Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 16 |
Mobilspel
| Pågående | 18 992 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 01:08 | |
![]() | 'Den kategori som verkligen verkligen innerligt inte vill ha barn - utan krusiduller - torde ta omgivningens frågor med upphöjt lugn.' Den köper jag rakt av. Och ämnar bättra mig inför. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-01-21 01:08 | |
![]() | Absolut. Jag har då inga problem med att acceptera eller respektera andras val. Jag tycker det är spännande att vi är olika - och varför. Jag försökte bara säga att "jag vill inte ha barn" inte alltid är en evig och djupt förankrad sanning. Men såklart kan det också vara det. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2012-01-21 01:14 | |
![]() | Jag kan ju fatta att det är skitirriterande att ständigt behöva motivera något som känns naturligt för en, så för att stå ut kan man kanske försöka komma ihåg att de som försöker pracka på de barnlösa barn gör det nog för att de menar väl (och för att de är konventionella), barn är deras uppfattning om lycka. Vi har ju oss själva som referensram när vi försöker förstå andra, och vi måste alla försöka träda ut ur oss själva ibland för att förstå någon som funkar annorlunda. | |
| Maskulinist | 2012-01-21 01:21 | |
![]() | Rätt bekväm sägning, faktiskt. Då gör det ju inte så mycket att ingen vill ha en. Man har ju "valt" det. | |
| tipitina | 2012-01-21 01:59 | |
![]() | Inser att jag kan skriva från sängen :-) Saken är ju den att det oftast inte handlar om att bara svara på frågor om varför utan många (läs: de flesta) gånger sitter folk och argumenterar med mig och försöker övertyga mig om att jag borde fundera på det eftersom man tydligen, som kvinna, skall känna denna otroliga längtan efter att få sätta ett liv till världen... Och just klappa-på-huvudet-mentali teten kommer ofta fram vilket gör mig uppriktigt förbannad eftersom folk inte tar en påallvar. Jag är inget litet barn man säger lilla gumman till, jag är en kvinna på trettio år som faktiskt gjort ett mycket aktivt val att inte skaffa barn. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 09:00 | |
![]() | Jag har inga barn...än... Ingen har hittills frågat mig varför jag inte har barn. Kanske rör jag mig i väldigt finkänsliga kretsar? Jag pratat aldrig om varför jag inte har barn. Folk frågar förstås om jag har barn och då svarar jag nej utan att ge mer info. Då frågar de inget mer. Jag utstrålar kanske att det är ingen fråga som jag ämnar diskutera med dem. Om man inte vill ha barn så kanske man kan låta bli att säga det? Då blir man nog mindre provocerande för de som tycker att alla kvinnor borde vilja ha barn? På liknande sätt brukar jag aldrig behöva förklara varför jag inte äter griskött och nötkött. Det är helt naturligt. En del vill veta och då svarar jag sakligt och humoristiskt och slipper hamna i heta debatter om varför man ska äta kött. | |
| mönjelilja - Ej medlem längre | 2012-01-21 09:07 | |
![]() | Jag tycker att det är bra att de som inte vill ha barn avstår från att skaffa barn. De har förmodligen så god självinsikt att de vet att de inte har tid, ork etc att ta hand om ett barn och så är det väl ett bra val för det ofödda barnet? Det är värre med de som föder barn och sen inte vill, kan etc ta hand om det så att barnet mår bra och växer upp till en klok och trygg vuxen. Barnfria/barnlösa män oc kvinnor kanske hellre lägger sin tid på studier/arbete/personlig utveckling/andras barn eller någon annan aktivitet. Att sätta barn till världen är ett oerhört stort åtagande och kräver stor ansvarsfullhet under minst 18 år. Om man vet med sig att man inte orkar med ett så stort åtagande så gör man bäst att avstå. Kanske avstår jag själv eftersom det är så krävande. | |
| slånbär | 2012-01-21 10:46 | |
![]() | Amen amen och amen till dina senaste inlägg Sylvia. Vi är nog inne på samma sak fast vi uttrycker det lite olika. Visst tror jag att en del ändrar sig precis som det faktiskt finns dom som har barn som många gånger undrar varför dom inte lät bli. Men jag skulle aldrig komma på tanken att säga det till någon eftersom det är så respektlöst anser jag och varför skulle jag? Sen kommer det ett sånt inlägg som maskulinists och då blir man sådär trött igen. Att folk direkt ska tro att man liksom är över, och att ingen ville ha en bara föra att man inte har barn och att det då blir nån sorts skydd att säga att det är självvalt. Du måste ha väldigt dålig människokännedom eller en väldigt snäv vänkrets. Dom jag känner som lever utan barn är så långt ifrån ensamma och sorgliga man kan tänka sig och dom har definitivt inte blivit över. Dom har valt att sätta sig själva först i sina liv möjligen tillsammans med en partner. Hur många är det inte som lever med någon i många år och har barn och som sedan skiljer sig och hamnar i tonår igen? Under dom tio år jag har jobbat på mitt arbetsplats så har närmare tio stycken skilt sig,rumlat runt ett tag och sedan gift sig eller flyttat ihop med nån ny igen. Alla har barn sedan tidigare men säger att deras nya relation är så mycket bättre då den bygger enbart på två vuxna individer utan att tanken på familj finns med. Dom har ju redan gjort den biten och kan nu bygga sina liv kring andra intressen som dom har tillsammans. dom säger samtliga att dom har aldrig haft det så bra som dom har det nu. Som jag ser det så är det ett sånt liv en person som väljer att vara barnfri har möjlighet att bygga redan från början. Funkar det inte så bryter man upp på ett betydligt smidigare sätt än när det är barn inblandade. Hur många håller inte ihop för barnens skull? | |
| Blasse | 2012-01-21 11:16 | |
![]() | ja det där klapp-på-huvudet är något som man skulle ha straff för. jag anser att det är förnedrande att göra så och ålder har ingen betydelse vill man inte skaffa barn så vill man inte och då är det ens egna beslut det ska ingen annan försöka ändra på om man ändrar sig skall det också komma från sig själv | |
| exotica | 2012-01-21 11:38 | |
![]() | Pandina: Intressant att höra vad det forskningsrönet baseras på? | |
| blåhund - Ej medlem längre | 2012-01-21 12:26 | |
![]() | Varför kan man bara inte nöja sig med svaret, nej jag vill aldrig ha barn, utan varför krävs det motivering? Jag själv är helt ointresserad av barn,tycker inte att spädbarn är söta,de få gånger jag suttit barnvakt i mitt liv har ungarna älskat mig och jag skulle kanske vara en perfekt morsa,men jag vill inte ha barn ändå. Känner ingen längtan alls,ingen tickande klocka,har varken lust,tid,pengar,intresse, energi,för barn. Jag vet att jag helt enkelt absolut INTE vill ha barn. Att sedan de som har barn blir provocerade av detta kan jag i viss mån förstå. Det är ju som att säga,oj vad fina skor du har, men själv skulle jag aldrig köpa såna! | |
| exotica | 2012-01-21 12:26 | |
![]() | ...och Pandina: Det där med att föräldrar skulle vara bättre människor enl dig att säga det är inte barnsligt det är att inte ha bättre vetande...eller rakt sagt korkat sagt!! Tyder för min del att den personen saknar intellgens. No respect! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 12:47 | |
![]() | Jag är precis som blåhund, helt ointresserad. (Dock lite nyfikken på hur lång tid det tar innan någon ifrågasätter att du jämför barn med skor...) | |
| Yamma | 2012-01-21 12:48 | |
![]() | Fortsätter på diskussionen jag började igår kväll men somnade ifrån - självklart ska man inte skämmas eller linda in att man just nu tror att man aldrig vill ha barn. Jag håller dock med Pandina, hur kan man tro sig veta vad man kommer att känna om fem år, eller tio? Varför måste man tvunget säga "aldrig"? Det är ju det som lockar folk att säga "det tror du nu ja". Man kan ALDRIG veta vad man kommer att känna i framtiden. Varför räcker det inte då att säga att man inte vill ha barn just nu? Självklart är det många som aldrig får en barnlängtan. Men hur kan man veta att man är en av dem innan klimakteriet? Ingen kan väl se in i framtiden? Jag var själv övertygad om att jag aldrig ville ha barn, men sen träffade jag en bra pappa. ;) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 12:56 | |
![]() | Nä, man kan aldrig veta. Men det förstår väl kontrahenten lika väl? Och det är en viss skillnad i att säga 'jag ska aldrig ha barn' och 'jag vill inte ha barn just nu'. | |
| Lillstölla | 2012-01-21 13:03 | |
![]() | Jag är visserligen överlöpare vad det gäller frågan. Sa under många år att jag inte ville ha barn, var tvärsäker. Och fick liksom TS många frågor, ofta dumma sådana, folk skulle nödvändig ha en förklaring, argumentera för att jag skulle skaffa barn och så vidare. Nu har jag ändrat mig så platsar kanske inte riktigt i tråden, men, jag märker ju en enorm skillnad, ingen som ifrågasätter varför jag vill ha barn, försöker argumentera för att jag inte ska skaffa några osv. Men till TS och alla andra som inte vill ha barn, när folk vill argumentera så säga bara att det är ditt beslut, inte är öppet för diskussion och faktiskt inte är deras ensak. Brukar få tyst på de flesta ;) Måste ju säga som svar på Yammas inlägg, eftersom jag själv var en av dom som sa "aldrig" vad det gäller att skaffa barn, och dessutom en som ändrat sig. Jag skulle aldrig drömma om att ifrågasätta, även om någon säger "aldrig" det är den personens beslut likaväl som beslutet att skaffa barn. Men man är i sin fulla rätt att säga aldrig. Folk har däremot ingen rätt att ifrågasätta det beslutet. I alla fall tycker inte jag det. Det handlar om respekt inför en persons beslut, man ska inte behöva säga "just nu" för att slippa förklara sig för omgivningen. | |
| Yamma | 2012-01-21 13:11 | |
![]() | Självklart behöver man inte ifrågasätta. Men det är lättare att ändra sig själv än andra. Och man behöver inte säga "aldrig" eftersom man omöjligt kan veta det. | |
| Yamma | 2012-01-21 13:12 | |
![]() | Nulltj, vad är skillnaden, annat än i det semantiska? Varför måste man tvunget säga "aldrig"? Är det nån sorts politiskt ställningstagande? =) | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2012-01-21 13:18 | |
![]() | Haha, politiskt? Nä, jag menar bara att man har all rätt att vara och framstå som säker i sina beslut; att säga 'inte just nu' låter som att man inte har tagit något beslut, och fine om man inte har det. Men känner jag mig säker ska jag inte behöva vara luddig bara för att slippa provocera någon. Man måste inte tvunget säga aldrig, men man får. Tycker jag. Var kom politik in i det hela? | |
| Saldina | 2012-01-21 13:18 | |
![]() | Yamma: Använder du själv aldrig ordet aldrig? Finns det inget här i livet som du är säker på att du aldrig kommer göra och därför uttrycker med det ordet? Något som du känner så starkt för själv att du är säker på att du faktiskt aldrig kommer göra? För kan man aldrig säga aldrig om att man inte vill ha barn, oavsett vem man är och hur man fungerar, borde ju det gälla för precis allt och alla. Alltså det går aldrig att veta att man aldrig kommer göra någonting? | |