Spelrum
| Giraffen | 43 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 34 |
| Inloggade | 81 |
Mobilspel
| Pågående | 19 453 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-12-01 09:55 | |
![]() | för övrigt tycker jag om trenden att ge vardagen en guldkant. Den gammalmodiga synen på helgen är precis den som gett svenskarnas helgsupande ryktet... hur gör man om man jobbar helg btw? Ska man strunta i att njuta alls då Ullis? Jag är den typen som gärna bränner mina sista pengar på nån jääääättegod delikatess som vi mumsar upp en sliten torsdagkväll tex. Man ska inte leva för mycket för framtiden, det är idag som gäller. Ta tillvara på dagen och fan, sätt guldkant på allt du kan. Det har JAG fått lära mig. | |
| ullis1164 - Ej medlem längre | 2011-12-01 11:29 | |
![]() | Men bättre då med ett helgsuparrykte än som bla a fransmännen som har rykte om sig att vara alkisar hela bunten. Jag ska fundera på det där med att jobba helg, då får man väl såklart fira helg mitt i veckan istället? Iallafall tillbaka till julen, vi ska visst ha lite glögg, öl, vin och någon likör för våra barn är vuxna, och den enda i sällskapet som ev skulle kunna bli lite störig är jag då, så jag ska inte dricka en öl ens. Men till sist se upp alla ni som försvarar vin o d till vardags, man lurar gärna sig själv och missbruket smyger sig lätt på. Med det inte sagt att det gäller alla. | |
| le-lou | 2011-12-01 11:33 | |
![]() | jag har inte hört ett sånt rykte om fransmännen. | |
| kockelikocke | 2011-12-01 12:06 | |
![]() | Drick aldrig sprit/öl/vin när barn är med eller i närheten, de borde vara straffbart... | |
| cisscco | 2011-12-01 12:23 | |
![]() | Jag tycker alkohol överhuvudtaget är en primitiv dryck. Jag är inte nykterist och kan dricka en öl eller glas vin för att det är gott men seriöst att dricka massa alkohol helgerna i genom, påskafton som jul som vanlig helg? Pinsamt! Alkohol gör oss slöa i huvudet och apatiska, kreativiteten försvinner och tiden i våra liv för den delen också. Tänk vad mycket kul man kan hinna med och hitta på om man struntade att festa så. Jag är inte så gammal men jag har hunnit med dubbelt så mycket kul än mina jämnåriga för att jag inte lägger tid och pengar på något så primitivt som alkohol. Jag tycker bara den svenska alkohol kulturen är PINSAM, väx upp någon gång. Det finns så mycket kul i livet att göra om man inte dricker alkohol hela tiden. | |
| peter | 2011-12-01 12:25 | |
![]() | Bara en iakttagelse: Som man ser i denna tråd och överallt där alkohol diskuteras....mycket är i svensk alkoholkultur förknippat med skam och skuld....som alltid är ett bra drivmedel......och allt upprepar sig...många är inläggen som drivs av spriten...dessa har gärna en lite aggresiv ton....man hoppar gärna på nån annan för att dölja sitt eget begär......många vill förklara (som jag) ...många vill gömma....många vill glömma ....ingen är oberörd......alla pendlar ut och in i det "förbjudna landet"....alkoholen tar tag i oss alla på ett eller annat sätt....... | |
| VonSchnygg - Ej medlem längre | 2011-12-01 13:04 | |
![]() | Jag bara måste kalla några av dom ovanstående inläggen för rent TRAMS! Det finns ingen som helst skuld i att dricka vare sig ett glas vin eller en öl till maten. Och att som du cisscco skriver "dricka en massa alkohol helgerna igenom"... Är väl för guds skull en helt annan sak och har inget med normalkonsumtion av alkohol att göra överhuvudtaget. Jag tycker att många utav inläggen i den här tråden borde sorteras in under en tråd gällande missbruk om det nu finns någon sådan. Det finns btw folk som missbrukar mat också!! Man kanske inte får äta julskinka heller för ack vad skuldbelagt det kan bli. Och tänk vad många som faktiskt kan bli matmissbrukare på julen, denna frosseriets högtid. Vi som då trots allt både vill och KAN dricka och äta något utan att för den saken skull varken känna hels skuld, eller något missbruk komma smygandes. Ska vi sympatisvälta för dessa personer som inte kan hantera diverse frestelser???? Vill dock poängtera att jag inte lägger några värderingar vad det gäller missbruk, vilket kan vara och är en stor och allvarlig fråga i sig, | |
| slånbär | 2011-12-01 13:14 | |
![]() | Von schnygg- Trycker på gillaknappen. Det är ett himla tjatande i tråden om att man super skallen av sig bara för att man börjar prata alkohol. Jisses vilka trauman ni måste ha varit med om !!Jag är själv uppvuxen med grava alkoholproblem i hemmet och misshandel och allt som hör därtill men jag har inga som helst skuld och skamkänslor gentemot en normal alkoholkonsumtion. Man måste inte bli alkis själv bara för att ens föräldrar dricker men man måste heller inte bli absolutist. Och att det skulle vara straffbart att dricka alkohol när barn är med är ju bara så jäkla dumt så det är egentligen inte något att kommentera men jag gör det ändå. Kan man inte hantera sitt srickande så ska man låta bli att dricka oavsett om man har barn eller ej men i synnerhet om man har barn, en vuxen i sällskapet måste naturligtvis vara nykter utifall om att nånting akut inträffar och man måste kunna köra ( hur dom gör som inte har bil och körkort undrar jag förstås) och man kan visst dricka en öl mitt i veckan om man känner för det med. Så länge det inte är ett problem. Barn som växer upp helt skyddade från verkligheten är dom som råkar lättast illa ut för dom vet nu ingenting om det verkliga livet utanför ankdammen. | |
| blue_moon | 2011-12-01 13:21 | |
![]() | Bra formulerat, slånbär! | |
| Gautama | 2011-12-01 14:12 | |
![]() | Alltså nu blir jag aggresiv nästan, och det utan att ha alkoholproblem Peter!! Vad är detta för uttalande som du har? "många är inläggen som drivs av spriten,dessa har gärna en lite aggresiv ton." "man hoppar gärna på nån annan för att dölja sitt eget begär" Och sen Ullis och henns vädjan till oss "fyllon" som förstör våra barn när vi intar en julöl. Lägg ner erat snack! Ni har båda förklarat att ni har haft alkoholproblem. Jag beklagar det och förstår er inställning till alkohol. Men tro inte för böveln att alla andra har samma problem. Få det inte att låta som att vi är fast i spritens kedja och måste, bara måste dricka alkohol. Vi är många, vill säga övervägande av befolkningen som dricker för att vi vill!!! Inte för att vi måste och inte kan vara utan det. Vi gillar smaken, umgänget, ruset osv. Inte för att jag inte kan ha kul utan alkohol utan för att jag vill ha kul med alkohol de gånger som jag väljer det intaget! Jag säger inte åt er i tråden, "snälla, tänk på era barn och ta nu lite alkohol under julen". Jag accepterar att ni inte dricker, jag tänker inte lägga några moraliska aspekter om det. Så sluta lägg era erfarenheter och moraliska aspekter på mig. Ett jävla trams är det! Nu kommer ni ju tro att jag har alkoholproblem och vill försvara mig men det skiter jag i. Det går fan inte prata med nykterister och moralkärringar!! | |
| blue_moon | 2011-12-01 14:29 | |
![]() | @Gautama En formulering reagerar jag på: "Vi gillar smaken, umgänget, ruset osv." Jag vill inte kalla det RUS, den lätta känslan av upprymdhet som infinner sig efter ett glas vin. Själv vill jag inte gå längre än så, men kan naturligtvis ta ett glas till utan att bli berusad - om jag samtidigt äter en stadig middag. | |
| Gautama | 2011-12-01 14:31 | |
![]() | Ok, ja, det är ju upp till var och en. Oftast dricker jag bara för att det är gott till maten. Men ibland festar jag också med goda vänner, då dricker jag för ruset skull. Jag är inte alkoholist för den skull utan en helt vanlig människa som gillar att supa mig full med jämna mellanrum. | |
| Tommy 1979 | 2011-12-01 14:44 | |
![]() | Gautama och slånbär - så jävla bra skrivet! Äntligen ett ord i rättan tid. Vad skönt att höra att det finns vettiga, sansade människor också :-) En stilla fråga till den som tyckte att det skulle vara straffbart att dricka alkohol när barn är i närheten. Hur hade du tänkt dig att man skulle efterleva det förbudet? Ska man inrätta någon sorts nykterhetspolis som knackar på hemma hos barnfamiljer och kontrollerar så de inte har sprit hemma? | |
| madeleine234 | 2011-12-01 20:24 | |
![]() | Det blir en nykter julafton i alla fall ! | |
| rajden | 2011-12-01 21:52 | |
![]() | Edet blir en goder julrom-och då enkom pga avsaknaden av barn! | |
| Perra92 | 2011-12-01 22:16 | |
![]() | Ja, vilka spritsorter är de bästa på julaftonens julbord? | |
| le-lou | 2011-12-01 22:17 | |
![]() | "Det går fan inte prata med nykterister och moralkärringar!!" Amen to that. | |
| zenlinpen | 2011-12-01 22:33 | |
![]() | Men jisses hur den här tråden har utvecklats sen jag skrev i den sist. Svalde ner vinet i fel strupe någonstans på sid 11 och vet inte om jag ska skratta eller gråta. På många låter det som om några flaskor vin i gott sällskap, snaps, likör eller öl är en inkörsport till alkoholism. Tjenare, alla har inte alkoholproblem. Det finns inget skamligt i att njuta av systembolagets utbud på jul, vid midsommar eller på en vanlig torsdag. Det behöver inte leda till problem. Dessutom blir inte alla elaka, konstiga eller förstör sina barns jul av några glas alkoholhaltig dryck, vare sig det handlar om glögg, vin, sprit eller en god likör. Med den matmängd som vissa runt bordet höstar i sig så blir de inte ens lulliga, vi andra sätter stopp efter glas 3-4. Och vad är det där för skitsnack om att man inte kan äta fläskfilé på en tisdag? Fram för fler guldkanter! Dagens meny här hemma var underbar restaurang-thaimat som hämtades efter jobbet, till det en flaska rött och efteråt åt vi de goda pralinerna i en våning i årets första aladinask. Imorgon är det fredag, då äter vi rester, för här hemma är inte helgen helig, här sätter vi guldkant på de dagar när vi känner för det. | |
| blue_moon | 2011-12-01 22:42 | |
![]() | Bättre kan det inte sägas! Sund inställning, zenlimpen. :) | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2011-12-01 22:45 | |
![]() | och priset för dagens bästa inlägg går till ... *trumvirvel* ... zenlinpen! | |