Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 10 |
Mobilspel
| Pågående | 19 838 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-08-06 13:14 | |
![]() | Som sagt. Det verkar vara så viktigt att kritisera allt SD och SD:are gör, till den graden att man tar till moraliska omvägar för att rättfärdiga det. Demokratiskt, verkligen. | |
| jonisk - Ej medlem längre | 2012-08-06 14:03 | |
![]() | Nej. Och du har precis rätt. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-08-06 17:45 | |
![]() | Jag vet inte hur ni andra ser det men jag lägger verkligen ingen vikt vid att det var SD som drog igång detta. I mina ögon är det patetiska i hela historien att någon utan något som helst intresse i ett möte (försök övertyga mig om att de var där för att ärligt delta i diskussionen) helt medveten om att de kommer stöta på patrull går dit bara för att. Jag hade brytt mig lika lite om de så var flickscouter. Att bara göra detta i provocerande syfte fångar inte min medömkan. Vill de bli tagna seriöst så får de agera lite mer seriöst än så. Detsamma gäller de som arrangerade mötet. Vill de ha ett möte för endast färgade hbt-personer som bor söder om sthlm, är vänsterhänta och kör SAAB så får de absolut arrangera ett sånt möte. Jag lägger de i samma seriösa fack som Barbapappa. | |
| Minta | 2012-08-06 17:53 | |
![]() | Jag kan tänka mig situationer där en undertryckt/diskriminerad grupp vill och behöver träffas som grupp t.ex. för att hitta en strategi. ex. negrituderörelsen en gång i tiden. www.mynewsdesk.com/s...ea se/46124 | |
| corlini | 2012-08-06 20:33 | |
![]() | jag struntar i de två unga SDkillarna, men jag tycker det är fel att sätta upp skylten. jag tror det hade blivit ett väldigt hallå och kortvarig skylt om det stod: endast för vita. att hålla ett möte där rasfrågor väcks och det debatteras utanförskap, rasism, främlingsfientlighet och sexualitet utan att ha dörren öppen för alla att deltaga är patetiskt och som bäddat för en gruppterapi / gruppen för inbördes beundran spekulerar. det är dessutom FEL att ha ett slutet möte där man beklagar sig kring sitt utanförskap när man samtidigt stänger ute och tar avstånd från sådana man vill tala om och tycker är dumma. dubbelmoralens högborg ville ha ett tyckasyndom möte där de kunde snacka skit om andra och lipa ut hos likasinnade. men det är inte ok att utesluta enbart pga hudfärg i sverige idag och det oavsett hudfärg. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-08-06 20:52 | |
![]() | Minta, d handlar om kontext. Négritude var stort, intressant och viktigt i koloniala Frankrike på 30-talet. Ett colored only-möte i sthlm 2012, not so much. eg. på samma sätt som: Prideparaden var stor, intressant och viktig i homofobins USA på 70-talet. Prideparad i sthlm 2012, not so much. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-08-06 21:00 | |
![]() | (Därmed inte sagt att koloniala tendenser/homofobi inte existerar här eller nu, men att försöka lösa dynamiska problem med statiska metoder är inte det smartaste.) | |
| hundbiten - Ej medlem längre | 2012-08-06 21:03 | |
![]() | Bra, crooked rain. | |
| Minta | 2012-08-06 21:17 | |
![]() | crooked rain, ja det handlar utan tvekan om kontext, det var därför jag talade om vissa situationer. De kanske inte gäller längre, vad vet jag. | |
| remvanrijn | 2012-08-07 12:06 | |
![]() | jag trodde Pride rörelsen stod för tolerans.. men ack nej; så besviken man kan bli. :p | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-08-07 15:41 | |
![]() | varför besviken? | |
| JesusGudsson - Ej medlem längre | 2012-08-07 15:43 | |
![]() | för att priderörelsen saknar tolerans när dom skriker efter tolerans? | |
| Minta | 2012-08-07 16:33 | |
![]() | De kanske vill göra ett statement? Hur det känns att vara diskriminerad på grund av t.ex. hudfärg. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-08-07 16:35 | |
![]() | Jesus: Fortfarande, varför besviken? Jag kunde bara inte bry mig mindre menar jag. Minta: Du är inte helt ute och cyklar där.... =) | |
| ingson | 2012-08-07 17:59 | |
![]() | Locomondo Jag läser alltid dina inlägg med intresse och tycker nästan alltid att du framför kloka och intressanta synpunkter. Men här förstår jag inte riktigt hur du resonerar. Såvitt jag förstår var det inte ett möte där speciell inbjudan skickats ut till vissa specificerade individer (typ Nobelfesten) Utan ett möte som typ affischerats att här vänder vi oss till människor med mörk hudfärg (hur mörk?) för att dessa ska kunna (ja vadå) Men om det då dyker upp någon inte tillräckligt mörkhyad eller t.o.m ljushyllt menar du då att denne bör slängas ut? Låt oss för ett ögonblick försöka att undvika att hudflänga budbäraren,hur illa vi än tycker om denne, och koncentrera oss på sakfrågan | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-08-07 18:55 | |
![]() | Ingson: Absolut sakfrågan. Vilken är den och hur sätter vi den i relation till denna händelse? Jag ser det såhär: Några individer sätter upp ett möte och de anger premisserna för mötet. De får ha vilka åsikter de vill och välja att diskutera det med vilka de vill. Jag ser inte ett sånt möte som nåt unikt, det händer väl varje vecka? 2 andra individer som har absolut noll intresse av att diskutera på detta möte bestämmer sig för att gå dit. De kommer in men blir avvisade för att de inte passade in i vad mötesgrundarna ville ha för deltagare. Det var alltså inte någon inbjudan som du säger, snarare en beskrivning på vilka som var välkomna. Lite luddig kanske. Min poäng med hela den här historien är att jag har inte sett eller hört något om denna händelse någon annanstans än i denna tråd. Jag har inte hört något om mötet och inte något om de 2 som blev utslängda. Intresset och nyhetsvärdet är alltså lika med noll skulle jag säga. Även efter jag läste om det i denna tråd. De 2 blev utslängda för att de var för ljusa eller för att någon insett att de var SD. Om det var hudens färg, well då fick de väl bara känna på hur det är att bli särbehandlad för något så banalt. Något att ta till sig isåfall till nästa SD-manifest. Om det var för att de var SD kanske de andra mötesdeltagarna kände sig osäkra och kanske rädda för att bli filmade och registrerade (dold kamera fanns ju) för trots allt brukar högergrupper inte vara speciellt hbt-vänliga. De 2 gick ju inte på mötet för att på allvar vilja vara med i diskussionen, de gick ju bara dit för att provocera. Såå, jag tycker detta har fått alldeles löjligt höga proportioner. De 2 gråter över att de blivit nekade tillträde till något de aldrig velat närvara på. Och de som satte ihop mötet vet jag inte vad syftet med mötet var egentligen. Om de skulle gå ut och säga något om att "vita" diskriminerar färgade för det framkom på mötet, ja då kan man ju ta diskussionen med de varför de är så korkade att de inte tar in "vita" för en diskussion om det. I nuläget känns det bara som en stor sandlåda. Där har du min synpunkt =) | |
| uffew | 2012-08-07 19:10 | |
![]() | Locomondo. Visst det är din åsikt. Tycker själv det låter snarlikt resonemangen som andra har: jag är inte rasist, men... | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-08-07 19:20 | |
![]() | Du missförstår mig. Precis som Ingson skrev "vi struntar i budbäraren", jag bryr mig inte vem som inte kom in på mötet. När en person inte har någon som helst anknytning till mötet, inget intresse av att diskutera utan ENBART ENBART ENBART är ute för att provocera, då kan jag inte ta denne person på allvar. Det låter som att ni tror att jag på något sätt försvarar de som arrangerade mötet? Det gör jag inte. Jag tycker absolut att de själva får välja vilka mötesdeltagare de vill ha. Vad är det för konstigt med det? Sker inte sånt dagligen? MEN, och det här är viktigt. Jag bryr mig varken om innehållet i mötet, mötesdeltagare, syfte eller nekade intressenter. Menar ni att någon annan än de som grundar mötet ska bestämma vilka som får närvara? Menar ni isåfall allvar? Först när de går ut och säger något om "vitas förtryck mot färgade", först då kan ni attackera de bäst ni vill och ifrågasätta varfr de inte låter de "vita" komma till tals på deras möten. Återigen, att dessa 2 var SD bekommer mig inte det minsta. För mig hade det inte spelat nån roll om det så var Gudrun Schyman som blev utslängd. Men (och återigen har jag inte hört något mer om detta möte) ponera att hbt-lirarna upptäckte SD-ordföranden och blev nervösa för ev registrering. Lek med tanken. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2012-08-07 19:34 | |
![]() | Varför måste du ta personerna på allvar? Förstår inte varför det ens skulle spela någon roll om det var två vita män i clowndräkt som ville in, om orsaken till att de slängdes ut var hudfärgen och inte clowndräkten. Ett möte om färgades erfarenheter av rasifiering handlar väl i stort sett om "vitas (strukturella) förtryck mot de färgade"? Och om inte, hade det varit ok med ett likadant möte för enbart, låt oss säga... arier? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2012-08-07 19:51 | |
![]() | Absolut. Om arier vill samla arier för att sitta o tycka synd om sig själva so be it. Samma intresse har jag där. | |