda av en människa och knackningar som uppkommer av att exempelvis nåt föremål som ligger på bron slår emot ett annat pga blåsten.

MiniLudd2010-10-14 21:04

Och jag stör mig på att folk inte vill ta till sig FAKTA i denna "upplysta" tid. Kan ni inte göra det där testet då allihopa så ser vi hur det gick sen?

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-14 21:04
Antal inlägg: 4050

"Äh. Jag stör mig mest bara på att man kan tillåta sig själv att bli så tvärsäker över att någonting inte kan existera utanför det som vi genom vår tid och kultur lärt oss inte finns."

Det är ju Andra Sidan som är tvärsäker. "Och där fick jag mitt bevis".
Så tror jag inte skeptiker tänker utan alternativa förklaringar till spöken är fortfarande modeller, ingen sanning.

MiniLudd2010-10-14 21:09

Jag såg ett program med en kvinna som hävdade att det spökade i hennes hus, en lampa tändes och släcktes "utan förklaring". Spökjägare skickades ut och fann att det var när hon gick på en viss golvbräda som lampan fick ström och därför lös upp. Kvinnan vägrade dock att ta till sig detta och alla andra bevis på att det inte fanns några spöken i huset.

Stackars uppskrämda barn måste bli med såna föräldrar säger jag bara..

Har ni anmält er till testet än? :P

twistedmind2010-10-14 21:11
Antal inlägg: 123

Url till testet?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?