Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 251 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-28 23:53 | |
![]() | I Västerås stad betalar man för sig om man hyr hockeyhallar och säkert ridhus, eller vad det heter, också. Ungdomsföreningar har subventionerad hyra, så vi kommer undan med att betala 45 000 kr för att hyra bandyhallen i helgen. Tänk vad vi schackklubbar är priviligierade. | |
| ond_ kanin | 2012-05-28 23:55 | |
![]() | Vad det handlar om är väl i viss mån vad respektive idrott genererar i pengar? Via tv-avtal, mediautrymme och tex åskådarantal och genom det också vad sponsorer vill lägga pengar på? Orkade inte läsa alla inlägg, så nån kanske sagt nåt liknande, tyckte bara rubriken lät kul, och lo and behold, det var skrivet av en hästbrud. 109 miljoner människor följde finalen i Ch-league 2009, hur många kollade finalen i nåt hästhoppnings vm? Något som alltid gnällts över av hästfolket är såna här saker, men det finns andra som gnäller med, tänk på de stackars varpautövarna, en stolt svensk sport. När mer än hälften av världens befolkning följer Hästhoppnings-vm(som med fotbollsdito)ska jag själv ställa mig på barrikaderna vid TS sida. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2012-05-29 01:15 | |
![]() | Bra skrivet kaninen! | |
| anmaso | 2012-05-29 01:56 | |
![]() | 45 000 kr är en intressant siffra då det kostar 2 000 kr / timme att hyra bandyhallen i Västerås för föreningar/klubbar eller andra intressenter som kommer utifrån kommunen. Motsvarande siffra för "kommunala" intressenter är strax under 1 400 kr / tim. Denna siffra får man då jämföra med vad det t ex kostar att hyra Ryttarstadion i Stockholm eller tävlingsområdet på Strömsholm. Det som är intressant i den här diskussionen är väl vad schackklubbens hyra och andra omkostnader är för den "vardagliga" verksamheten jmfrt med vad ridklubbarna i området har för kostnader för att kunna erbjuda ungdomsverksamhet? Där tror jag att omkostnaderna för ridklubbarna vida överstiger schackklubbarnas. Och vad planhyror för fotboll, innebandy och ishockey är. Frågan är väl varför hyrorna fotbollsplaner och andra hallar subventioneras så mycket mer av kommunerna än vad stallar och ridhus gör? I vår familj rider vi förstås, på egna hästar, och det betalar vi själva utan att gnälla. Det är ett fritt val. De jag tänker på är alla de flickor (och kanske några få pojkar) som inte får möjlighet för att familjens ekonomi inte tillåter det intresset. Tyvärr är avgifterna för en timmes ridning per vecka alldeles för höga för många familjer. | |
| Cassano | 2012-05-29 06:11 | |
![]() | Men Corlini, ridsport är så mycket mer än en sport. Har du någon gång sett någon stå och prata förtroligt med sin hockeyklubba eller blivit tröstad och buffad på av sin golfboll? Det kostar med hästar, men oj så mycket man får tillbaka! Men jag är ganska glad att mina ungar fastnat för simning. Inte så dyrt, men det tar en fasligt massa tid. | |
| corlini | 2012-05-29 07:34 | |
![]() | jag vet att det är dyrt, jag finner mig i det logiska att man får betala för sig. det jag ville påvisa orättvisa i är fördelningen av de stöd som utgår. jag tycker de slår mot väldigt många unga, speciellt flickor. och samtidigt spy lite galla över alla de föräldrar som gnäller över kostnader när deras barn spelar boll, för det är faktiskt inte dyrt. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-05-29 07:48 | |
![]() | Nu är jag kanske fel ute; men om medelinkomsten bland föräldrar till barn som spelar fotboll är lägre än bland dem vars barn rider (och det är en fördom, ja, en spekulation) så är det inte konstigt att en del av dem upplever även fotbollen som dyr, fast den kontra ridningen inte är det. Relativt sett (jämfört med andra sporter) billig, men relativt sett (sett till inkomsten) dyr. Samma förälder hade nog sett ridningen som ohyggligt dyr; men som res redan påpekat så kommer vi återigen tillbaka till limpans fråga. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-29 07:49 | |
![]() | att i denna kommun får Bandyn 50% av pengarna sen får kulturen och resten av sporterna dela på resten,JA det är orättvist,skulle nu kommun politikerna vara intreserade av konståkning så skulledet sett anurlunda ut,men nu är denna stad bandy och då får det kosta | |
| limpan__2 | 2012-05-29 08:16 | |
![]() | "att en förening med knappa dubbla aktiva utövare och lägre kostnader får 5dubbla stödet än en annan är jämt fördelat enligt er ? ja eller nej?" Det är ju ett ogrundat och felaktigt påstående, hur stödet fördelas kan du läsa om på RF:s hemsida. Innan du har fått detta rätt finns det inget att svara på. Dessutom hävdar jag att staten inte har någon anledning att bry sig i kostnaden när de fördelar stödet. Men du kan väl försöka att förklara varför de som har valt en dyr sport ska få mer i bidrag? | |
| slånbär | 2012-05-29 08:39 | |
![]() | Limpan har ju defenitivt en poäng där. Om alla sporter skulle kosta lika mycket för barnen att delta i så vore det ju självklart mest rättvist och alla skulle ha precis samma möjligheter att göra det dom vill oavsett kostnaden. Det är ju dock inte rimligt och genomförbart på något sett eftersom det självklart skulle innebära att skattepengarna skulle ätas upp av div skitdyra sporter som tex ridning, golf, motorcross, gocart och andra motorsporter. Ungdomar som vill hålla på med hundsport borde ju självklart också få låna en hund på klubben osv. Det fattar väl vem som helst det orimliga i detta? Visst är det orättvist att en unge från sämre förhållanden inte har samma möjligheter som en rik unge att hålla på med dyra sporter men dom är å andra sidan mer förstående inför detta. Fattiga ungar vet vad som gäller och är ofta mer tacksamma för det dom kan delta i. För en fattig unge kan ett par begagnade fotbollsskor vara lyckan. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-29 08:47 | |
![]() | instämmer med slånbär igen ,skit oxo,föräldrar som inte har råd med termins avgifter kan söka pengar till termins avgifter på majblomman.se | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-29 08:55 | |
![]() | Vad är det för intressant med att vi betalar 45 000 kr för att hyra en bandyhall en helg. Vi får ingen subvention alls för vår klubblokal som vi äger själva. Schacket söker bidrag från en annan pott vad gäller statliga bidrag, det har jag redan förklarat. Att ridning är dyrare än schack tvivlar jag inte en sekund på. Men oavsett det har ingen lyckats eller ens brytt sig om att försöka ge ett bra svar på limpans kärnfråga. | |
| slånbär | 2012-05-29 09:50 | |
![]() | Limpan-ta din fråga en gång till så Corlini slipper leta efter den i tråden. Vi väntar alla på svar. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-29 10:02 | |
![]() | Jag lade lite ord i corlinis mun, och eftersom det inte inkommit någon dementi får vi utgå från att följande gäller tills hen behagar svara: "Det corlini menar med att bidragen till idrotter borde fördelas jämnare, är att man borde ta pengar från idrotter som även fattiga människor har råd med och fördela om så att rikemanssporter får mer bidrag." | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-29 10:17 | |
![]() | jag tycker inte kyrkan ska ha bidrag från kommunerna för barn aktiviteter ,det är fel, precis lika fel som socialdemokraterna får pengar till sitt barn aktiviteter eller? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-05-29 10:47 | |
![]() | ttiittii... njaa socialdemokraternas ungdomsaktiviteter och vad kyrkan pysslar med är två helt olika saker som inte passar att diskutera i den här tråden. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2012-05-29 11:02 | |
![]() | Jag känner för övrigt inte igen mig i den bild som målas upp, där ridsporten skulle vara satt på undantag och inte få ta del av kommunala pengar i samma utsträckning som hockey, fotboll m.fl. sporter. vlt.se/nyheter/vaste...ny tt-stall Det säger sig själv att staten inte ska lägga sig i och värdera och detaljstyra olika fritidsaktiviteter, det är något kommunerna får göra (och gör). Om ni är missnöjda med de bidrag som just er idrott/sport får från kommunen får ni vända er dit och klaga. Att påstå att staten ska hosta upp mer pengar till dyra idrotter är ju bara löjligt om man betänker konsekvenserna. | |
| limpan__2 | 2012-05-29 11:05 | |
![]() | En lite raljerande ledare som belyser satsningar på hästsport och annat som har med häst att göra: www.expressen.se/led...o- sitt-av/ | |
| slånbär | 2012-05-29 21:38 | |
![]() | Tittade på nyheterna ikväll och där var ett inslag om fattiga barn i Sverige och hur det ser ut i landet för dessa barn. Dom visade ett inslag om en flyktingfamilj i Malmö där mannen inget hellre ville än att få jobba men bara hade lyckats få praktikplatser. Han pratade just om att två av hans söner ville spela fotboll och att dom helt enkelt inte hade råd med den utrustning som dom behövde för det. Då talar vi lite kläder, benskydd och skor och någon medlemsavgift och ändå var detta för dyrt för dom. Det känns så futtigt att läsa om Corlinis problem när man ställer det i förhållande till en familj som inte ens har råd att låta barnen spela fotboll som enligt corlini då inte kostar någonting och vars föräldrar bara klagar och gnäller. Jag tycker att det viktigaste är att alla barn ändå ges möjlighet att åtminstone göra någonting på sin fritid. barn i den situationen ber inte om mer än det allra minsta och är redigt tacksamma för det dom unnas. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2012-05-29 21:45 | |
![]() | jesus.så är det inte, sossarna har barnläger och kyrkan har barnläger som subventioneras av staten och det är ingen skilnad | |