Spelrum
| Giraffen | 49 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 18 942 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| StefanPett - Ej medlem längre | 2011-06-18 18:47 | |
![]() | Tyvär är det väl så att de unga ofta får sina rollmodeller från vuxen världen ,När det gäller supande finns det gott om vuxna "föredömen" i riket. | |
| petidin | 2011-06-18 19:03 | |
![]() | Jag tycker att det är konstigt att flera trycker på att "Faktiskt inte alla studenter gör så", eller att "man inte ska generalisera". Hur ska över huvudtaget en diskussion kunna föras om man aldrig får generalisera? Dessutom gäller ju ämnet stökiga studenter som beter sig illa och inte ett påstående om att 100% av alla studenter i hela landet beter sig likadant. | |
| Nai Harn - Ej medlem längre | 2011-06-18 19:08 | |
![]() | om jag skulle påstå att xx är tjuvar, gapiga och otrevliga för att min erfareneht är att ALLA jag stött på ÄR såna så skulle jag inte vara bli lynchad för min osmakligher utan oxå säkert göra mig skyldig till hets mot folkgrupp. det sneare skulle inte gälla vid skitsnack om studenter men varför då egentligen det första?? klart att vissa människor beter sig illa vid olika tillfällen. men det är väl ändå DE som göret, inte alla andra?? | |
| Måns_E | 2011-06-18 19:11 | |
![]() | Vem har påstått att alla studenter bajsar på gräsmattor och slår sönder utemöbler som inte tillhör dom? | |
| hothothot | 2011-06-18 19:29 | |
![]() | "ta studenten = svineri Vad har hänt med studenten nu för tiden? Det är ju värsta fylleslaget och svineriet?" Dessa första meningar av Le-lou känns exempelvis ganska generaliserande. | |
| petidin | 2011-06-18 19:47 | |
![]() | De var generaliserande ja. Det är det jag menar. Tycker att det skulle bli löjligt om man skulle vara tvungen att hela tiden behöva understryka att inte exakt alla beter sig exakt likadant, det vet vi ju redan. Det kan man ju applicera i vilket sammanhang som helst. Frågan berör ju dessutom huruvida studentfirandet som företeelse generellt har blivit mer dekadent. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-06-18 20:01 | |
![]() | Det är bra skrivet, petidin, synd och märkligt bara att det ska behöva påpekas. Men det här grundläggande tankefelet gör många i diskussioner. Skriver någon till exempel "det faktum att män slår kvinnor" så kan man ge sig på att någon ur begåvningsreserven dyker in och påpekar att det minsann inte är alla män som slår kvinnor. Så det så! Generaliseringen är ett av den tänkande människans främsta verktyg i problemidentifiering och problemlösning. Det kan väl inte vara så svårt? | |
| Nai Harn - Ej medlem längre | 2011-06-18 20:04 | |
![]() | enklast å smartast är kanske att skriva vad man egentligen menar? och menar man då att några få är sviniga så skriver man det opch beskriver varför. menar man att alla är det så skriver man som ts. för det är inte så att studenten ÄR sån som ts beskriver. hon hade otur | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2011-06-18 20:17 | |
![]() | Ja, det ungefär så här jag menade alltså. Se ovan. | |
| kranglan | 2011-06-18 20:25 | |
![]() | Framför allt har de ju inte direkt tagit studenten, utan de har gått ut gymnasiet En väldig skillnad mot förhören på sextiotalet och bakdörren vissa fick smyga ut genom när de misslyckades. Visst kan man fira att plugget är slut, men vad är prestationen? Är den värd hysteriskt partajande? | |
| le-lou | 2011-06-18 20:36 | |
![]() | hothot, du var mig det envisaste som gått i ett par skor. Jag skrev så eftersom här är studenten ett fylleslag utan dess like - got it? Är det inte så hos dig, grattis. Men du kan väl ta och läsa vad jag skriver (mer än en rad) istället för att haka upp dig på en mening. Det handlar om läsförståelse, folk som är dåliga på det hakar gärna upp sig på enstaka ord eller en mening och fastnar gärna där, eftersom de inte kan tolka innebörden i det som vill framföras. Det begriper vilken idiot som helst att inte ALLA studenter beter sig så - det har jag också skrivit ett antal gånger. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-18 21:31 | |
![]() | kranglan ,varför skriver du så?nu tar dom studenten ,vad som hände på 60 talet är inte relevant ,alla utom min son var asfulla vad dom gjorde och inte vet jag inte,dom gapade och skrek och kastade ölburkar stan såg ut som ett slagfält dagen efter,om detta är kriteriet för att ha kul,ja då vet inte jag | |
| Måns_E | 2011-06-18 22:57 | |
![]() | Ja ja, vi vet att din son är nykterist och duktig ttiittii. Dock så menar jag att dricka några öl, bli lite glad, och i allra värsta fall spy i en toalett och säga något dumt till några gamla klasskamrater som även de är lite för onyktra (bortsett från de ordningsamma nykteristerna då) inte skall jämställas med att bajsa i främmande människors trädgårdar och spela musik för ett helt bostadskvarter på 140 dB en torsdagsmorgon kl 04:00 | |
| Megaherz | 2011-06-20 09:45 | |
![]() | Tycker synd om le-lou, sånt ska inte hända! Respektlöst av ungdomarna - du har verkligen haft otur! Min student (2008) var också rätt blöt, men vi hade vår fest i ett industriområde där lite skrik inte skadade någon.. Jag - och de flesta i min klass - kände dessutom inte en sån renodlad glädje man alltid hört talas om. De flesta av oss var lite rädda för morgondagen - skolan är färdig och imorgon står man arbetslös där. Läskigt var det. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-06-20 10:01 | |
![]() | haha måns-e | |
| mats201 | 2011-06-20 11:29 | |
![]() | ttiittii, "alla utom min son", du generaliserar rätt friskt, eller har du fog för att ALLA andra var asfulla och kastade ölburkar utom din son (som tror att han hamnar i helvetet om han smakar på alkohol?) | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-20 11:50 | |
![]() | i hans klass var han den enda som var nyckter.läs bakåt i tråden jag missade att skriva det i sista inlägget,dom andra i hans klass var inte bara fulla dom var askalas,helvetet? jag vet vad alkoholen ställer till med och det tror jag du också vet,det sjuka är att vi som inte dricker hela tiden måste förklara varför,medan dom som dricker varje helg anses som fullt normala,går man ett steg längre så vet vi att steget mellan bruk och missbruk är hårfin,det finns inget av människan skapat som ställt till med så mycket problem som alkohol och ändå är det "normalt".misshandel,mord ,börja med tyngre droger,annan kriminalitet,stöld,skitan de i rabatter,kissande mot garage portar,dödsfall,drunkning ,mordbränder ja listan kan göras hur lång som helst och ändå ska dom som väljer bort skiten behöva försvara sig,det är sjukt | |
| Yonderboy - Ej medlem längre | 2011-06-20 11:59 | |
![]() | Att spy på sådana här händelser är att ha TAGGARNA UTÅT ÅT ALLT SMÅTT. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-20 12:03 | |
![]() | jag tror inte studenterna är beredda på att städa efter sig dagen efter,utan det är andra som får ta rätt på skiten,och för dom är det nog inte så smått | |
| le-lou | 2011-06-20 13:26 | |
![]() | eller som mitt ex som jobbar inom securitas berättade om ..i en skola utanför stan här har de som "tradition" att natten på studenten åka till skolan och trasha den. De slår inte sönder saker, men det ska hällas ut sopor, gödsel, toapapper ska slängas överallt och så självklart klottra avgångsåret. Känns ju också intelligent, dels att göra detta och dels att polis får lägga resurser på att ha koll på en skola hela natten. Kanske är det bara i vår landsända sånt här händer, men jag tvivlar. | |