Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
9
Inloggade34
Mobilspel
Pågående19 592

Forumkategorier

Användare Inlägg  
arbetslinjen - Ej medlem längre2013-05-08 12:02
Antal inlägg: 1268

Sjöstan: Jag har aldrig talat om framgång, så det tänker jag inte definera, men när det talats om Bildt som skicklig, kunnig och framgångsrik här så har det, i det fall det har förtydligats, främst handlat om att han är svårintervjuad (hal).

le-lou2013-05-08 17:18
Antal inlägg: 17500

Bildt är känd för att vara påläst och kunnig. Hal finns det betydligt bättre exempel på?

limpan__22013-05-08 19:47
Antal inlägg: 2847

Ja om man har satt i system att välja bort "jobbiga" frågor och helst undviker intervjuer vore det väl konstigt om man inte klarade av att verka påläst när man väl ställer upp.

Men återigen, hur kan man avgöra om en utrikesminister är duktig/framgångsrik etc.? Vad är målet med svensk utrikespolitik?

återvinnare2013-05-08 19:52
Antal inlägg: 1

Han borde ha avgått igår och skulle aldrig ha utsetts till utrikesminister.

sjöstan2013-05-10 08:19
Antal inlägg: 729

CB är en stor tillgång för Sverige.

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-10 09:35
Antal inlägg: 3768

Sjöstan:
Utveckla gärna det där. Hur tjänar Sverige (som nation) på CB?

Minta2013-05-10 09:38
Antal inlägg: 20042

Undrar jag också. Det är mycket "han är så bra, han är en tillgång, han är den bästa politiker Sverige haft", ingen kan förklara vad som är bra, vad han gör.

återvinns2013-05-10 09:40
Antal inlägg: 4

Jag tror att Sjöstan är en smygkommunist som bara är ute för att provocera med sina floskler......

sjöstan2013-05-10 10:33

Ni är alla förblindade. En utrikesminister arbetar utomlands.

Han ska, liksom kungen, marknadsföra Sverige och driva "Sveriges" hållning i olika frågor utomlands.

UDs tentakler utåt kallas ambassad och fungerar som officiellt spionorgan. Allt ambassaderna görs styrs av UD. Stort som smått. CB är dess chef.

UD hjälper svenskar utomlands (dock inte självklart dom som medvetet sätter sig i problem). Man hjälper företag göra affärer utomlands. Man förhandlar.....

Kort sagt består de mesta av UDs arbete av sträng sekretess. Man kan inte förhandla genom medier. Svenskar verkar ha svårt att begripa detta.

Evigt tjat om att UD borde arbeta genom media. Berätta exakt hur man förhandlar och med vem. Tanken är löjlig.......

Lägger du upp alla diskussioner med din partner på facebook? Varför inte? Du säger väl ingenting som du inte kan försvara i Aftonbladet? Domstol? JämO? BO?

UD ska inte märkas. UD är oljan som får maskineriet stt flyta friktionsfritt.

Locomondo - Ej medlem längre2013-05-10 10:41
Antal inlägg: 3768

Jag ställer frågan igen. Vad exakt är det som gör CB till en så bra utrikesminister och en tillgång för Sverige?

Det du ovan har beskrivit är vad UD jobbar med men eftersom det inte finns någon som helst inblick (pga sekretess som du skriver) hur kan man då göra bedömningen att CB är en bättre utrikesminsiter än tex Sean Banan?

återvinns2013-05-10 10:52
Antal inlägg: 4

Finns inge substans i vad du säger sjöstan... Det är ju CB tråden handlar om, inte UD

Minta2013-05-10 11:08

Jan Eliasson jobbade ju på samma UD och var inte alls lika ifrågasatt. Han var heller inte det minsta arrogant mot journalister.

Minta2013-05-10 11:12

Han ger mest intrycket av en överklasspojke som har ett roligt och betydelsefullt jobb.

Måns_E2013-05-10 11:25
Antal inlägg: 12028

Fast Jan Eliasson var inte utrikesminister i ens ett halvår. Även om även han säkert var en kompetent utrikesminister så blir det väl lite svårt att jämföra ifrågasättandet av någon som har haft tjänsten i ett halvår med någon som har haft den nästan 7 år?

Minta2013-05-10 11:38

Nej, men han har haft internationella uppdrag mycket länge.

JarOfHearts - Ej medlem längre2013-05-10 11:40
Antal inlägg: 95

"ingen kan förklara vad som är bra, vad han gör"

Han är framförallt jättebra på att sjunga. Hans repertoar sträcker sig från "My Way" till "Fyra bugg ..." En världsvan men ödmjuk statsman som på löpande band hjälper fängslade svenskar i främmande länder och ändå finner tid att dricka lite avslappnande saké med japanska affärsmän i Tokyo.
www.youtube.com/watc...c0 _CpiQCdU

Minta2013-05-10 11:41

Eller inte. Haha :)

sjöstan2013-05-10 11:48

Sanningen är en smal och exakt vetenskap

Men dumheten är obegränsad.......

Vi som inte bara läser bloggar, chattar och annan internet journalistik, får ofta information om vad UD gör. Men i cybervärlden är som sagt dumheten obegränsad och hopplöst ointressant.

Läs en tidning. Bevaka Rapport och Aktuellts tv-sändningar. Reportagen görs av riktiga journalister och är hyfsat ovinklade. Att få sin världsuppfattning genom pseudojournalistik och twitter är farligt.

Bara för att du inte förstår vad utrikesministern gör - betyder inte det att han/hon är dålig.

Väldigt många forskare forskar hela sin yrkeskarriär utan att få fram någonting. Ska vi lägga ner forskningen då? Hela tankesättet är fel.

Vad fan spelar det för roll om CB är aristokrat, bög, vänsterhänt eller har fotsvamp? Han är tillsatt att utföra ett arbete. Det arbetet utför han lysande.....

Måns_E2013-05-10 11:48

Minta, CB hade också internationella uppdrag tidigare som han inte heller fick kritik för (möjligtvis fick han då kritik för att han fortfarande satt i riksdagen, men inte för något annat så vitt jag minns)

Måns_E2013-05-10 11:50

sjöstan, jag får dock erkänna att du verkar ha väldigt svårt att förklara vad CB gör så bra. Istället för att peka på något konkret så vräker du ut dig att alla andra är obildade och hänger för mycket framför internet (varför man inte skulle kunna få bildning på internet förstår jag dock inte)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?