Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bommarna | 2011-05-19 20:19 | |
![]() | YJ skola om dig till lärare! Du verkar avunsjuk på deras lön! | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-19 21:10 | |
![]() | Låt mig börja med att skriva: Jag vet att just mattelärare läser samma kurser som (vissa) teknologer. Så det är riktigt att i just det ämnet håller lärare fortfarande en bra standard. Nog om detta. För det i alla fall jag har diskuterat tidigare i den här tråden är lärare i allmänhet. Och jag blir trött när jag ser att vissa skriver saker som att man inte ska uttala sig om man inte själv är lärare och så vidare. Man kan faktiskt ha sett en hel del även om man inte är lärare - och det har jag. Något fel måste det vara på lärarutbildningen när till exempel en person som har försökt läsa engelska på universitetet och totalt misslyckats med det (och observera att det inte handlade om att vederbörande inte la ned den tid som behövdes på studierna - tvärtom!) helt plötsligt har VG på en kurs på lärarutbildningen? Den här personen känner jag dessutom till från gymnasietiden och vi kan väl säga som så att det inte var skolans A-student direkt. Jag känner till många fler exempel, där man först misslyckats med studier på universitets- eller högskolenivå för att sedan haka på en lärarutbildning ("jag kom in där") och lyckas hanka sig fram. Jag VET att vissa examinationer har gått ut på att sitta i en ring på golvet och diskutera! Jag VET att en person som läste till lärare i svenska (!) gravt misslyckades på ett språk- och stavningstest (alltså en person som inte hade hoppat av sin utbildning utan gick kvar där). Behöver jag fortsätta? Visst sjutton kan man veta mycket om vilken usel standard lärarutbildningarna håller utan att ha varit inne på någon av dem. | |
| pms | 2011-05-19 21:27 | |
![]() | Tommy 1979 *************** Dina ord värmer mitt hjärta. Jag är lärare och känner mig mycket stolt över att få vara det. Tack för dina ord. :) | |
| Labyrint | 2011-05-19 21:47 | |
![]() | "Lärarutbildningen" är ju rätt bred och den varierar en hel del mellan vilka ämnen man läser. Sedan ser den dessutom olika ut på olika universitet. Att man någon klarar lärarkurser bättre än språkkurser, vad är konstigt med det, det kanske passade henne eller honom bättre? Sedan behöver personen även ämneskunskap för att bli lärare, engelska kanske inte var något att satsa på då? Sista exemplet känns helt oförståeligt. Jag vet också folk som misslyckats på tentor. På alla möjliga program. | |
| pms | 2011-05-19 21:50 | |
![]() | Och det vi talar om nu är ju lärare. Lärarens främsta uppgift, det hörs på namnet, är att lära ut. ***************** Exakt-håller med, så låt mig då få göra det som jag är proffs på samt även brinner för=undervisa. Låt mig "slippa" allt det andra som omfattar min vardag -nämligen oändligt många administrativa uppgifter, göra diverse "vaktmästarjobb", möten hit och dit. En allra sista vädjan: Låt mig slippa vara förälder till ditt barn..... | |
| le-lou | 2011-05-19 21:58 | |
![]() | vad menar du pms ? med det där slippa vara förälder till ditt barn? Utveckla gärna, blev nyfiken på hur du menar. | |
| slånbär | 2011-05-19 22:09 | |
![]() | pms-låter som den sämsta varianten av lärare -en som inte vill ha föräldrakontakt. Eller vad menar du? Barn som inte har stöttande föräldrar göre sig inte besvär? Är dom en belastning för dig i ditt uppdrag? Vill du bara ha duktiga små skötsamma elever med föräldrar som klarar av att hjälpa till med läxor och inte sitter på en massa jobbiga bokstavskombinationer som stökar till det? | |
| pms | 2011-05-19 22:14 | |
![]() | .vad menar du pms ? med det där slippa vara förälder till ditt barn? Utveckla gärna, blev nyfiken på hur du menar. ****** ...att inte behöva ringa Pelle, Kalle, KAjsa, Lisa, Olle för att de ska komma upp på morgonen, eftersom mamma/pappa inte hinner/orkar/kan/vill(??? ?) väcka Pelle, Kalle, KAjsa, Lisa, Olle. Att slippa ta med kläder hemifrån så att Pelle, Kalle, Kajsa, Lisa, Olle kan vara med på gymnastiken.... | |
| pms | 2011-05-19 22:14 | |
![]() | ...namnen är påhittade...dvs... | |
| pms | 2011-05-19 22:31 | |
![]() | pms-låter som den sämsta varianten av lärare -en som inte vill ha föräldrakontakt. Eller vad menar du? Barn som inte har stöttande föräldrar göre sig inte besvär? Är dom en belastning för dig i ditt uppdrag? Vill du bara ha duktiga små skötsamma elever med föräldrar som klarar av att hjälpa till med läxor och inte sitter på en massa jobbiga bokstavskombinationer som stökar till det? ****************** Självklart har jag föräldrakontakt(och tro det eller ej)men en god sådan (även med de föräldrar som "brister")så pass proffessionell är jag i min yrkesroll. Jag ger aldrig läxor eftersom jag anser att de gynnar de "redan duktiga eleverna"och stjälper de elever som har det "tufft". Vi har startat läxhjälp där elever får hjälp av oss lärare i alla de teoretiska ämnena och det är uppskatatt av såväl förälder som elev. | |
| pms | 2011-05-19 22:34 | |
![]() | ..uppskattat ska det stå...bäst att rätta till annars blir det väl påhopp om stavning etc.... | |
| pms | 2011-05-19 22:34 | |
![]() | ...god natt alla:) | |
| le-lou | 2011-05-19 22:53 | |
![]() | ska lärare ringa hem och väcka barn? Skojar du ? Eller ta med kläder? Det ingår väl knappast i ditt jobb, ta inte på dig sånt så slipper du ju? | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-05-19 22:57 | |
![]() | ''...namnen är påhittade...dvs...'' Antingen är pms påtänd eller så kan hon inte uttrycka sig som en vuxen människa. Jag vet inte vilket som oroar mig mest, men för protokollet skulle jag gärna veta vilket ämne hon undervisar i. Gymnastik, får man hoppas. | |
| le-lou | 2011-05-19 22:59 | |
![]() | gynnar läxor de duktiga eleverna ? det där var hemskt uttryckt faktiskt. man ska medvetet sänka den som är duktig? huga. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2011-05-19 23:03 | |
![]() | Oj....så det "redan duktiga" ska inte få komma framåt i sin utveckling? :O | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 00:16 | |
![]() | läxans vara eller icke vara kan vi väl lämna därhän i den här debatten, den har knappast med lärarnas löner att göra | |
| jaapconrad_ - Ej medlem längre | 2011-05-20 00:21 | |
![]() | Jo, det har det. Har man befängd syn på läxläsning och grava problem att uttrycka sig i skrift så får man nog finna sig i att ha en låg lön, tyvärr. Hela debatten om lärarnas löner bottnar ju i den undermåliga lärarutbildningen och de låga kompetenskraven i skolan. När så en användare här i forumet dyker om och verifierar varenda fördom om intellektuellt utmanade lågstadielärare (med viss reservations för att pms är ett troll) så är det ju inte utan att man kan fundera lite på det. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-05-20 00:39 | |
![]() | jaapconrad_, vad som är en "befängd syn på läxläsning" kan diskuteras. Huruvida det är vidare vuxet att insinuera att en meningsmotståndare är påtänd är också en öppen fråga. Jag kan tycka att du har en befängd syn på hur en vettig debatt ska genomföras, fast det var kanske inte ditt syfte? | |
| Dumblondin - Ej medlem längre | 2011-05-20 01:17 | |
![]() | Hittade en artikel som jag själv tyckte var intressant och lägger en länk: www.newsmill.se/arti...ns -f-rfall | |