Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
6
Inloggade10
Mobilspel
Pågående19 560

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magnusito2012-09-15 20:53
Antal inlägg: 4942

Om det är en öppen fråga vem som är hemma så är det inget förtryck. <annars inte ok,

slånbär2012-09-15 21:33
Antal inlägg: 5539

Enligt vissa så är det bara kvinnan som duger till attvara hemma med barnen vilket också måste betyda att dom bara ser sin man som en försörjare som inte duger till att ta hand om sina egna barn. Synd om dom männen tycker jag och väldigt långtfrån jämställdhet. Att dessutom anse att man hellre skiljer sig än låter mannen vara föräldraledig är ju rena artonhundratalet.

dumsnut12012-09-15 22:02
Antal inlägg: 32

Det är väl inte förtryck åt något håll om paret gemensamt kommit överens om att de vill ha det så - att den ene sköter hemmet och den andre drar in pengarna. Det är ju först när någon av de inblandade inte är nöjd med sin situation som man kan säga att det är orättvist, egoistiskt eller förtryck.
Jag tolkar varken TS eller någon annan i tråden som att de skulle vara missnöjda med fördelningen i deras hem. Vad är det då att tjafsa om?

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 22:20
Antal inlägg: 37631

min man har haft problem med ammning,en man kan aldrig jämföras med en mamma någonsin det handlar inte om jämstäldhet där det hamdlar om biologi

slånbär2012-09-15 22:49
Antal inlägg: 5539

Ttiittii ingen säger att mannen ska ta över amningen men föräldraledigheten kan faktiskt tas ut även efter att ett barn slutat amma. Dessutom har nog din man betyligt större problem än så.
Dumsnut - att påstå att en man inte duger till att ta hand om sia barn lika bra som mamman tycker åtminstone inte jag tyder på en jämställd syn. Oavsett om an äröveres eller ej.
Undrar fortfarande över om de som anser att jämställdhet är onödigt kan tänka sig att avstå sin rösträtt, bli omyndiga igen, inte ha rätt till fri abort eller kan tänka sig att ta emot ett antal snytingar av den irriterade äkta mannen som den duktiga hemmafrun dom är? För det är just dessa saker som ni åker snålskjuts på då ni är emot jämställdhet.

magnusito2012-09-15 22:51
Antal inlägg: 4942

Alla mammor ammar inte heller.

hemmafrau2012-09-15 23:03
Antal inlägg: 41

Men herregud. Jag tycker INTE att en man inte duger att ta hand om sina barn lika bra som mamman.
Jag anser INTE att jämställdhet är onödigt.
Och jag skulle absolut INTE tänka mig att "ta emot ett antal snytingar av den irriterade äkta mannen som den duktiga hemmafru jag är".. ursäkta mig men vad är det för skitsnack? Jag har aldrig blivit slagen!?

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-15 23:03

jag har inte tagit ut en dag av min föräldrapenning pappan har tagit ut allt på semestern,vad har nutiden med med 1920 talet att göra inte någonting bara för det var dåligt då behöver det inte nödvändogtvis bli dåligt nu

Tronvy2012-09-15 23:13
Antal inlägg: 26

Jämnställdhet borde rent logikt vara: din timme =min timme.
24 timmar på dygnet x 2 / ansvar. = timme som behöver fyllas.

Barnen å andra sidan, verkar inte må bra eller dåligt av de få timmarna extra på dagis utan blir er påverkade om föräldrarna är närvarande när dom är där och om dom älskar sig själva och sin livsituation.

Jag är värdelös som hemmafru. Konstant rastlös pch sökande. Spm arbetande så har jag mer energi och påhitt och tycker bättre om mig själv. Hade det inte varit för att jag har 5 mycket välmående barn, så hade jag starkt ifrågasatt mina föräldra egenskaper.

hemmafrau2012-09-15 23:20

Tillägg:
Jag är inte hemma för att jag tror att barnen inte har det bra på dagis/förskola. De har det säkert bra där i de flesta fall.
Jag är hemmafru för att jag och min man trivs med det upplägget. Oavsett om vi inte skaffat barn hade jag velat leva det livet.

Tronvy2012-09-15 23:30
Antal inlägg: 26

Vi är ju alla helt unika. Fråga till dig hemmafru. Var hittar du din inspiration? Det var en utmaning för mig när jag var hemma, avsaknaden av människor utanför
vardagen,

hemmafrau2012-09-15 23:43

Tronvy. Du undrar Var hittar jag min inspiration?
Ja om man säger som så. Om jag ska skriva en lista på 100 saker jag tycker är roliga att göra så inte tusan hamnar "att gå till jobbet" på den listan.
Jag vill handarbeta mer - orkade aldrig för jag var trött jämt efter jobbet
Jag vill gå en keramikkurs - jag orkade aldrig för jag var var trött jämt
Jag vill ta rätt på allt som naturen har att erbjuda- svamp bär osv och laga mat från grunden. jag orkade aldrig för jag var trött jämt efter jobbet
Jag vill börja träna på gym och ta hand om min hälsa - jag orkade aldrig för jag var trött jämt efter jobbet
Jag vill umgås med mina vänner några dagar i veckan - inte en dag var 3e månad som när jag jobbade och var TRÖTT jämt och bara ville sova...

corlini2012-09-16 06:31
Antal inlägg: 3172

jämnställdhet har väl absolut ingenting med saken att göra?
vi kan väl vara jämnställda utan att tappa våra könsroller.
jag tror många blandar ihop jämnställdhet med könsneutralisering.
han kanske kommer få högre pension eftersom han jobbat mera. än sen? jag lever mitt liv i 65år för att jag vill ha det såhär fram tills dess, inte för att säkra mina sista 15-20 år på bekostnad av mina första 65 och mitt moderskap.

handlar inte livet mer om livskvalitet, barnen, familjen, den vanliga vardagen mitt i veckan än att det ska handla om mammor som skickar sina 2åringar på barnförvaring för att inte tappa förvärvstimmar.

att sedan försöka få sin man att bli en hen - den - det och lägga sin mansroll på hyllan för att vara hemma med en bäbis så mamman kan återgå till sitt 9-17:00 arbete är bara ett skämt. vem vill ha det livet och vem vill ha den mannen?

jag tycker ni resonerar jättekonstigt.

slånbär. stoppkloss??!!
stoppa vad, en utveckling man inte vill se? det är ju precis lika löjligt som att extremhögern skulle kalla dig stoppkloss för att du inte delar flyktingfrågan med dem.

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-16 07:08

amen

jaapmeister - Ej medlem längre2012-09-16 07:31
Antal inlägg: 2109

Det beror väl på vad man har för jobb att gå till. Är man undersköterska eller hästskötare eller något annat oinspirerande, lågavlönat och slitigt är det klart att man hellre stannar hemma.

Bisonbox2012-09-16 09:55
Antal inlägg: 1360

att vårda och sköta om medmännniskor kan det vara oinspirerande?
finns det något viktigare man att göra?

ttiittii - Ej medlem längre2012-09-16 10:03

för mig finns inget skitnödigare jobb en uska och lönen ska vi inte tala om,att torka skit på människor inspirerar inte mig någonstans

ingson2012-09-16 10:11
Antal inlägg: 4285

Skit är inte äckligt. Man vänjer sig.Inget mänskligt är mig främmande
Apropå vägen,sanningen och livet

Biggalo2012-09-16 10:12
Antal inlägg: 385

ttiittii, det är konstigt att du med din religiösa bakgrund inte har större empati för dina medmänniskor. Du ser verkligen ned på dom. Att vara uska är ju att ta hand om människor som bl.a behöver omvårdnad och när du uttalar dig så tycker jag faktiskt att du ser ner på både dom som utför jobbet och de som behöver omvårdnad. Att sen lönen är låg kan jag håla med om.

mönjelilja - Ej medlem längre2012-09-16 10:44
Antal inlägg: 3613

Utan uskor stannar vården. Alla behövs och gör ett viktigt jobb.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?