Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 405 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-09 10:20 | |
![]() | Hoppas att du mår bra idag och att du kan vara en inspiration för andra som fastnat i samma onda cirkel! | |
| SirMattBusby | 2012-05-09 10:28 | |
![]() | Enligt läkaren har jag numera en fysik som en 30-åring men jag sliter för det numera också, är ju enklare när man som jag verkligen gillar att träna, älskar ju att få träningsvärk...:)) Jo, men jag vill vara en positiv inspiration och inte komma med pekpinnar för det gör inget bättre för en som är i den situationen. Jag skulle aldrig gå på en överviktig och säga att "Borde inte du gå ner lite?" men kommer de till mig eller kan få en kick av min resa så hjälper jag mer än gärna till. De vänner som är överviktiga bland mina facebookvänner har inspirerats av mitt fotoalbum där jag har bilder månad för månad över min resa. Det är värt hur mycket som helst om det hjälper andra:) | |
| SirMattBusby | 2012-05-09 10:33 | |
![]() | Men för att återgå till frågan TS ställde så är det nog ett gott försök och alla försök till att få folk att må bättre måste väl vara av godo eller?? | |
| pabster1 | 2012-05-09 10:39 | |
![]() | SirMattBusby jag är imponerad av dig! Det är ett mer och mer utbrett missbruk av mat och vi bör definitivt se på det som missbruk!! Vi får i oss sämre och sämre mat och i större mängder. Vi rör oss mindre och mindre pga ändrade arbeten osv. Allt för få tränar för att kompensera för allt stillasittande! Se följande film på 40 sec om fetmans utbredning i USA de senaste 27 åren! www.youtube.com/watc...1a bjGnlfPM | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-05-09 10:54 | |
![]() | En liten parallell till filmen och fetman i USA: Lite intressant hur olika man ser på problemet med fetma i olika delar av världen. Göran Hägglund talar om ett folkhälsoproblem och vill att folket rent generellt ska bli friskare då man ser att skador med överviktsanknytning har ökat dramatiskt. I USA höjde Generaler förra året denna fråga till Kongressen då alltför många inte längre klarade antagningskraven till försvaret. Skönt fokus... | |
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-05-09 11:08 | |
![]() | Det ena utesluter väl inte det andra. Det finns väl en sanning i vad alla skriver här. Man blir tjock om man äter mer än man gör av med. Man behöver upplysning om hur farligt det är. Man måste ta ansvar för sitt eget liv (vem skulle annars göra det?). Man behöver kanske hjälp för att lyckas. | |
| AnneHag | 2012-05-09 11:12 | |
![]() | Om man vill vara smal får man väl vara det men om man vill vara större så vassgod, jag dömer er inte. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-05-09 11:25 | |
![]() | Det är en lite jobbigare fråga än så AnneHag. Ponera detta: Det är väl få som egentligen vill ha missbrukare (hårspundare) som går runt bland "oss andra" och anledningen är väl egentligen att det skapar merproblem i fråga om ev stölder och att man inte riktigt litar på de. Ingenting att göra med att "var människa får leva sitt liv" egentligen. Men om man hårddrar det lite så är det ju så att överviktiga tär lite på vårdresurserna och det kan ju (nu tar jag i lite) vara så att dessa resurser kan vara utslitna/uttröttade när väl du behöver vård för något som en olycka eller hjärtfel eller nåt? Långsökt? Tänk över möjligheten, eller risken... | |
| _hen_ - Ej medlem längre | 2012-05-09 11:42 | |
![]() | Nu är ju inte fetma bara en personlig smaksak utan ett samhällsproblem. Det som är betungande för överviktiga är betungande för staten också. Förr eller senare måste sjukvården ta sig an plågade hjärtan och knän, diabetes och magsjukdomar. En gastric bypass med påföljande kosmetiska ingrepp är en stor utgift för landstingen till följd av frosseri. Jag tror att det faktiskt är ungefär så enkelt som Göran Hägglund uttrycker det. Om man rör sig lite mera och väljer en påse frukt istället för fikabröd och chips bör man rimligtvis gå ner i vikt och må mycket bättre överlag. Godis vid kassan är nog sämst för barnfamiljer och akuthungriga impulsköpare. Om vi lär barnen sundare vanor finns nog stora vinster i framtiden. Sundare vanor innebär inte framkallande av anorexi och barbieideal utan helt enkelt en friskare livsstil med nyttig mat, lagom med aktiviteter och motion. | |
| Zetax - Ej medlem längre | 2012-05-09 12:04 | |
![]() | Jag tog inte med skönhetsaspekten eftersom jag inte tror att någon VILL vara för tjock. | |
| boffertomte | 2012-05-09 13:32 | |
![]() | Nu är jag jätteimpad av sirmatt, vill bara skriva det. En stor applåd till dig! | |
| boffertomte | 2012-05-09 13:44 | |
![]() | Locomondo har ju rätt, så länge vi har fri sjukvård i Sverige så blir det orimligt att öda den på folk som är väldigt feta. Men det är ju därför så många GP-operationer görs numera, det är mycket billigare än att lägga en massa vård på fetas knän, höfter, sugiga hjärtan och kärl, tarmcancrar och därtill försörja dem pga nedsatt arbetsförmåga. | |
| zvungel | 2012-05-09 14:08 | |
![]() | I konsekvensens namn bör ni väl tillägga även alkoholism,narkomani,samt allt övrigt som har stor inverkan på belastningen av sjukvård. T.ex. vårdslöshet i trafiken, på jobbet,ja ofantligt mycket mer än bara fetma??? Ja visst ja, får väl inte glömma rökningen heller. | |
| 125478 - Ej medlem längre | 2012-05-09 14:13 | |
![]() | Nej glöm för all del inte rökningen, en ofantlig belastning av sjukvården. | |
| susila | 2012-05-09 14:31 | |
![]() | Ja, men nu handlar ju tråden så vitt jag förstått om att alla skall bli smala mha G Hägglund. Då är det väl lämpligt att huvudsakligen ägna diskussionen åt fetmaproblematiken. Men jag är absolut för att t ex gangsters som blir skottskadade i gangsterbråk ska betala all sin sjukvård själva. Dock hör det inte riktigt hemma i en tråd om fetma som folkhälsoproblem. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2012-05-09 14:33 | |
![]() | zvungel>> Vad exakt är din poäng? Så länge man inte diskuterar allt samtidigt får man inte diskutera något alls? Skulle vilja påstå att staten redan är väldigt aktiv med tex. punktskatter, lagstiftning, informationskampanjer och förebyggande åtgärder inom alla de områden du nämner. Går naturligtvis att göra mer, men det är inget argument mot att börja ta tag i andra folkhälsoproblem också. | |
| zvungel | 2012-05-09 14:50 | |
![]() | Min poäng var att det klagades på belastningen av vården, jag skrev inget om att man inte kan göra försök att bättra på folkhälsan men hägglunds förslag liknar dagisnivå.Och som sagt avseende sjukvården finns det mycket att ta tag i som inte enkom är självförvållat utan dessutom olagligt. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-09 15:01 | |
![]() | Jag tycker snarare svårigheten att förstå förslaget tyder på dagisnivå, bara för att ett förslag inte löser alla problem direkt är det väl inte onödigt eller barnsligt? | |
| SirMattBusby | 2012-05-09 15:14 | |
![]() | jonisk, tummen upp på det...Kan ju aldrig vara fel att vilja arbeta för att folk ska må bättre? | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-09 15:42 | |
![]() | Jag citerar från artikeln: "Jag kommer senare i år att kalla representanter för staten, livsmedels- och byggbranscherna, landsting, kommuner och ideella organisationer till ett samtal om vad man kan göra för att få stopp på fetmaepidemin. Det krävs att alla tar ansvar och hjälps åt; både företag, samhälle och individer, säger Göran Hägglund, som har ansvaret för folkhälsofrågor inom regeringen." Kan någon av dem som kommer med spydiga kommentarer (Bitte m.fl.) förklara vad som är så korkat/barnsligt/m.m. med ett sådant initiativ? Ni behöver inte tala om att uttalandet har en touche av populistisk floskel. | |