Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade54
Mobilspel
Pågående19 337

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Uisge - Ej medlem längre2011-08-21 21:09
Antal inlägg: 572

Men om jag betett mig riktigt illa mot någon då skulle jag kunna "ta" en käftsmäll faktiskt :) Det är inte hela världen för mig (nej, jag har aldrig fått en- ej heller utdelat. Just sayin')

apbur2011-08-21 21:23
Antal inlägg: 9699

Vi har alla olika moralbarometrar när det gäller fysiskt våld. Vad lagstiftningen eller personen som jag ämnar ge stryk anser bekommer mig faktiskt inte.

Anser jag att någon förtjänat en käftsmäll så anser jag ju det.

Det TopBanana berättade här innan lät helt horribelt i mina öron och om jag tänker mig in i en liknande situation föreställer jag mig att jag hade blivit så förorättad att jag blivit våldsam.

Dock har det aldrig hänt (om man utesluter nära och inte alltid så kära) och kommer säkerligen aldrig hända just kanske för att folk förstår det. Att det smäller.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-21 21:25
Antal inlägg: 11661

Har utdelat en och fått en. Kände mig ungefär lika dum efteråt båda ggrna även om det var motiverat. Håll lemmarna i styr. Det är inte värt det.
Men annars anses det väl mer okej att smälla en man på käften som kvinna än vice versa. Av nån underlig anledning.

jpcnrd - Ej medlem längre2011-08-21 21:47
Antal inlägg: 620

Mitt intryck är att kvinnliga nonsensbloggare som Sofia Fahrman och Blondinbella får precis lika mycket ''dumma kommentarer'' och hotbrev som politiska tyckare som Rayman, Kielos eller Kjöller. Även om de senare säkert vittnat om föraktfulla kommentarer så är det bara kulturskribenter som Sveland, Wennstam och Björk som livnär sig på dem. Kommentarerna bekräftar tesen att om man får kritik så är det för att man är kvinna. Just dessa senare feminister är emellertid inflytelserika. Det är olyckligt.

När feminismen på sjuttiotalet (Brattström, Schyman etc.) framförde devisen ''det privata är offentligt'' så var det för att markera mot de konservativa krafter som avfärdade kvinnliga berättelser om hushållsvåld med att det var ’’en privatsak''. Devisen var alltså en uppmaning till beslutsfattare att bejaka de mjuka variablerna i räkenskaperna (hushållsarbetet, sexuellt våld, etc.), kvantifiera dessa och påpeka hur utbredda orättvisorna var. INTE en uppmaning att bejaka varenda liten privat frukostanekdot som ett belägg för en strukturell orättvisa. Sjuttiotalsfeminism ledsagades alltid av en vilja att omsätta den privata erfarenheten i politisk handling, framför allt genom att öka förståelse av samhället. Den kvinnliga erfarenheten kompletterades därför av analyser om maktstrukturer, hur ekonomin fungerade och vilka politiska verktyg som kunde förändra den.

Feminismen har tappat analysen i och med murens fall och det rosa tugummibloggandets framfart och det är förargligt. Men indignationen är uppenbarligen kvar. Det som definierar dagens feminism tycks stanna vid något slags uppradande av privata oförätter. Den svelandianska syllogismen är karaktäristisk: a) Det är synd om mig. b) Jag är kvinna. c) Det är synd om kvinnorna.

Det finns ett uppenbart terapeutiskt drag i sådana övningar. Men de är politiskt oanvändbara. Och framför allt ger den svelandianska syllogismen den utfläkta, privata självförnedringen ett alibi, oavsett om det är bröstcancerskräck eller sorgen över att Mange defriendat Josefin på facebook. Genom att framhålla de strukturella orättvisorna får man en legitim ingång till att påtala den privata ynkedomen -- istället för tvärt om, att de privata erfarenheterna används som grund till en politisk diskussion. Så får man nedkört i halsen att det finns en ’’könsnormativitet’’ i barnkläder, att kvinnor oftare har yrken med lägre lön, att kvinnor oftare jobbar deltid för att hämta på dagis, också så vidare. Den som konfronterar forumisten med frågan om politiska lösningar avfärdas. Det viktiga är att ''resa frågan'', som det brukar heta. Möjligtvis också att styrkekramas.

Inom feminismen av idag tycks alltså den personliga erfarenheten fortfarande vara central, men verktygen att översätta den till någon slags politik har gått förlorad. Den verkar till och med ovälkommen. Dagens progressiva forumister hyllar retoriken som akademisk disciplin -- ytan på argumentet. De får lära sig att fienden har ett hemligt vapen (’’härskartekniker’’) som får det att låta som om man har fel (även för en själv) fast man inte har det. Är det då så konstigt att så många av dessa inlägg börjar med ett ängsligt ''Alltså, jag ...''? Nästan som att markera att man egentligen inte har något att komma med. Asså-jag-feministen vill liksom anmäla en liten brasklapp: all form av mothugg kommer tolkas personligt och med ett påpekande om att man inte har alla fakta!

Nej, det har man ju inte. Det är ju ditt privatliv, varför skulle jag bry mig om det?

Delicious - Ej medlem längre2011-08-21 22:05

Sammanfattning och åtgärd på det där då tack.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-21 22:07

"Så får man nedkört i halsen att det finns en ’’könsnormativitet’’ i barnkläder, att kvinnor oftare har yrken med lägre lön, att kvinnor oftare jobbar deltid för att hämta på dagis, också så vidare. Den som konfronterar forumisten med frågan om politiska lösningar avfärdas."

Vilka politiska lösningar har du konfronterat med?

clinton2011-08-21 22:40
Antal inlägg: 283

Kan ni män skriva under på att ni blivit kallade bölande grinollar när ni uttryckt era åsikter?
Det kan iaf jag. Bara här om dagen hände det mig här på beta.
(sorry om jag lånade dina egna ord Del, kände mig lite slö)

jpcnrd - Ej medlem längre2011-08-21 22:44

Delicious:

Varför tror du alltid att jag pratar om dig?

Men visst: vilka politiska lösningar skulle du vilja se? Se så. Ta chansen och bevisa att du inte bara sitter och gnäller utan att du också har tänkt till.

Ahnad - Ej medlem längre2011-08-21 23:06
Antal inlägg: 411

"Delicious:

Men visst: vilka politiska lösningar skulle du vilja se? Se så. Ta chansen och bevisa att du inte bara sitter och gnäller utan att du också har tänkt till."

Jag bedömer det inte som helt otroligt att Delicious helt enkelt bara menar att du bör tänka på att uttrycka dig väsentligen mer kortfattat, för annars lär ingen läsa vad du skriver. Det håller jag i så fall med om. Minns Esaias Tegnérs kloka ord: det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta. Och som bekant kan klara tankar uttryckas koncist....

clinton2011-08-21 23:10
Antal inlägg: 283

Delicious:

Att du är feminist behöver man inte vara Freud för att räkna ut, och inget negativt med det, jag är givetvis för full jämlikhet, men måste du dra allt till ytterligheter hela tiden? Känns som att du tillbringar allt för stor del av din fritid med att leta reda på och söka upp isolerade och mediaomskrivna situationer där kvinnor har omskrivits/debatterats negativt för att kunna dra igång diskusioner här?
Jag anser att du bidrar till bilden av den "bittra kvinnan" och därmed gör feminismen en björntjänst istället. Kom med lite konstruktiva förslag på problemlösning istället för att gnälla om hur saker och ting är/har varit.

ps. den kommentaren jag gav dig häromdagen var enbart en reaktion på kommentaren du gav mig (att jag skulle sluta böla) som var precis lika illa, så reflektera lite över dina egna ordval innan du försöker trycka ner andras.

jpcnrd - Ej medlem längre2011-08-21 23:34

Ahnad,

Och är man lite dum så är det svårt att förstå. Köp en pocket och träna upp läskunnigheten.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-21 23:38

"jpcnrd 2011-08-21 22:44
Antal inlägg: 97

Delicious:

Men visst: vilka politiska lösningar skulle du vilja se? Se så. Ta chansen och bevisa att du inte bara sitter och gnäller utan att du också har tänkt till."

Vadå tror att du pratar om mig? Vart skrev jag om mig själv i mitt svar till dig? Eller fick jag inte svara dig?
Och vänta lite nu, jag frågade DIG den frågan.
"Delicious 2011-08-21 22:07
Antal inlägg: 6269

"Så får man nedkört i halsen att det finns en ’’könsnormativitet’’ i barnkläder, att kvinnor oftare har yrken med lägre lön, att kvinnor oftare jobbar deltid för att hämta på dagis, också så vidare. Den som konfronterar forumisten med frågan om politiska lösningar avfärdas."

Vilka politiska lösningar har du konfronterat med? "

jpcnrd - Ej medlem längre2011-08-21 23:42

Hmm... Vet du vad ''konfrontera'' betyder?

Förstår jag dig rätt om du vill att jag ska ge förslag på politiska lösningar på att kvinnor jobbar mindre, har lägre lön och att det finns rosa barnoveraller?

Delicious - Ej medlem längre2011-08-21 23:48

clinton, Jag har aldrig kallat dig en "bölande grinolle", jag ska "sluta böla" för att du var hundrade mannen i rad som trodde att jag ville hata alla män på denna jord. och du bölade.
Att vara bitter och böla är inte samma sak tyvärr. Men sure.

"Jag anser att du bidrar till bilden av den "bittra kvinnan" och därmed gör feminismen en björntjänst istället. Kom med lite konstruktiva förslag på problemlösning istället för att gnälla om hur saker och ting är/har varit."
Berätta mer om den "bilden av den bittra kvinnan". Och det här är inte riktigt så enkelt som att man säger här är ett problem - såhär löser vi det. Jag är en människa som pratar med andra om den här saken. Måste man komma fram till något för att man luftar sina tankar med andra? Jag kanske vill veta mer om vad andra tycker innan jag knåpar ihop ett brev till riksdagen liksom. Om du tycker det är gnäll får du väl titta bort, eller bidra med egna tankar och förslag om saken.

apbur2011-08-21 23:50

Jag har läst det jpcnrd skrivit.

Jaap, vad tror du den här förändringen feminismen och dess anhängare genomgått beror på? Har den spelat ut sin roll här i Sverige eller har en helt ny generation feminister helt missförstått ideologin som sådan? Skapat nya förgreningar som är mer anpassat för gnällspikar som behöver styrkekramar?

Om nu feminismen mer används i terapeutiska ändamål så kan den väl egentligen få lov att göra det? Vad är det stör så mycket? Att dess anhängare är oeniga och att de flesta inte själva förstår av vilket skäl de kallar sig feminister? Att de kräver publik för sina terapisessioner?
Eller nåt annat?

Delicious - Ej medlem längre2011-08-21 23:52

jpcnrd, Känns det nödvändigt att larva sig?

Skrev du och jag undrar då:
Vilka politiska lösningar har du (eller någon annan vilken du talar om?) konfronterat med?

apbur2011-08-21 23:55

Delicious, jag förstår inte heller vad du menar. Omformulera frågan där du utesluter ordet "konfrontera" så kanske det går bättre.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-21 23:59

Vilka politiska lösningar har jaap kommit med? De som tydligen avfärdats.

Delicious - Ej medlem längre2011-08-22 00:04

Bra att jag läste fel. Är jävligt trött. Men det vore ju ändå intressant att höra jaaps politiska lösningar eftersom det verkar viktigt för honom.

öhmöh - Ej medlem längre2011-08-22 00:05
Antal inlägg: 675

Tack jaap.
Mycket intressant läsning (jag behöver dock läsa igenom inlägget ett antal ggr för att riktigt komma in i det, så jag fortsätter...).

apburs respons till dig är hursomhelst intressant, så jag fortsätter att läsa dina svar med intresse.

Men jag kan även förstå deli's önskan om en sammanfattning, etc.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?