Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade66
Mobilspel
Pågående19 064

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2012-02-07 22:37
Antal inlägg: 11661

Ville bli sjuksköterska förut men nej. Kass lön, slitigt jobb och sen skola om sig? Nej tack. Undrar hur många fler som tänker som jag. Hmm. Ja, vi kanske behöver lite estländare trots allt.

vulcan2012-02-07 22:39
Antal inlägg: 7666

Här ropar man för döva öron märker jag... :-)

Något omformulerat och lite av en cliffnote på min långa drapa tidigare i tråden:

Gautama m.fl argumenterar som om pensioner vore VÄLFÄRD (=omfördelning av resurser till individer som är i behov av stöd och hjälp de inte själva kan/ska behöva betala). Med undantag av garantipensionen så är det helt, totalt och komplett fel. Vi finansierar våra pensioner själva under den tid vi arbetar. Pensioner är möjligen VÄLSTÅND; Ju rikare ett samhälle är, desto större möjligheter har individer att spara pengar till sig själva under sitt yrkesliv för att kunna få en ganska bra eller rentav riktigt bra tillvaro under ett antal år mellan yrkeslivets slut och det egna slutet.

Detta är hårdfakta som är helt oberoende av om det sitter elaka och hjärtlösa borgare eller snälla och omtänksamma såssar vid makten. Vårt välstånd räcker inte för hur långa pensionstider och hur höga pensioner som helst

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-07 22:39
Antal inlägg: 620

Vulcan,

Fast vi är ju några stycken som gapar... :)

(Sen vet jag inte om jag håller med dig om att välfärd = omfördelning, men det är en teknokratisk fråga).

Skblole2012-02-07 22:53
Antal inlägg: 922

Välfärd innebär per definition omfördelning. Det som är lite förvirrande är ju att namnet välfärd ofta tolkas som en synonym till människors välstånd och välmående, men det är ju två helt olika saker.

jpcnrd - Ej medlem längre2012-02-07 22:56
Antal inlägg: 620

''Välfärd innebär per definition omfördelning.''

Welfare betyder ju det i USA, men i Sverige har det en något bredare mening skulle jag säga.

Lyckobaronen2012-02-07 23:13
Antal inlägg: 125

Att det ska va så svårt..

Principen är i grund och botten enkel. Om befolkningen jobbar lägre och lägre andel av den totala livslängden måste samma kollektiva arbetsinsats gradvis ska försörja fler.

Till buds stående alternativ är:

1. Acceptera lägre genomsnittlig levnadsstandard

eller

2. Lägg till arbetsföra (gör nya eller ta in befintliga)
3. Ta bort icke arbetsföra (...)
4. Omdefiniera begreppet arbetsför (Börja tidigare/sluta senare)

That's it! Välj och kombinera efter smak och tycke. Oaktat mängden tandagnissel finns det inget hemligt femte alternativ som går ut på att få mer o arbeta mindre. Det finns inga rättigheter utan motsvarande skyldigheter.

Att skrika o sparka över det högst relevanta förslaget att höja den övre gränsen för pensionsåldern är ju bara..ja.. Man börjar ju fundera om allmän rösträtt verkligen är så genomtänkt.. Varsågoda och kasta paj..

jonisk - Ej medlem längre2012-02-07 23:14
Antal inlägg: 7985

Jag har ingen paj att kasta, håller hellre med istället.

strömavbrott2012-02-07 23:47
Antal inlägg: 316

Lyckobaronen m.fl. missar ett alternativ, det viktigaste:
Ge tillbaka de enorma vinster som samlats på hög i banker privata konton hos höga företagsledare. Ge tillbaka vinsterna till dem som skapat dem, dvs vi som jobbat år ut och år in till låga löner. Där finns det pengar en masse, pengar som skulle räcka till att ge alla en lägre pensionsålder.
Sedan kan man undra om även politiker ska jobba till 75? Nu får de ju en pension på ca 40 000 redan vid 55.

shulten2012-02-07 23:54
Antal inlägg: 1424

Men strömavbrott, Vinsterna du har givit bankerna har du ju själv accepterat att ge dom, eller har de tvingat dig?

Skblole2012-02-07 23:56

Strömavbrott var ett passande alias måste jag säga :) Om det är du som skapat vinster så undrar man ju hur du kunde vara så dum att du gick med på ett avtal där någon annan fick vinsten!

Hillegnu2012-02-08 00:00
Antal inlägg: 710

Vilken tur att jag köpte ett hus på Gotland i rättan tid. (som är färdigbetalt vid det laget)Får väl odla potatis på åkerplätten min. Jag ska ändå inte jobba en dag över sextio. Ska ha ett liv innan jag dör

Skblole2012-02-08 00:06

Wow, vad har man valt för väg i livet om man inte har ett liv innan pensionen? Dör man innan pensionen har man aldrig ens fått leva, riktigt tragiskt.

Delicious - Ej medlem längre2012-02-08 00:06

Testa att gå hemma ett tag och se hur kul det är. Leva livet?

Delicious - Ej medlem längre2012-02-08 00:07

Idag har blasten växt 0,3 millimeter. Strålande!

marmeladov222012-02-08 07:34
Antal inlägg: 4211

lägg ner dövhumorn iaf

ttiittii - Ej medlem längre2012-02-08 07:40
Antal inlägg: 37631

det är för dom som vill fortsätta jobba,och dom lär att bli ca 2 stycken bättre då att sänka,så ungdomarna kan få jobb

Bohedarn2012-02-08 08:12
Antal inlägg: 130

Det så kallade "arbetarpartiet" försöker nu lura på,ettt säkert tiotusental arbetare att jobba till 75 år. Sen dör dom vi 77 och då har staten och företagen sparat in en massa pensionsutgifter.

The Unicorn2012-02-08 08:32
Antal inlägg: 41

Jag kan förstå varför de som är 63 år oroar sig lite, men att folk som inte ens fyllt 30 år än bryr sig, det fattar jag inte... Fattar ni hur mycket annat som kommer att ha förändrats innan pensionen blir aktuell?

peter2012-02-08 08:33
Antal inlägg: 1710

Reinfeldts tankar är ..som nästan alla moderata idéer...grundat på en trångsynt värld med försvinnande horisont redan bortom, av lyxiga oljor och rakblask, den egna nästippen....väl försedd med skygglappar....
Den värld..som jag sett och upplevt den när jag hade arbete...existerar inte hos honom....hans resonemang förutsätter endast en liten del av tillvaron....

Teoretiskt har han rätt....nästan rätt..se på Grekland....men så är all moderat politik...teoretisk utan verklighetsförankring....

ezye - Ej medlem längre2012-02-08 08:38
Antal inlägg: 447

Rätt att ta ut pension vid 61, ja. Men har man en redan låg pension, och, ett visserligen betalt hus, men med dyr värmekostnad, reparationer osv. har man ju ingen möjlighet till det, för pensionen blir ju förhållandevis lägre om man tar ut den i förtid.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?