Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
12
Inloggade41
Mobilspel
Pågående19 038

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2012-02-17 00:24
Antal inlägg: 31064

Jag tycker inte det är fair att en man skall betala för mig bara för att han råkar vara man såvida jag inte ser på honom som MIN framtida man.

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-17 00:24
Antal inlägg: 4315

Alltså, varannan är väl mest ett uttryck, jag betalar när jag har pengar och mina vänner betalar när de har pengar. Och det brukar ju jämna ut sig in the long run.

Pottränad - Ej medlem längre2012-02-17 00:25
Antal inlägg: 4315

Just Sylvia! Amen.

recidivfara - Ej medlem längre2012-02-17 19:34
Antal inlägg: 2385

en tjej som limmar för att få en drink eller middag beter sig absolut något integritetslöst. omoget är iofs min närmsta tanke (hora/horigt är bara så osnyggt och vidrigt ord att etikettera andra tjejer med. hello kvinnoförtryck i dess rätta bemärkelse).

att inte kunna tänka bli bjuden utan att tänka att man blir "skyldig" eller skulle uppvisa avsaknad av integritet är lika integritetslöst det.

att ens tänka att en middag skulle göra en skyldig sex! en middag med någon man vill spendera tid med. om så bara en middag. hur billig och integritetslös känner man sig då? kanske kan man träffat en total cheescake men det är inget jag behöver anpassa mitt beteende mot. absolut inte min känsla av integritet. har aldrig hänt mig heller, någonsin. och skulle det göra det så skulle det bara vara så avtändande och skämmigt som om daten kräkts på efterrätten. inget som skulle få mig att avstå middag med nytt intresse pga risken av återupprepning dock.

attl vilja dela eller bjuda är en annan sak. jag vill ofta bjuda vänner och blir ledsen om jag inte får.

recidivfara - Ej medlem längre2012-02-17 19:37
Antal inlägg: 2385

apropå integritetslösa beräknande personer som limmar för vinning så har jag märkt att den kategorin har utökats med snåla och fattiga killar som skulle bjuda om de egentligen var intresserade. nu snackar de jämlikhet istället.

_imi - Ej medlem längre2012-02-18 12:26
Antal inlägg: 305

Så här olika kan det vara. Så olika kan våra principer se ut. Det ena sättet att tänka behöver inte vara mer rätt än det andra, men det vore många gånger svårt eller rent omöjligt att frångå sina egna principer och jag tycker inte att man ska behöva göra det heller för det är väl viktigt att kunna/få leva efter sina egna övertygelser. Men det är intressant att diskutera.

Jag kan förstå dom som tycker att det är okej att bli bjuden och det finns också killar som faktiskt blir förolämpade om de inte får göra det.
Men för mig personligen känns det bekvämast att jag får betala min egen middag, mina egna biobiljetter, entréavgifter, drinkar mfl, men det behöver inte betyda att man överlag skulle ha svårt att "ge och ta". Presenter och andra den typen av överraskningar man ger och tar är en annan sak tycker jag. Sådant är sällan/aldrig svårt, men just det här att killen oftast skulle stå för alla möjliga kostnader känns avigt.

Det var också någon här som påpekade något i stil med att det vore motbjudande om det uppstod diskussioner om notan på restaurangen. För det första så har väl folk så mycket vett att de inte ställer till med några scener utan man för en diskret dialog, och man diskuterar heller aldrig sådant inför kyparen. I regel lämnas ju notan på bordet och h*n går iväg en stund just för att gästerna i lugn och ro ska få betala. Och i vilket fall så envisas man inte i absurdum utan de flesta vet ju hur man ska uppföra sig.
Nu låter det kanske som det här skulle vara ett vanligt, återkommande "problem" för mig, men så är det inte, för så ofta går jag inte på nya dejter, men det har hänt att diskussionen har uppstått.

Det vi alltså har diskuterat (med vännerna) har dels varit vad man anser är rimligt vid första dejten, men också vad vi anser allmänt ska gälla när man sällskapar stadigt (och också hur vi tycker att ekonomin ska delas när man BOR ihop) och jag kan säga att uppfattningarna går väldigt isär hela vägen (precis som här i tråden).

(mindymoon. Så enkelt det blev när du lade fram det så där. Det ska jag ta med mig)

Harbus2012-02-18 12:33
Antal inlägg: 93

Jag tycker den som tagit initiativ till middagen ska betala. Om den andra personen hade det kul, så bör det ju inte vara ett problem för denne att betala nästa aktivitet. Kan också lägga till att jag alltid tyckt att det är männen som ska ta initiativet först, var en gentleman! :)

ezye - Ej medlem längre2012-02-19 09:34
Antal inlägg: 447

MÄNNEN SOM SKA TA INTIATIVET??Vilken värld lever du i Harbus? Säg en enda anledning till detta, förutom då att "det varit så i alla tider". Men nu är et 2012 och tiderna har förändrats. Tack och lov!

Miss_jk2012-02-19 10:14
Antal inlägg: 8941

Jag må vara gammaldags och trångsynt, men i mina ögon ska definitivt killen betala, minst första gången, kanske även andra.

pabster12012-02-19 10:31
Antal inlägg: 707

Förväntas man betala på första dejten förväntas man betala för resor hus osv livet ut..... Det är en inställning vissa kvinnor har.

Miss_jk2012-02-19 10:35
Antal inlägg: 8941

Vissa, ja, inte alla som förväntas bli bjudna på första dejten. Långt ifrån alla skulle jag tro.

pion ekrot2012-02-19 11:06
Antal inlägg: 3340

Säger som Sylvia.

magga2012-02-19 11:09
Antal inlägg: 2533

Jag är alltid beredd på att betala för mig själv, men tycker ändå att killen bör betala första gången. Efter det bjuder man varandra

MCMLXIII - Ej medlem längre2012-02-19 12:40
Antal inlägg: 78

Kan man inte få bidrag för sånt?

sara202012-02-19 12:43
Antal inlägg: 22

brukar betala själv om inte jag har ont om pengar just då

sara202012-02-19 12:53
Antal inlägg: 22

och som en annan skrev tidigare om killar/män som tror att dom ska få något i utbyte det är jobbigt det kan väl bli något men i så fall är det ju för att man själv vill å inte för att dom betalat för lite mat

jonisk - Ej medlem längre2012-02-19 13:05
Antal inlägg: 7985

Om någon bjuder ut mig på middag och förväntar sig en motprestation i form av sex, då är jag bara glad att jag själv slapp betala för eländet. Om man ger bort en present förväntar man sig väl ingen kompensation? Varför är det så laddat just att bjuda/bli bjuden på middag? Jag bjöd ut pappa på middag för ett par dagar sen, inte f-n hade jag några baktankar med det? Jag tyckte det vore trevligt att äta gott ihop, och det är rätt larvigt att sitta och räkna på kvittot; i det långa loppet tror jag man mår bättre av att inte jaga millimeterrättvisa i alla situationer.

_imi - Ej medlem längre2012-02-19 13:16
Antal inlägg: 305

jonisk
Exemplet i ingressen handlar om en första dejt med en (förmodligen) ännu ganska okänd person (för dig). Du går ju på första dejten med honom. Alltså inte alls jämförbart med din far. Och även om man har stadigt sällskap med någon så tycker jag inte att det i alla avseenden går att jämföra med ens släktingar.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-19 13:19

?
Jag skrev inte bara om min far, tog den middagen som ett exempel i ett allmänt resonemang.

jonisk - Ej medlem längre2012-02-19 13:26

Vad jag försökte säga (lite klumpigt, uppenbarligen) är att en middagsinbjudan inte automatiskt är likställt med förspel i min värld. Det leder förhoppningsvis till en trevlig kväll, oavsett vem man går ut med.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?