Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 40 |
Mobilspel
| Pågående | 18 975 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-09-04 19:39 | |
![]() | helt ärligt.. så tror jag faktiskt att många av dem vill undvika det för bröstens skull och det blir helt i onödan. Ni får inte fula bröst av själva amningen. det är en myt. hear hear. | |
| Gautama | 2011-09-04 19:52 | |
![]() | "Alltså kan en del kvinnor tycka att det är outhärdligt att sitta med värkande mage samtidigt som man har sårigablodiga bröstvårtor och kanske ett lesset barn - samt att man kanske inte sovit den senaste tiden. Jag har full förståelse för de som slutar amma vid det tillfället." Det är ett scenario som inte låter så trevligt. Men sen finns det ju en annat scenario som låter mysigare. Man har inte så värst ont, bröstvårtorna har läkt. Man kryper upp en skön ställning i soffan med kuddar under armen och matar sitt barn. Barnet gurglar och myser, man får en nära och underbar känsla med sitt barn. Men ändå väljer man bort ammning för att mina bröst blir fula?? Det jag syftar på med mitt inlägg är att vi verkar prata om olika saker. Ingen människa ska ju behöva må omåttligt dåligt under ammning, det tycker nog inte någon. Men att välja bort ammning som ändå är det mest naturliga och normala ENBART pga utseendefixering är för mig ett omoget beslut. | |
| Gautama | 2011-09-04 19:54 | |
![]() | Måste tillägga ännu en gång att jag själv inte har ammat mina barn särskilt länge eftersom mjölken försvann. Så jag klappar inte mig själv på axeln och ser mig som en perfekt mamma för att jag ammat. Men herregud, jag skulle gjort mycket för att det skulle ha funkat, en förlust som jag tyckte var jättetråkig. | |
| Gautama | 2011-09-04 20:00 | |
![]() | En del pratar om ammning som en nära döden upplevelse. Vi har ammat i lång tid, har kvinnor blivit skörare med tiden? Många njuter av att amma också! | |
| annelille | 2011-09-04 20:10 | |
![]() | Kvinnor har kommit på att barnen faktiskt överlever även om de inte ammar - det finns alternativ vilket säkert är en bidragande orsak. Nu ska jag ha kväll med min familj men jag ska med spänning gå in här igen imorgon och se ur diskussionen har utvecklat sig. =) | |
| le-lou | 2011-09-04 20:51 | |
![]() | www.dn.se/nyheter/sv...at t-minska Av de barn som föddes 2009 helammades 84,5 procent, visar ny statistik från Socialstyrelsen. Det är en minskning med 4,9 procentenheter sedan 2004 och tio procentenheter mindre än under 1990-talet då amningstrenden var stark. "– Dagens föräldrar pratar väldigt mycket om att de behöver egen tid och att mammorna behöver sova. Att pappa tar hand om barnet medan mamma sover är förstås bra, tillägger hon. – Men om familjen väljer att låta pappa mata med flaska så gynnar det inte amningen. Modersmjölkstillägg tidigt påverkar också amningen längre fram. Vid två månaders ålder var det 69,4 procent av barnen som helammades, jämfört med 77,3 procent 2004. – Visst är tilläggen bra men bröstmjölken är bättre. Bröstmjölksersättningen kan aldrig ge samma skydd mot infektioner som de antikroppar som kommer med bröstmjölken, säger Marianne Bergström." | |
| le-lou | 2011-09-04 20:56 | |
![]() | den här tråden har ibland tenderat att bli lite som det hon beskriver här. "Av någon anledning får man alltså inte framhålla bröstmjölkens positiva effekter, för att de som valt att inte amma (eller inte kan) inte skall ta illa vid sig. Istället skall man låtsas som om det inte spelar någon roll om bebisar får människomjölk hud mot hud eller industriförpackad komjölk på flaska." www.gp.se/nyheter/le...lk -ar-bast för övrigt en oerhört välskriven artikel om detta som kallas för "amningshysteri". | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2011-09-04 20:56 | |
![]() | Hade våra förfäder haft samma egenskaper som dagens människor så hade vi varit en utdöd art. | |
| Stenknäck | 2011-09-04 21:00 | |
![]() | Många skriver här att de ska amma om de kan!!! Det är ytterst få som inte har möjlighet att amma. Majoriteten kan men det krävs tålamod och allt fungerar inte fullt ut med en gång. Man måste vara inställd på att det ska gå och absolut inte ge upp. Blir det svårt så ta hjälp av amingshjälpen som finns på sjukhuset. Sen kan man köpa sig en bröstpump och på så sätt hjälpa till att få igång amningen. I USA tex så använder så gott alla bröstpump för att få igång amningen. Man pumpar ur mellan amningarna och på så sätt stimulerar man körtlarna. Skulle man sen nån gång behöva vara borta några timmar så kan pappan mata med en flaska med den riktiga nyttiga bröstmjölken. Amningen är oerhört viktig, men så finns det förstås en del som tappar tålamodet och börjar ge tillägg och då är det kört med amningen. Barnet lär sig snabbt att får man konstgjord bröstmjölk via flaska så får de i sig det snabbare och många mammor tycker det är behändigare och det finns t o m en del som tycker det är äckligt att amma. Hur man nu kan tycka det. Bröstmjölken är bra för barnet för det skyddar mot infektioner och bygger upp ett starkt immunförsvar och skyddar mot allergier. Så för katten amma så länge ni orkar. Minst 6 mån men helst längre. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-05 18:41 | |
![]() | le-lou.det är just det mörkertalet som är lite hemskt att kvinnor inte vågar säga att dom inte klarar av det,kan mycket väl tänka mig att det finns dom som skyller på att brösten blir fula,att inte amma har en fulstämpel,och dom som inte ammar ser andra kvinnor ner på,jag tycker inte att det ska behöva vara så 2011,jag tycker inte att det ska vara fult att säga Nej jag klarade inte av det,att mvc inte tar upp eftervärkarna som ett problem eller ens nämner att dom kommer kan komma som en chock,men om man står ut till värkarna slutat så brukar ammningen gå som på räls sedan för mig iaf men vägen över eftervärkarna var jobbig | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-09-05 18:44 | |
![]() | jag tror att precis alla har koll på att bröstmjölken är det bästa,så varför srö salt i såren på dom som har det jobbigt ? | |
| Labyrint | 2011-09-05 19:03 | |
![]() | Väljer man av något skäl flaskmatning rekommenderas ju även denna att ges hud mot hud. Visst går det trender kring amning, det är väl lite synd kan jag hålla med om. Framför allt vore det väldigt sorgligt om det blir omodernt att amma. En tendens som finns kring större barn, att amma en tvååring är inte fullt accepterat i Sverige trots att WHO rekommenderar delamning till minst två. Men jag tycker samtidigt inte att man ska pressas till att amma när man verkligen inte vill. Hur många mammor som mår bra av att amma går väl aldrig att plocka fram siffror på. Men att med bestämdhet säga att "jodå, du kommer tycka om det så småningom, det är såå mysigt" tycker jag är en smula respektlöst. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-02-24 16:50 | |
![]() | www.aftonbladet.se/d...44 26495.ab Patetiskt. | |
| marmeladov22 | 2012-02-24 17:26 | |
![]() | jaa, körkort för barnhållning kanske | |
| gnill | 2012-02-24 17:54 | |
![]() | Ja, det var patetiskt och det är lika absurt att uppmana folk att inte amma som att säga till kvinnor som inte vill/kan/orkar/uthärdar att de "måste amma". | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-02-24 18:00 | |
![]() | Alla är olika och alla måste få lov att vara det också! Och själv avgöra vad som känns bäst för dem när det blir dags! | |
| RaEl - Ej medlem längre | 2012-02-24 18:05 | |
![]() | Nån mjölkkossa var inte jag, tyvärr. Min stackars son låg där o försökte, med barnmorskernas uppmuntran " det kommer snart"... "ge det lite tid"...Det kom ingenting, så det blev flaska. Desssvärre var det ofta man fick frågan om VARFÖR ammar inte DU! Som jag önskade att jag kunnat...=( Trots att båda mina barn är uppväxta med ersättning och flaska så är de friska och har inte varit mer sjuka än andra barn, så det funkar med bra med ersättning också! | |
| Engelein | 2012-02-24 18:36 | |
![]() | Jag är en riktig mjölkkossa! Ammade Lilly länge och gav även iväg MÄNGDER med mjölk till Neo och BB! Förstår de som inte kan amma men att inte vilja? Finns inte i min värld. | |