Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 986

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Måns_E2011-07-22 03:31
Antal inlägg: 12028

Hur kan du veta det? De kanske ljuger?

Man kan inte veta någonting inte ens att 2 + 3 = 5. Alla kan ju ha ljugit för dig i alla år. Kanske inte så rimligt, men du kan ju omöjligtvis veta.

Lokex2011-07-22 03:34
Antal inlägg: 605

Nej, ingen Gud, tråkigt men så är det

Måns_E2011-07-22 03:35

Vilket vill säga att det alltid är en rimlighetsbedömning utifrån andra fakta när vi säger oss veta någonting.

En Gud/skapare är fullständigt orimlig för mig. Och jag har inte sett något som skulle kunna peka för det, jag är fullständigt övertygad om att det inte finns någon Gud/skapare.

difkepan2011-07-22 03:40
Antal inlägg: 161

Problemet med den här diskussionen är att det uppstår en hel del missförstånd. Matematik är nog det enda som alla är ense om där finns de otvetydiga sanningar som inte har med inlärning att göra. Gud existens kan man förstås diskutera och jag respekterar att det finns människor som både tror och inte tror, men veta kan ju ingen göra och det gäller naturligtvis i en mängd frågor. Listan kan göras hur lång som helst. Jag förstår hur ni menar, inte minst Måns, men jag tycker att det är viktigt att man skiljer mellan tro och vetande i den här frågan. För egen del så har jag inga problem med att få ihop en Gudssyn med evolutuionen eller naturläran, för mig går de hand i hand och jag är förvånad över att inte fler troende ser det.

dracena2011-07-22 04:32
Antal inlägg: 459

Lewarcher
"Wittgenstein lyckades f.ö. med att i samma skrift både bevisa och motbevisa Guds existens"
Källa? Såvitt jag vet tog han tillbaka det efter kritik, dv.s. han insåg att han begått misstag.

difkepan:
"Jag tror inte det är någon som säger sig hata Gud här"
Jag antar att ovan var till mig ang. följande jag skrev:
"Till er som hävdar att ateister hatar gud"
Kommentaren var tänkt till StefanPett och EpsilonNoll (och till de möjliga individer som bara läser tråden men inte deltar och vidhåller ovan) som i.o.fs. inte har sagt det i den här tråden men i "Trosuppfattning" och "Extrema Ateister".

Ska imorgon ta tag i din uppfattning om vad som konstituerar tro och vetenskap respektive.Natti

difkepan2011-07-22 05:39
Antal inlägg: 161

Jag förstår, det kan ha varit jag som misstog mig. Många som skriver nu.

promenad - Ej medlem längre2011-07-22 07:10
Antal inlägg: 3995

Det gör väl det. Men folk förstår så lite. Dock r det svårt att se hur man ska klara sig att leva som människa utan tillit.
Även om man hade tillit? Och det inte lyckas, finns då en gud?

Guldplate2011-07-22 08:52
Antal inlägg: 1212

Jag kan tycka det är lite lustigt att en del hävdar att de bara tror på saker som är vetenskapligt bevisade. Mycket av det vetenskapen säger är nämligen inte 100% bevisade fakta utan teorier som vetenskapen anser troliga. Man ägnar dock mer tid och får mer resurser till att försöka bevisa sina olika teorier och kan många gånger hävda att en teori är vetenskapligt bevisad då det finns fler fakta/argument som talar för att den är korrekt än vad som talar emot det. Fast så länge de inte är 100% bevisade så kräver de att man har en tro på att de är sanna...

annakvack2011-07-22 09:27
Antal inlägg: 76

Det gör han nog! Grannfrun gapade i natt..oh gud..oh gud..!

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-07-22 09:38
Antal inlägg: 493

"Genom tron förstår vi..."
...att lära känna Gud..."
"...Abrahams tro räknades som rättfärdighet..."

Vi har chansen att få börja en relation med Gud och först då inser vi sånt som vi tidigare faktiskt inte har haft perceptionell förmåga att ens tänka oss. Denna relation som till en början känns som en 100% envägskommunikation blir, om man vårdar den som ett spädbarn, en existentiell nödvändighet - en förälskelse.(Och såna brukar man alltså inte behöva "bevisa".
Rekommenderas att varje morgon be till Gud; förklara sin vilja att närma sig, nollställa sig emotionellt - erkänna sitt beroende av hans måttstock (såna befinner sig alltid utanför mätobjektet...).
Vi kan/bör inte föreställa oss Gud. Den enda som gett honom ett ansikte är just Jesus Kristus så därför läser jag t.ex. Johannes eller Markus evangelium och förundrar mej över den enormt kortfattade, kondenserade och upplysta visdom som rinner ut ur texten!

StefanPett - Ej medlem längre2011-07-22 10:12
Antal inlägg: 290

Måste citera Dracena : Till er som hävdar att ateister hatar gud"
Kommentaren var tänkt till StefanPett och EpsilonNoll (och till de möjliga individer som bara läser tråden men inte deltar och vidhåller ovan) som i.o.fs. inte har sagt det i den här tråden men i "Trosuppfattning" och "Extrema Ateister"." Vart Dracena skriver jag att ateister eller ngra andra hatar Gud ?

StefanPett - Ej medlem längre2011-07-22 10:20

Guds existens är vill jag påstå inget som kan bevisas med böcker eller ngn vetenskap.Det handlar oftast om personliga Gudsupplevelser hos människor .

lewarcher2011-07-22 12:56
Antal inlägg: 2035

Dracena.
Den äldre Wittgenstein tog avstånd från i princip allt som den yngre skrivit.
Om du tittade noga så fanns det en smiley efter, det iofs korrekta, Wittgensteinpåståendet. Det liksom 1300-tals analogin syftade till påståendet att vetenskapen inte heller ska ges bibelstatus.
Mycket av det som tvärsäkert hävdas idag kommer att te sig löjligt i en eventuell framtid.
Om Guds existens vet vi inget mer nu än vi visste då det ontologiska "gudsbeviset" gjordes. Vi kan bara tro eller inte tro. Att argumentera "logiskt" om tro är i slutändan meningslöst då tron är en personlig upplevelse som inte låter sig förklaras. Däremot är ovannämnda gudsbevis ganska vackert och poetiskt och som agnostiker väljer jag hellre det än ateisttalibanernas konkreta, fyrkantiga fulhet. :)
"Gud är det fullkomligaste som kan tänkas och det ligger i själva uppfattningen om Gud att denne existerar. Dess väsen är ”sådant att något större inte skulle kunna tänkas”. Fanns inte Gud skulle vi kunna tänka oss något mer fullkomligt väsen, vilket vi således inte kan."
Lätt att motbevisa? Nja...större hjärnor än våra har försökt men bara delvis lyckats. Själv vet jag bara att jag inte vet...:)

m-702011-07-22 13:08
Antal inlägg: 140

Jag tror att Gud finns.

Måns_E2011-07-22 13:16

Vetenskap är i ständig förändring, religion är däremot cementerade åsikter från lång tid tillbaka. Vad som är vackrast? Tja det beror väl på vem du frågar?

lewarcher2011-07-22 13:35
Antal inlägg: 2035

Förväxla nu inte religion med Gud.

Måns_E2011-07-22 13:57

Nej nej, naturligtvis så har inte gudstro med religion att göra :)

StefanPett - Ej medlem längre2011-07-22 15:07

Ursäkta mig , men är inte religion mer en beteckning som avser all sorts tro och inte specifikt den kristna tron ? Isåfall så har religion inte ngt speciellt med just den kristna Guden att göra.

cizma2011-07-22 15:21
Antal inlägg: 109

vem vet, vem vet

Sampa222011-07-22 15:22
Antal inlägg: 1154

Ja, för jag tror han glömt kranen på där uppe.....

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?