Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 431

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2011-08-25 23:25
Antal inlägg: 9014

Grundsnygg. Jag ser en poäng i den lagstiftning vi har att det inte är okey att en artonåring har sex med en trettonåring. Och den lagstiftningen försvarar jag. Jag tycker också att om man har en uppenbar oro för att så sker bör man göra något och inte låtsas som att allt är bra. Därmed vill jag inte uttala mig direkt i den här frågan eftersom jag inte vet hur det ligger till, mer än att jag tycker att TS ska ta tag i frågan på något sett. hon ber om råd. Att få ett vettigt sådant i en sån här forumtråd tror jag inte på. hon kan prata med föräldrarna om hon har den relationen, eller med tjejen, eller artonåringen. Hon kan även diskutera saken med soc utan att namnge vem det är.

Men om hon verkligen befarar (mer än skvaller och onda rykten) att en vuxen myndig person (artonåringen) ligger med en trettonårig flicka tycker jag att hon ska anmäla till soc. Tidigt sex med betydligt äldre personer är normbrytande och är en av de allvarligare riskfaktorerna. De flesta trettonåringar som ligger med vuxna män går det inte bra för. De har ofta en väldigt dålig social anknytning och hamnar ofta vilse. Sen är det i sig ofta ett symtom på att det inte är så bra där hemma.

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-08-25 23:26
Antal inlägg: 3451

sverigesradio.se/div...20 _231.jpg

lubsan2011-08-25 23:26
Antal inlägg: 186

Nej det menar jag uppenbarligen inte och förstår inte ens hur du kan dra den slutsatsen mer än att du, jo juste vill det. Soc är jätte bra, min pappa satt i fängelse när jag var yngre och då var jag mycket i kontakt med dem. Tycker människor bör anmäla om det finns uppenbarliga bevis för att ett barn är i fara vilket jag inte tycker i detta fall utan att ts bara är en dömande människa som inte har bättre för sig än att kalla grannens 13 åriga dotter hora för att hon har lackboots på sig. INGEN mer än tjejen och killen själva vet om de har sex eller inte, om ts nu är så himla orolig hade jag gått till tjejen och sagt att om hon någonsin vill prata med någon utomstående om deras förhållande så kan hon vända sig till mig och att jsg mer än gärna lyssnar.

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-08-25 23:28

Vem tar skada? Hur gammal ska man vara för att ta skada, vem bestämmer vilka som tar skada? Har Y-not ett Facit?

Grundsnygg - Ej medlem längre2011-08-25 23:31

Jag har inte tid med detta. Om du Tony har något att säga skicka på mig ett PM.

slånbär2011-08-26 08:09
Antal inlägg: 5539

Fortfarande så är det inte en enda som har svarat på frågan om vilka skador som har tillfogats alla dessa människor som efter att ha träffats som fjorton/artonåringar och sedan levt ett helt liv tillsammans. Det är verkligen ingenting ovanligt speciellt så var det väldigt vanligt på sexti o sjuttitalet och tidigare än så. Tiderna var annorlunda då och man bildade par tidigare i livet istället för att knulla runt men faktum kvarstår ju ändå att om man argumenterar som vissa här så har dom tjejerna lidigt allvarlig skada och killarna var hebofiler och alltså kriminella.
Jag säger inte att det alltid är så och alltid går bra men i väldigt många fall så tar inte en fjortonåring någon som helst skada av detta. jag känner inte en enda som har tagit skada och i princip alla mina kompisar hade sex med sina killar när dom var tretton fjorton år och killarna var alla över arton. Det var ingenting konstigt med det och jag tror inte att det är så annorlunda idag även om det verkar som att moralpaniken är större hos en del.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-26 10:36
Antal inlägg: 915

Slånbär: Det var tur för dig att du hade en syster och en pojkvän som tänkte till på det där med p-medel.
Jag skulle vilja påstå att det är väldigt ovanligt att man hade ett förhållande 13+19 år och som varade genom livet, jag känner iaf inte ett enda par som har haft det så. Däremot känner jag till otaliga flickor för unga att förstå som fick sitt första barn alltför tidigt, blivit grymt svikna, har gjort både frivilliga och påtvingade aborter, drabbats av sjukdomar och skador i underlivet, tvingats att utföra saker de inte vill medverka till eller hamnat riktigt snett i livet. De som har startat tidigt och är helt igenom nöjda med det är bara att gratulera.
Det är bra att det finns sexuallagar att stödja sig på om man är osäker på vad man ger sig in i.
Min åsikt är att myndiga människor borde leka med mera jämbördiga kompisar och att barn inte ska vara klädda i utstuderat utmanande kläder. Det är de facto även olagligt och klassas numera som våldtäkt med sexuella förhållanden med minderåriga om åldersskillnaden inte är ringa.
Det finns övermoraliserande människor som gillar att lägga sig i men om man verkligen upplever att barn far illa på något sätt, har man både rättighet och skyldighet att meddela soc och sen får de tillsammans med hem, skola och myndigheter avgöra om allt är som det ska. Många trasiga människor frågar sig idag varför ingen gjorde något. Anhöriga, grannar, dagis, skolan, omgivningen såg och hörde att man misshandlades, vanvårdades, utnyttjades och hamnade i missbruk men vuxenvärlden hjälpte inte till.
Nu påstår inte jag att den aktuella flickan är i riskzonen men om grannarna verkligen anar att missförhållanden pågår gör man bäst i att kontakta soc.

-FaMo- - Ej medlem längre2011-08-26 10:48
Antal inlägg: 2999

Känner mig grymt dubbel i frågan...

Å ena sidan kommer jag att tänka på situationer som typ Patrik Sjöberg, som i vuxen ålder ifrågasatt varför ingen gjorde ngt när han for illa.
Å andra sidan är jag inte speciellt förtjust i paragrafryttare o angivare.

magnusito2011-08-26 10:53
Antal inlägg: 4985

Slånbär
Skador är inte alltid så uppenbara som att de leder till prostitution eller missbruk. Mycket problem i relationer som vuxen kan bli följden. Uppenbart är ju att svårigheter med att ta gränser och förhålla sig till auktoriteter verkar vara fallet här. Det blir snett att diskutera detta med utgångspunkt för just det här exemplet, men i det stora hela är detta ett varnande exempel. Jag har mött många ungdomar som får stora problem när vuxenvärlden inte hjälper dem i en tid när gränser ska tänjas på. Ett beteende kan faktiskt vara något annat än det ser ut att vara, det kan vara ett uttryck för otrygghet.

magnusito2011-08-26 10:56

Självklart är det bästa om gränser sätts med mycket kärlek i botten, det känner ju den som det handlar om, men om detta har gått snett under lång tid, t ex med denna mamma om vi utgår från det, måste någon träda in och skapa tydlighet och det blir förstår en ilska som väcks i o m detta hos den som drabbas, men i det långa loppet är det en lättnad och en trygghet, det har jag sett många bevis för.
"Tack för att ni inte gav er" Tack för att ni vara så jävla envisa med mig"

AndoKongo2011-08-26 10:59
Antal inlägg: 1735

Vi har då alla olika sätt att se på saken
Kärlek övervinner det mesta :)
Och det tackar vi "gud" för

eeistan2011-08-26 11:20
Antal inlägg: 1542

Det gamla ordspråket lyder: "Sköt dig själv och skit i andra, frukta gud och troget vandra"

y not2011-08-26 11:22

jo ett talessätt lyder så. Men vad blir innebörden ifall vi följer det?

AndoKongo2011-08-26 11:28

det är sedan upp till var och en

y not2011-08-26 11:31

Menar du att om barn far illa så är det upp till dem och föräldrarna enbart?

AndoKongo2011-08-26 11:33

precis så menar jag

AndoKongo2011-08-26 11:35

Varför bry sig om alla andra när vi har ett eget liv att ta hand om!
Och då menar jag mitt liv o mina anhöriga! Men vi behöver ju inte lägga oss i andras människors liv?
Hur skulle världen se ut då?

magnusito2011-08-26 11:50

Du måste väl skämta.
Hur skulle välden se ut om ingen lade sig i?
Vad har du för talibanmentalitet som om man inom en familj ägde varnadra.
En slags familjefundamentalism, att fmailjen är något heligt som ingen får tasssa på.
Otäck inställning.
Varför skulle människors ansvar och engagemang vara begränsat och knutet till familjen.
Familjen blir en väldigt farlig plats när en sådan mentalitet råder.

kaffeflicka - Ej medlem längre2011-08-26 11:54
Antal inlägg: 915

He ja, hur skulle världen se ut om ingen lade sig i andras liv? Fritzl for the win.

SethGecko2011-08-26 11:57
Antal inlägg: 635

slånbär: "jag känner inte en enda som har tagit skada och i princip alla mina kompisar hade sex med sina killar när dom var tretton fjorton år och killarna var alla över arton."

då måste ju din bekantskapskrets vara ett enormt undantag, eftersom det vanliga är att de allra flesta tjejer och killar väntar tills de är över 15 innan de har sex. att man ofta hade pojkvänner som var myndiga medan man själv var omyndig är nog en myt och något man gärna hävdar själv när man går i högstadiet.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?