Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade72
Mobilspel
Pågående18 834

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildcard2010-11-03 08:44
Antal inlägg: 1966

Uisge-beatha:
Jag vet inte hur just din kropp är uppbyggd, de flesta av oss mår bäst av att äta blandat. Vilka proportioner man skall använda sig av får man prova sig fram till.
Jag äter inte överdrivna mängder kött eller fett, trots min LCHFkost.
Du är inte vegetarian av moraliska skäl, då?

Jag trodde lääänge att jag var allergisk mot laktos, vilket visat sig vara HELT fel. Det var mjölet och sockret som ställde till det i min mage och med mitt blodsocker.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-03 08:48
Antal inlägg: 1338

Nope. Jag är det för att jag mår bättre rent fysiskt. Under min senaste hälsoundersökning var mina värden helt perfekta avseende det som har med kosten att göra. Läkaren sa att jag skulle fortsätta med den kosthållning jag har...varför det inte känns helt självklart för mig att blandkost skulle vara optimalt för min kropp. Jag tankar den med allt bränsle den behöver uppenbarligen.

wildcard2010-11-03 09:01
Antal inlägg: 1966

Kul för dig men det gäller inte för mig! Jag skulle inte orka träna så mycket som jag gör om jag bara åt grönt!
Träna måste jag för att min nacke och axel inte ska sluta fungera...

Jag har kollat in i min mun och där finns tänder som är avsedda för både kött och grönt, det säger mig att jag ska äta både och.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-03 09:04

Nej, jag har aldrig påstått att det gäller för dig, eller för någon annan överhuvudtaget...det jag säger är att det gäller för mig. Det jag reagerar på är att vissa menar på att det som gäller för dem också gäller för mig - det är helt enkelt inte sant - oavsett hur mina tänder ser ut.

YamahaJet2010-11-03 09:26
Antal inlägg: 2239

Usige, jag blir inte provocerad av ditt val att äta små kvantiteter kött, jag tror på dig när du säger att det har med ditt matsmältningssytem att göra - däremot tycker jag det är synd och jag tror det är ett resultat av otillräcklig köttkonsumtion antingen i drabbad generation eller tidigare generation. Som le-lou tidigare länkade - gorillans matsmältningssystem saboteras tydligen relativt snabbt till att inte hantera animaliskt protein när de inte får sådan kost, och detsamma får antas gälla människan.

Jag dömer inte dig, jag vill hjälpa dig. Jag hade velat ge dig kött, av olika slag, först kokt i små mängder en gång om dagen, sen mer och mer, grillat, slutligen blodigt. Det hade gjort underverk med dig.

I övrigt älskar jag le-lous förhållningssätt till sin lokala vegeterian, även om det ytterligare är ett tråkigt exempel på vem som egentligen är mannen i etniskt svenska hushåll.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-03 09:33

hahaha :) Well, som "tröst" så är jag uppvuxen på ren och älg. Där jag kommer ifrån var grönsaker dyrt och inte så väldigt aptitligt heller. Lång frakt av en frusen gammal tomat från Skånes växthus eller en paprika från ännu mer fjärran vidder var inte så viktigt. Jag har alltså provat på både och under långa perioder. Jag har hjälpt mig själv genom att sluta äta kött - och då åt jag ändå mestadels vilt - vilket enligt mig är bättre och renare kött än ko tex. Jag har älskat köttsmaken av lamm och vilt.. det är inte det. Jag mår bara bättre utan - och nu tycker jag faktiskt inte det doftar så angenämt från grillen längre :) Simple as that.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-03 09:35

Fast i sanningens namn vet jag inte om vilt är bättre än ko :) Det har bara känts så när man käkat det.

YamahaJet2010-11-03 09:44

Exakt, du är uppvuxen på kött och därför blev du också smart och vettig. Det är därför jag vill hjälpa dig tillbaka till min värld - du anger fysiologiska skäl till din veganism istället för klimatpolitiska eller vad nu andra har för anledning.

Vilt är för övrigt oändligt gott och jag avundas dig som haft lyxen att växa upp på sån diet. Jag sitter och funderar på hur jag hade blivit om jag själv unnats kraften från älgkött i barndomen, jag hade nog nått två meter och haft en sällan skådad muskelstruktur. Visst finns det vilt att köpa i disken ibland, men det kommer i enorma klumpar som jag inte riktigt vet vad man ska göra med. Är usel på att skära, koka eller vad man nu måste göra.

le-lou2010-11-03 09:53
Antal inlägg: 17500

ts lillasyrra - ja gud så respektlöst eller hur, sånt får man absolut inte skoja om! :D

Mimikryp2010-11-03 09:59
Antal inlägg: 9057

Både och.

Scarpetta - Ej medlem längre2010-11-03 10:49
Antal inlägg: 1154

Varför inte både och ?

Palini2010-11-03 10:54
Antal inlägg: 1381

Både och såklart. Helt underbar tråd för övrigt.

Yama... Ärligt talat, mannen. Du har aldrig funderat på att göra karriär som stand up-komiker? Och det var faktiskt menat som en komplimang. =)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-03 19:12
Antal inlägg: 4050

Om man ska vara krass... är människan skapt för att cykla.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-03 19:34
Antal inlägg: 9204

nja, jag tänker också på en fysisk aktivitet som människan tycks vara skapt för. iaf min babe. men det är inte cykling.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-03 19:39

Köttätare är ofta slarviga med fibrer och gör nr 2 sällan. Då börjar de dricka 5 liter grädde om dagen och upptäcker den laxerande effekten.

miaurora2010-11-03 19:47
Antal inlägg: 178

Uisge-beatha 2010-11-03 07:48

Väl talat, håller med till 100%.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-11-03 19:53

Åh, medhåll värmer som en mustig linsgryta i magen :)

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-03 19:55
Antal inlägg: 299

Larvbrud 2010-11-03 19:39
"Köttätare är ofta slarviga med fibrer och gör nr 2 sällan. Då börjar de dricka 5 liter grädde om dagen och upptäcker den laxerande effekten."

Inom vegetarismen anses den som gör nummer 2 bara en gång om dagen vara förstoppad.
Det vore intressant med en beta-tråd om hur ofta folk gör nr 2 och om de då är veggisar eller köttätare.
Nån som känner sig manad att öppna en sån tråd? ;)

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-03 20:03

Såg en sån tråd i ett annat forum. Fast där var bara muskelbyggare som åt en massa konstiga tillskott... Uppåt 5-6 ggr om dagen var inte konstigt i det gänget.

YamahaJet2010-11-03 21:41

Sen jag flyttade hemifrån har jag i princip bara livnärt mig på kött, och aldrig någonsin ätit sallad till maten. Jag har märkt en viss överkänslighet mot fibrer sen dess, skulle jag få för mig att äta musli till frukost så uppkommer en, milt sagt, laxerande effekt. Grädde ska vi inte tala om, äter jag ens en tårtbit så är jag långtifrån den kaxiga serben timme 2-24 efter intaget. Snarare Bambi på Kosovo.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?