Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade76
Mobilspel
Pågående19 276

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-21 19:39
Antal inlägg: 3613

Alla trådarna ska den vägen vandra, gnill. Det är någon slags Murphy's lag på det här forumet.

crooked rain - Ej medlem längre2012-02-21 19:40
Antal inlägg: 6334

Roligt med folk som gör ngn slags politisk poäng av hur mycket de ba haaaatar ordet "hen". Som att de tror att man vill att alla världens pojkar ska ha långklänning och heta Sofia bara för att man inte orkar skriva "han eller hon" hela tiden.

Också roligt att de oftast är mer rabiata och lättstötta än de s.k. genusnazister som de påstår ligger bakom ordet.

_imi - Ej medlem längre2012-02-21 19:44
Antal inlägg: 305

Men gnill... Det är väl just det en del vill? Eller hur ska man uppfatta föräldrar som de här?

"Att inte tala om vilket kön barn har eller utesluta att benämna dem ”hon” eller ”han” får omvärlden att reagera.”Vissa blir provocerade och tycker att vi ägnar oss åt något konstigt”, säger tvåbarnsföräldern Linus som uppfostrar sina barn könsneutralt.

Linus och hans sambo Sara har tagit frågan på allvar och uppfostrar barnen Sasha 2,5 år och Nikki 6 månader könsneutralt, vilket kan gälla allt från klädsel till hur de pratar med dem.

Familjen inte talar om Sasha eller Nikki i termer som ”han” eller ”hon”, utan använder namnet i stället.

Linus berättar att han bland annat har haft långa diskussioner med sina lärarkollegor.
– Vissa blir provocerade av att vi inte säger barnens kön och menar att de har rätt att veta. Både elever och vissa kollegor hade en gissningslek och försökte för att få mig att avslöja könet. Andra tycker att vi ägnar oss åt något konstigt.

Linus har nyligen börjat använda det könsneutrala pronomet ”hen” och är positiv till begreppet. Men det kändes först lite onaturligt.

– Det har suttit jättelångt inne. Men jag började använda det i min undervisning till gymnasieeleverna förra veckan. Det blev ingen reaktion alls. De kanske lyssnade dåligt eller så accpterade det rakt av, säger han.

– Och jag vill att Sasha och Nikki helt otvungna ska kunna använda det och inte behöva dela upp världen i två kön. Känner de sig inte som en ”han” eller ”hon” är det väl skitbra om det finns ett ”hen”. Då förstår folk varför. Och att det är det man ska använda och inte chansa."

www.dn.se/nyheter/sv...ar nens-kon

Jag tycker det är galenskap de sysslar med.

vildman2012-02-21 19:51
Antal inlägg: 224

Ja men hallå. Dom i den artikeln är väl inte synonyma med alla som tycker att hen kan vara ett bra ord? Jag sympatiserar inte med deras världsuppfattning men tycker ändå hen kan vara bra.

crooked rain - Ej medlem längre2012-02-21 19:53
Antal inlägg: 6334

Men starta en tråd om genusneutralitet då, imi, om det är det du stör dig på. Ordet "hen" är en väldigt liten del av frågan och inte alltid begränsat till de situationer du tar upp.

_imi - Ej medlem längre2012-02-21 19:57

vildman
Ja men hallå....? Jag skrev inte heller alla, jag skrev att det är vad en del vill (eller tycks vilja).
Det är EN sida av hen-frågan.
En annan är just den du nämner.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-21 19:57

Personerna i artikeln som länkades till verkar extrema. Det är synd om pronomen "hen" ratas p.g.a. personer med rejält annorlunda inställning än gemene man.

email2012-02-21 20:00
Antal inlägg: 118

Kul att det inte _bara_ är rabiata queeraktivister och Axess-redaktionen som pratar om det längre.
Fast även om diskussionerna kring begreppet - ja och queer öht - breddats genom att den nått ut till bredare folklager så har argumenten inte breddats. Det finns fortfarande bara ...ungefär 2 ståndpunkter eller sidor. Tragiskt.

En sak som jag är intresserad av är _hur_ det här lilla ordet skulle kunna försvaga, eller fördumma svenska språket (som är ett vanligt argument).
Det finns ju ingen som vill ersätta han och hon (Det finns det men de är ganska försumbara i sammanhanget, va?).

Det är, som jag ser det, mest när man talar om någon som råkar känna sig mer som en hen än en han eller hon eller när man talar och skriver om någon man faktiskt inte vet könet på. Han/hon funkar ju men då tycker jag att hen är smidigare. Den skulle man förstås också kunna säga men det känns synd att objektifiera människor på det viset.

Tänk att ett så litet ord drar upp så mycket känslor hos folk :p

_imi - Ej medlem längre2012-02-21 20:00

Sen undrar jag också... Linus i artikeln är gymnasielärare och om jag uppfattat artikeln rätt så har han nu infört HEN i sin undervisning, istället för han och hon. Är det helt okej att han gör så? Och är det FORMELLT rätt?

_imi - Ej medlem längre2012-02-21 20:03

crooked rain 2012-02-21 19:53
Eh? Nej.
Vad jag vill med tråden har jag nu förklarat ett antal gånger. Du kan backa och läsa på.

to the top2012-02-21 20:03
Antal inlägg: 56

katastrof enligt mig men man får uppfostra sina barn som man vill. Men snart är man väl satan om man inte gör så...

mönjelilja - Ej medlem längre2012-02-21 20:04

En del har större sinner för detaljer än för helheten...email. Då kan ett pyttelitet ord på tre bokstäver få enorma proportioner...

email2012-02-21 20:22

Har inte orkat läsa igenom hela tråden - många inlägg är så... nåja till saken!

Många verkar ha svårt att använda hen och henom i meningar. Med flit kanske?
Någon skrev något i stil med "Hen ska kyssa sin hen".
Testa att byta ut det mot hon eller han: "Han ska kyssna sin han".
Det låter inte så bra va?.

Han - honom
Hon - henne
Hen - henom

Lätt va? Eller ska vi repetera fyrans grammatik?

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-21 20:38
Antal inlägg: 1194

Jag tycker inte att hen låter könsneutralt, det klingar feminint i mina öron. Jag lanserar ersättningsordet "vederbörande".

gnill2012-02-21 20:41
Antal inlägg: 1942

_imi, jag har gått i skolan och haft tokiga lärare, jag blev rätt okej ändå.

t ex hade vi en homosexuell lärare på skolan (fantastisk person, Owe Sandberg för er som känner till honom, han sydde ABBAS scenkläder när de vann med waterloo tex, sådär vid sidan av sitt jobb som högstadielärare), men min klassföreståndare var vansinnigt homofob och försökte hela tiden pränta i oss att det var fel om man var kär i nån i samma kön... och sen hade jag en mattelärare som åt tårta långsamt och suktande medan vi hade matteprov... och på gymnasiet en svenskalärare som alltid satt i skräddarställning på katedern och sade att allt i svenskan var ointressent annat än att läsa den stora världslitteraturen....

Jag och alla mina skolkamrater klarade detta, och blev rätt okej ändå (tycker vi i alla fall)

... så min poäng är att gymnasieeleverna tål det säkert,utan att plötsligt bli förvirrade om vilket kön de har

email2012-02-21 20:41

Vederbörande känns liiite formellt kan jag tycka.

En sockerbagare, som bor i staden, vederbörande bakar kakor, mest hela dagen, vederbörande bakar stora, vederbörande bakar små, vederbörande bakar några med socker på.

Där tycker jag hen passar bäst.

gnill2012-02-21 20:43

hinken, jag tycker ordet "man" (alltså som i t ex "om man skulle ta och åka på semester") låter maskulint så ska vi köra vederbörande där med?

gnill2012-02-21 20:43

@email :-)

Hinken76 - Ej medlem längre2012-02-21 20:54
Antal inlägg: 1194

email>>
Ja men då tror ju jag att vederbörande är en bagarinna och så får jag underliga bilder i huvudet av en lättklädd mjölig kvinna som vackert leende bearbetar degar! Om du behåller "vederbörande" i texten undviker vi pinsamma situationer som dessa.

_imi - Ej medlem längre2012-02-21 20:58

gnill 2012-02-21 20:41
Hahhahha. Det låter verkligen tokfestligt. :)
Själv har jag gått en del av min skolgång i flickklasser (fast inte här i landet).

Men hur som helst... En del av hen-aspekterna du har tagit upp och förklarat är intressanta och inte alls svåra att ta till sig heller.
Och det är det jag menar med tråden, att vi ska kunna bolla hen-frågan ur alla möjliga vinklar. Alltid lär man sig något... Det har åtminstone jag redan gjort...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?