Spelrum
Giraffen18
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade21
Mobilspel
Pågående19 233

Forumkategorier

Användare Inlägg  
le-lou2012-05-18 13:07
Antal inlägg: 17500

WHO rekomenderar amning minst 6 mån och helst upp till 2 år - gärna mer. Står på hemsidan för den som är sugen på rekommendationer och statistik.

guldtippa - Ej medlem längre2012-05-18 13:32
Antal inlägg: 2

En treåring har tänder att äta med, alltså fast föda. Tycker jag. Har två barn...

Bingofannie2012-05-18 13:57
Antal inlägg: 13

Jag är som sagt bara 18 och har absolut inga erfarenheter, för jag antar att man ändrar värderingar ang. amning när man själv skaffar barn (?)

Men det jag tänker på är, när man slutar med amning är inte det ett steg mot självständigheten, både för modern och för barnet? SJÄLVKLART är det individuellt som många har skrivit här.

Lika bra2012-05-18 14:00
Antal inlägg: 437

Poussitiv: Snygg argumentationsteknik! Personangrepp skapar som bekant är en hög debattnivå...

Jag har bara försökt att föra en någorlunda vettig diskussion, då hoppar du på mig och kallar mig besserwisser, provokatör och "röstrumpa". Moget. Om du istället försöker komma med vettiga motargument så kanske vi kan ta dig på allvar.

Jag har aldrig försökt att vara besserwisser, eller provokatör (röstrumpa vet jag inte vad det betyder). Jag påpekar bara självklarheter och argumenterar för min sak. Om du uppfattar mig som dryg, är det nog snarare din egna självkänsla som det är fel på.

Ber om ursäkt för detta OT-inlägg men blir så trött ibland när man inte kan få argumentera utan att bli påhoppad.

lisa20092012-05-18 14:06
Antal inlägg: 39

Maniac har helt rätt!!

SkySpy_2012-05-18 14:09
Antal inlägg: 4418

Har hört att man blir intelligent av att ha blivit ammad länge.
Samtidigt så det vara en risk att man blir helt insnöad på bröst som vuxen, vilket inte alltid är så bra kanske.
Så kallat bröstberoende.

Aquila12012-05-18 14:19
Antal inlägg: 2463

Bröstberonde..... förklara närmare

Aquila12012-05-18 14:20

lol på min stavning

RaEl - Ej medlem längre2012-05-18 14:26
Antal inlägg: 449

Tycker INTE att det är okeej att amma så gamla barn....Blir lite....jag vet inte riktigt...... NÄ!!!

SkySpy_2012-05-18 14:28

Den orala fasen (0-ca 1,5år) där munnen är den erogena zon. Det lilla barnet använder munnen för att amma, suga på fingrar eller napp, senare smaka, på att undersöka saker. I den här fasen styrs barnet av den så kallade lustprincipen. Barnet vill ha omedelbar tillfredsställelse.

Objektrelationsteori handlar om barnets relation till objekt, som är modern eller en ersättare för modern. Mahlers teori knyter an till den psykoanalytiska traditionen, men betonar barnets nära relationer till andra som en avgörande faktor för en harmonisk utveckling. Mahler kallar den differentiering och delar in de första tre åren i tre olika faser.

Den normala autistiska fasen (0 - 6 veckor). Då handlar barnets tillvaro mest om att anpassa sig till ett liv utanför livmodern. Barnet är inte speciellt mottaglig för stimulans utan befinner sig mest i sin egen värld. (Autistisk=självförsjunke n).

Separations- och individuationsfasen (ca 5mån - ca 3 år). Barnet upptäcker att modern är en egen person. Denna process börjar med differentiering. Barnet inser att modern och barnet inte är hopväxta. Runt ett årstiden börjar barnet upptäcka världen på egen hand och söker sig bort från modern. Barnet kryper, går och klättrar. Modern uppmuntrar barnet att söka sig bort från henne och hjälper därmed barnet att genomföra en separation som är viktig för utvecklingen. Fram till treårsåldern arbetar barnet med att bli en egen individ som upplever sig själv som skild från modern/objektet.

SkySpy_2012-05-18 14:30

Så enligt de teorierna så torde det normala att sluta amma inom separations- och individuationsfasen.

Poussitiv - Ej medlem längre2012-05-18 14:36
Antal inlägg: 1099

Lika bra - jag har inte kallat dig någonting. Provokatör tex nämnde någon annan. Jag ber om ursäkt om det såg ut att riktas mot dig. Så var inte tanken.

Aquila12012-05-18 14:38

Tack

blåhund - Ej medlem längre2012-05-18 14:39
Antal inlägg: 469

Kan man amma sitt barn hur länge som helst? jag menar,är kvinnans bröst outsinliga,rent fysiskt sett? Kanske dum fråga men vore intressant att få svar. Har hört att man I många länder ammar länge,för att amning förhindrar graviditet,( och många religioner förbjuder preventivskydd) .Att amma ett stort barn är väl egentligen inte så konstigt, men vore jag 3-4-5 år, skulle jag inte vilja bli ammad,man är ju ingen liten bebis, och man tycker ju själv att man "är stor" när man är 4-5 år (åtminstone tyckte jag så).

_hen_ - Ej medlem längre2012-05-18 15:01

Kloka ord, SkySpy_.

Använder man amning som nattning omöjliggör man ju nattning av pappa eller annan person. Om månaderna blir flera år då familjen styrs av mammas bröst förstår jag faktiskt att många fäder ger upp och söker sig annat sällskap.

Jag kan inte skriva under på att det är mammans privatsak hur länge hon vill amma. Pratar vi barn upp i skolåldern har det för länge sen passerat ett osunt förhållande till inte alls friskt.

Amning är inte ett preventivmedel, du kan mycket väl bli gravid fast du ammar.

En fertil kvinna som äter ordentligt och tränar kan nog bilda mjölk på efterfrågan. Under vissa tidsåldrar har vissa människor hållit sig med ammor till sina barn. Dessa kvinnor kan föda upp flera barn samtidigt.
Mera tvivelaktigt är om det är bra för en själv och fostret att amma under graviditet och äldre syskon tar den värdefulla näringen från den nyfödda. Modern borde rimligtvis sina inför produktionen av kolostrum som kan vara livsavgörande för det nya spädbarnet.

blåhund - Ej medlem längre2012-05-18 15:11
Antal inlägg: 469

SkySpy, Jag tycker att alla män verkar vansinnigt fascinerade av kvinnobröst, vare sej de blivit ammade eller inte...!

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-18 16:51
Antal inlägg: 37631

fysiskt så kan man amma så länge som hälst mjölken tar inte slut,det tar några dagar innan den försvinner

ttiittii - Ej medlem längre2012-05-18 16:54
Antal inlägg: 37631

nu är det inte så att en 3 åring som ammas bara äter bröstmjölk om någon nu trodde det,utan det är i så fall bara på kvällen eller morgonen,sky, vad är det för dåre som skrivit den boken om separationsfaser stoppa in boken i vedspisen där gör den sig bäst

le-lou2012-05-18 18:22
Antal inlägg: 17500

Mahler har fått, precis som alla andra utvecklingspsykologer också sin beskärda del av kritik och särkilt hennes seperationsfas.... en teori är bara vad det är, inget mer än teori.
Alla barns utveckling är en väg mot självständighet. Ska barnet prompt sluta ammas vid en viss ålder, så borde vi rimligen ha åldersgränser för allt annat med som innebär självständighet, frigörelse och mognad? Sluta bära napp, sova i egen säng, ta bort snuttefilt, sluta bära blöjor osv osv.

Bingofannie2012-05-18 18:33

Le-lou, det var vettigt skrivet.
Man ska kanske inte haka upp sig på åldrar med tanke på hur alla utvecklas olika. Men ändå ska man kanske ha en "ungefärlig" ålder? Då man ska trappa ner lite?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?